Olen säilyttänyt kattopaneelia (Gapro 12x95) ulkona useita vuosia, ja nyt on aika naulata se ylös. Kaikki on suoraa ja hienoa, ja enimmäkseen se on muovipakkauksessaan.

Nyt olen nostanut paneelin autotalliin, jossa on hieman lämpimämpää kuin ulkona, mutta minulla on edelleen 45 % RH autotallissa.

Kysymys kuuluu, kuinka kauan tämän täytyy kuivua sisällä? Pitäisikö minun siirtää se talon sisään, jossa on lämpimämpää ja todennäköisesti vähän kuivempaa?

Paneeli maalataan valkoiseksi ennen kuin se naulataan ylös.

Minulla on tunne, että jään istumaan 40 m² propelleja, jos teen virheen...

Luulen, että paras on kiinnittää paneeli niin nopeasti kuin mahdollista. Kun se on kiinnitetty, se pysyy suorana eikä voi vääntyä/kieroilla yhtä paljon kuivumisen aikana, kuin jos se makaa irrallaan.

S
onko paneelit nipuissa vai irrallisia "lautoja"?

Paneeli on pakattuna muoviin, mutta muovi ei ole tiivis.

Paneeli pitäisi maalata valkoiseksi ennen asennusta, ehkä se ehtii taipua ennen kuin maalaus on tehty...

Sent from my X10i using Byggahus

S
mutta onko se nippuna? en kysynyt, onko se muovipakattu.

jos se on nipuissa, auttaa se jotain kuivuessaan, jotta se ei mene niin kiharaksi.
mutta että se on nipuissa ja olet pitänyt paketin ulkona. aiheuttaa toisen ongelman, voi olla hometta jokaisen laudan välissä.

Paneelit ovat nipuissa, mutta niitä ei ole niputettu muuten kuin muovilla.....

Sent from my X10i using Byggahus

Ei ole vain niin, että se taipuu, paneeli myös kutistuu ja jättää rakoja, jos se ei ole kuiva, kun se asennetaan.

Jos sinulla on tilaa sisällä, ota niput sisälle, poista muovi ja kiristä ne yhteen sidontahihnoilla, jotta kaikki pysyy paikallaan kuivuessaan. Mieluiten lautojen välissä, muuten se kestää ikuisuuden.

Muuten kannattaa luultavasti ottaa yksi nippu kerrallaan sisään, maalata ja asentaa niin nopeasti kuin mahdollista, eli heti kun maali on kuivunut. Kutistumista et kuitenkaan voi sillä tavalla välttää.

Jos minun on pidettävä puutavaraa sisällä lämpimässä enemmän kuin päivän ajan, yritän huolehtia siitä, että ilma pääsee kummallekin puolelle, jotta se kuivuu tasaisesti, tai vaihtoehtoisesti käännän lautoja päivittäin. Se ei ole tae potkureita ja banaaneja vastaan, mutta se auttaa.

Aion mitata lautoja, kun ne ovat olleet sisällä muutaman päivän. Jos ne pitävät melko hyvin oikeat mitat, kutistuminen ei ehkä ole ongelma, ja silloin luulen, että on parasta maalata ja naulata nopeasti. Jos niillä on kunnon ylisuuruus, niitä ei todennäköisesti saa paikoilleen ilman, että syntyy rakoja kuivuessaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.