Hei. Olen rakentamassa lattiaa attefall-taloon, ja olen tänään aloittanut lattian alapuolen kanssa. Olen ruuvannut laudat tasaisesti lattiapalkkien alapuolelle ja laskenut kuitusementtilevyt kaikkiin koloihin, jotka lepäävät lautojen päällä. Mutta kysymys on, voiko levyjen saumat vain tiivistää teipillä tai lisätä ylimääräisen levypalan päälle, vai tarvitseeko asentaa palkit kaikien saumakohtien alle, joilla levyn päät lepäävät? Onko joku muu täällä asentanut lattian alapuolen kuitusementtilevyistä, ja miten teitte sen?
 
Teen samaa ja laitoin nauhan tiivistemassaa ennen kuin työnsin levyt yhteen. Mutta mietin laittaa vielä jotain sauman päälle. Teippiä tai paloja kattohuovasta, joka minulla on.

Byggmaxissa sanotaan seuraavasti heidän kuitusementtilevystään: Levyn vaakasuorat saumat kannattaa peittää saumalistoilla, jotta suojataan reunoja/rakennetta kosteudelta. Vaihtoehtoisesti saumat voidaan tiivistää tiivistemassalla.

Anteeksi että lainaan nyt ketjua! Aiotko laittaa jonkinlaisen tuulensuojan koloihin ennen eristeitä estämään mahdollisen vedon rakenteessa?
Jos joku lukee tämän ja voi neuvoa (meitä), onnistuisiko Bison tuulensuoja rakenteessa trossipohjan (fibercementissä) päällä sileä puoli alaspäin, ja sitten eristeen asentamisen jälkeen laittaa Bison uudelleen sileä puoli ylöspäin? Silloin sen pitäisi suojata eristettä kosteudelta ylhäältä ainakin ennen lattian asentamista, ja samoin kosteudelta/vedolta alhaalta. Onko mitään riskiä tehdä niin?
 
Käy erinomaisesti lainausta varten, vain mukavaa.
En ajatellut lisätä mitään ylimääräistä tuulensuojaa, kuitulevyjen pitäisi olla riittävän tiiviitä. Sen sijaan ajattelin tiivistää kaikki kulmat huolellisesti, kun olen kiinnittänyt kaikki levyt. Mahdollisesti vedän myös saumausmassaa pitkin kaikkia pitkiä reunoja, tai ehkä hieman vaahtoa.
 
Levyn toissijainen tarkoitus on pitää jyrsijät poissa eristyksestä, joten jos teillä on suurempia rakoja, paikkaa joko samalla levyllä tai listalla. Sauma ei taida estää taloa etsivää hiirtä ;)
 
  • Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
Teen samoin, saumaan kulmissa ja reunoissa. Voisi olla olemassa joku saumaus, jossa on metallisiruja, joita hiiret eivät pidä.....

Onko jollain ajatuksia aluskatteen tuulensuojasta ja eristeen päällä, kuten kuvailin?
 
  • Tykkään
cope
  • Laddar…
Jos levysi ovat tiiviitä, mielestäni tuulensuojalla ei ole mitään tehtävää.
 
  • Tykkään
Leif i Skåne
  • Laddar…
Talossamme, joka on rakennettu vuonna 1960, fibercementtilevyt (Eternit) ovat limittäin 10 cm jokaisessa saumassa, eikä sinne ole tullut hiiriä.
 
Lisätuulensuojaus ei pitäisi olla tarpeen, mahdollisesti jos talo sijaitsee suojaamattomalla kalliolla meren rannalla, muuten en näe siinä suurempaa merkitystä. Minulla oli rako talon ja laajennuksen välissä, rako oli noin 30 mm leveä ja 220 mm syvä. Laitoin sinne pohjalle polyuretaanimassaa, joka sai kovettua. Laitoin sitten murskekiveä 4-6 siihen päälle, ja sitten polyuretaanimassaa koko matkan ylös. Hiirillä ei ole mitään mahdollisuutta päästä sisään siellä!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.