1 128 lukukertaa ·
3 vastausta
1k lukukertaa
3 vastausta
Kuka valitsee rakennustekniikan?
Olemme laajentamassa ja remontoimassa taloamme, ja olemme huhtikuusta lähtien käynnistäneet useita eri projekteja (kylpyhuone, pohjaratkaisun muutos jne.) ja nyt aloitamme hieman isomman projektin, jossa rakennamme taloa laajemmaksi muun muassa.
Itse tiedän melko vähän talonrakentamisesta ja remontoinnista ja saan tietenkin apua ammattilaisilta kuten rakentajilta, LVI-asentajilta, sähköasentajilta ja nyt myös arkkitehdiltä. Yksi huomio on, että kun pyydämme tarjouksia, ilmenee melko paljon rakennusteknisiä kysymyksiä käsityöläisiltä. Minulla on tietysti täysi käsitys siitä, millaiseksi haluamme lopputuloksen, mutta pidän tietä sinne jonakin, jota en suoraan halua päättää.
Onko yleistä, että asiakas (tässä tapauksessa minä) antaa tarjousvaiheessa palautetta koskien perustuksen valintaa, miten kiinnitykset tulisi hoitaa ja kuinka syvälle tulisi kaivaa? Vai tuleeko konstruktööri tähän väliin? Vai vastaako arkkitehti tästä?
Itse olen IT- ja digitaaliselta puolelta, mutta täälläkin on kyse jonkinlaisesta toimituksesta ja en koskaan keskustele teknisistä ratkaisuista asiakkaidemme kanssa. Miksi tämä on merkityksellisempää talojen kohdalla?
Itse tiedän melko vähän talonrakentamisesta ja remontoinnista ja saan tietenkin apua ammattilaisilta kuten rakentajilta, LVI-asentajilta, sähköasentajilta ja nyt myös arkkitehdiltä. Yksi huomio on, että kun pyydämme tarjouksia, ilmenee melko paljon rakennusteknisiä kysymyksiä käsityöläisiltä. Minulla on tietysti täysi käsitys siitä, millaiseksi haluamme lopputuloksen, mutta pidän tietä sinne jonakin, jota en suoraan halua päättää.
Onko yleistä, että asiakas (tässä tapauksessa minä) antaa tarjousvaiheessa palautetta koskien perustuksen valintaa, miten kiinnitykset tulisi hoitaa ja kuinka syvälle tulisi kaivaa? Vai tuleeko konstruktööri tähän väliin? Vai vastaako arkkitehti tästä?
Itse olen IT- ja digitaaliselta puolelta, mutta täälläkin on kyse jonkinlaisesta toimituksesta ja en koskaan keskustele teknisistä ratkaisuista asiakkaidemme kanssa. Miksi tämä on merkityksellisempää talojen kohdalla?
Sinunhan täytyy elää valintojesi seurausten kanssa. Jotkut valinnat ovat kalliimpia mutta parempia. Silloin saat valita, mitä itse suosittelet.
Kun rakennetaan, optimoidaan hinta, laatu, kestävyys/elinkaari, käytännöllisyys, esteettiset näkökohdat jne. Asiakkaan täytyy pystyä tapaamaan rakentajan ja esittämään toiveita tai ainakin keskustelemaan erilaisten ratkaisujen eduista ja haitoista.
Mietin, miksi IT-asiakkaasi eivät vaadi työllesi, me aina teemme niin, kun ostamme IT-palveluja...
Tietysti voit palkata suunnittelijan ja arkkitehdin, mutta sinun pitäisi olla tietty käsitys itse, onhan se kuitenkin yksi elämäsi suurimmista kaupoista?
Kun rakennetaan, optimoidaan hinta, laatu, kestävyys/elinkaari, käytännöllisyys, esteettiset näkökohdat jne. Asiakkaan täytyy pystyä tapaamaan rakentajan ja esittämään toiveita tai ainakin keskustelemaan erilaisten ratkaisujen eduista ja haitoista.
Mietin, miksi IT-asiakkaasi eivät vaadi työllesi, me aina teemme niin, kun ostamme IT-palveluja...
Tietysti voit palkata suunnittelijan ja arkkitehdin, mutta sinun pitäisi olla tietty käsitys itse, onhan se kuitenkin yksi elämäsi suurimmista kaupoista?
Keskustelu hinnasta, laadusta, kestävyydestä, estetiikasta jne. ja sitten päätöksen tekeminen ei tuota minulle mitään ongelmaa. Mutta jos haluan laajennuksen ja rakentaja kysyy, miten haluaisin liitoksen nykyiseen rakennukseen olevan, en katso, että minun tehtäväni on opetella ja tehdä oikea päätös ilman lisätietoa rakentajalta.
Näen asian niin, että jos minun on elettävä seurauksien kanssa, ei minun pitäisi tehdä päätöksiä rakennustekniikasta muusta näkökulmasta kuin hinta, laatu, kestävyys, estetiikka jne.
Luulen, että kyse on siitä, mihin vedetään raja asiakkaan vaatimuksille. Valitsen ja sijoitan mielelläni ikkunat, mutta minua ei kiinnosta, mitä tekniikkaa käytetään niiden asentamiseen.
Ollakseni selkeä vertauksessa IT:hen. Kysyä minulta rakennustekniikasta antamatta vaihtoehtoja on kuin minä kysyisin asiakkailtani, haluavatko he, että rakennamme Javascript/Open Sourcea tai .Netiä. Tai haluavatko he käyttää Typescriptiä vai tiipuutatonta javascriptiä. Mikä on täysin kohtuutonta ja epäolennaista kaikille asiakkailleni.
Näen asian niin, että jos minun on elettävä seurauksien kanssa, ei minun pitäisi tehdä päätöksiä rakennustekniikasta muusta näkökulmasta kuin hinta, laatu, kestävyys, estetiikka jne.
Luulen, että kyse on siitä, mihin vedetään raja asiakkaan vaatimuksille. Valitsen ja sijoitan mielelläni ikkunat, mutta minua ei kiinnosta, mitä tekniikkaa käytetään niiden asentamiseen.
Ollakseni selkeä vertauksessa IT:hen. Kysyä minulta rakennustekniikasta antamatta vaihtoehtoja on kuin minä kysyisin asiakkailtani, haluavatko he, että rakennamme Javascript/Open Sourcea tai .Netiä. Tai haluavatko he käyttää Typescriptiä vai tiipuutatonta javascriptiä. Mikä on täysin kohtuutonta ja epäolennaista kaikille asiakkailleni.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Tekniikka rakentamisessa merkitsee todennäköisesti enemmän fyysisesti kuin IT-maailmassa. Uudiskohteiden osalta puhumme 100 vuoden elinkaaresta. Kun on kyseessä niin suuri projekti kuin laajennus, mielestäni on kohtuullista, että tilaajana olet saanut ottaa kantaa mahdollisiin tärkeisiin päätöksiin. Myös suunnittelijan ja arkkitehdin tehtävänä on kuvata ne sinulle.
Klikkaa tästä vastataksesi
