En usko, että se on hyvä. Ehdotan vaihtamista ponttattuun lattialautaan, jos et ole tyytyväinen nykyiseen terassilautaan.
Syy on oikeastaan se, että olen laittanut XPS/soluvahaa terassilaudan alle ja kun olen kysynyt ympäriinsä ja lukenut paljon, ei niin saa tehdä ilman ylimääräistä kerrosta palosuojaa.
Syy on oikeastaan, että olen laittanut XPS:ää/solumuovia terassin alle, ja kun olen kysynyt ympäriinsä ja lukenut paljon, niin tätä ei saa tehdä ilman ylimääräistä palosuojausta.
Siksi ajattelin kuitusementtiä..
Lattiakipsi on mahdollinen materiaali, jos olet huolissasi. Minä naulaisin tai ruuvaisin tavalliset pontatut lattialaudat, jos sellaiset palavat läpi, on joka tapauksessa myöhäistä.
Lattialevy on mahdollinen materiaali, jos olet huolestunut. Minä naulaisin tai ruuvaisin kiinni tavallisia ponttilaudallisia lattialautoja; jos ne palavat läpi, se on ohi joka tapauksessa.
Tarkoitatko siis poistaa nykyinen laudoitus ja vaihtaa se ponttilaudallisiin lattialautoihin?
Lattialevy on vaihtoehto, voiko se olla suoraan laudoitteen päällä ilman mitään päällä? Uuden huonekalun sivuilla pääsee hieman kosteutta/vettä sisään, joten se ei ole täysin tiivis.
Haluan tehdä sen oikein, ja kyllähän minä olen hieman huolissani!
Tarkoitatko, että poistaisit olemassa olevan terassilaudan ja vaihtaisit seiniin kiinnitettäviin lattialautoihin?
Lattiakipsi on yksi vaihtoehto, voiko se olla paljaana suoraan terassilla ja pitäisikö sen päällä olla jotain? Uteruumeni siltä osin ei ole täysin tiivis, sillä seiniin tulee sisään hieman kosteutta/vettä.
Haluan tehdä sen oikein, ja totta kai olen hieman huolissani!
Jos vesi pääsee lasitettuun uteruumeen katosta, seinästä tai lattiasta, sinun kannattaa ensin ratkaista tämä ongelma tai pitää hyvin tuuletettu terassilattia ilman eristystä tai levyjä, jotta lattia voi kuivua.
Jos lasitetussa kuistissa tulee vettä sisään katosta, seinästä tai lattiasta, sinun pitäisi ensin ratkaista se ongelma tai olla hyvin ilmastoitu puulattia ilman eristystä tai levyjä, jotta lattia voi kuivua.
En valitsisi, että lattiakipsi on näkyvissä.
Ei täysin helppoa nyt jälkikäteen! Sain siksi vinkkejä muualta käyttää minerit/kuitusementtilevyjä. Mutta en ole nähnyt kenenkään muun tekevät niin.
Se ei ole sen kummempaa kuin rakentaa lattiaksi rakennuslevymateriaalia, ja jos siihen tulee kosteusläiskiä, se on vielä pahempaa. Joko teet alusta alkaen oikein (suositellaan) tai joudut vain elämään sen kanssa.
Jos pelkäät, että tulitikku tai savuke putoaa rakojen väliin ja sytyttää solumuovin, voit laittaa esimerkiksi parvekematon tai vastaavan, saatavilla Rustassa ja muissa paikoissa.
Ei olekaan kovin kaunista eikä erityisen mukavaa käyttää rakennuslevymateriaalia lattiaksi, ja jos siihen tulee kosteustahroja, se muuttuu vieläkin pahemmaksi. Joko teet oikein alusta alkaen (suositellaan) tai sitten sinun on vain elettävä sen kanssa.
Jos pelkäät, että tulitikku tai savuke voi pudota rakojen väliin ja sytyttää solumuovin, voit laittaa esimerkiksi parvekemattoa tai vastaavaa, niitä löytyy Rustasta ja muualta.
Teen uudelleen ja teen oikein. Vaihdan solumuovin rockwooliin.
Lyfter tråden då jag står inför samma fundering - och många bara kör cellplast utan tanke på brandrisk. Upp till var och en förstås - men jag sover bättre om det är rätt byggt.
Rockwool direkt under tryckt trall med springor - är det verkligen en bra idé. I ett uterum riskerar det ju alltid att regna in någon gång med glömda öppna dörrar. Annars känns ju det som bäst. Och även med ångspärr mellan trall och Rockwool blir ju den penetrerad av hundratals trallskruvar.
Har funderat på trossbotten med
1. Fibercementskiva underst på list (håller det på plats men framförallt skydd mot möss).
2. Isolering (antingen cellplast eller Rockwool).
3. Ytterligare skiva fibercementskiva överst på list längst upp i trossbotten. Fogas med akrylfog så det blir tätt.
4. Därefter tryckt trall.
5. Och ev balkongmatta.
Vindduk Bison underst/överst/i fack beroende på vad som är enklast. Bäst underst förstås före isoleringen. Behövs ej vid cellplast som fogas med fogskum.
Visst kostar lite med fibercement men det känns som att man då borde uppfylla reglerna om brandskyddat material mellan cellplast och golv samt fuktsäkra stenull om man väljer det.
Eller blir trossbottnen för tät? Det kan jag för lite om. Ventilerat utrymme 30 cm under och plast på mark mot markfukt.
Som sidonot har jag förstått att en del avråder från spontat furugolv pga de stora temperaturskiftningarna i uterum.
Nostan tätä ketjua esiin, kun olen saman pohdinnan edessä - ja moni vaan käyttää solupolystyreeniä murehtimatta palovaaraa. Jokaisen oma asia tietysti - mutta nukun paremmin, jos se on oikein rakennettu.
Rockwool suoraan painekyllästetyn terassilaudan alle väleineen - onko se todella hyvä idea. Uterum saattaa aina sataa sisään unohtuneiden avattujen ovien kautta. Muuten se tuntuisi parhaalta. Ja vaikka olisi höyrynsulku terassin ja Rockwoolin välissä, sen läpäisee satoja terassiruuvit.
Olen harkinnut rossipohjaa fibercementtilevyllä alapuolella listan päällä. Eristys (joko solupolystyreeni tai Rockwool). Ylimääräinen fibercementtilevy ylhäällä listan päällä rossipohjassa. Tiivistetään akryylitiivistyksellä niin että siitä tulee tiivis.
Sen jälkeen terassi. Ja mahdollisesti parvekepatja.
Kyllä, fibercementti maksaa hieman, mutta tuntuu siltä, että silloin pystyisi täyttämään säännöt palosuojatusta materiaalista solupolystyreenin ja lattian välissä sekä kosteusturvaamaan kivivilla, jos sen valitsee.
Tai tuleeko rossipohjasta liian tiivis? Siitä tiedän liian vähän. 30 cm tuulettuva tila alla ja muovi markin päällä maan kosteuden takia.
Sivuhuomautuksena olen ymmärtänyt, että osa neuvoo välttämään pontattua mäntylattiaa, koska uterumissa lämpötilavaihtelut ovat suuria.
[kuva][kuva]
Rockwool kestää kastumisen, se kuivuu, jos sattuu satamaan. Laitoin tuulensuojapaperin oikealla paloluokituksella rockwoolin päälle ja terassilattian suoraan sen päälle. Se hengittää mutta on vedenpitävä ylhäältä. Jos läikytät jotain tai unohdat sulkea, vesi kuivuu ajan myötä, selvästi parempi kuin mitä minulla oli solupolystyreenin kanssa.
Minulla on ongelma, että ulkoa tulee hiukan kosteutta, kun osa laudasta on sama sekä ulkona että sisällä. Mutta mutta... lähetän pari kuvaa siitä, miten lopputulokseni näyttäytyi, palaan syksyn ja talven jälkeen katsomaan, ovatko ne edelleen kunnossa.
Jos laitat rockwoolia, sinun ei tarvitse huolehtia samalla tavalla kosteudesta.
Nostan tätä ketjua, kun olen saman pohdinnan edessä - ja monet vain käyttävät EPS:ää ajattelematta paloriskiä. Kukin tekee omat valintansa, mutta nukun paremmin, jos se on oikein tehty.
Onko Rockwool suoraan painetun terassin kanssa todella hyvä idea? Uterumissa on aina riski sateen sisään pääsystä unohtuneiden ovien takia. Muuten se vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta. Ja vaikka olisi höyrysulku terassin ja Rockwoolin välillä, siihen tulee sadat terassiruuvien reiät.
Olen harkinnut trossbotten hoidoksi:
1. Kuitusementtilevy alapuolella muodossa (pitää sen paikallaan mutta ennen kaikkea suojaa hiiriltä).
2. Eriste (joko EPS tai Rockwool).
3. Ylimääräinen kuitusementtilevy yläpuolella muodossa ylhäällä trossbottenissa. Tiivistetään akryylitiivisteellä tiiviiksi.
4. Sitten painettu terassi.
5. Ja mahdollisesti parvekematto.
Bison-tuulensuoja alapuolella/yläpuolella/välissä riippuen siitä, mikä on helpointa. Parasta on tietysti alapuolella ennen eristettä. Ei tarvita EPS:llä, joka tiivistetään vaahdolla.
Kuitusementti maksaa vähän, mutta näin pitäisi kuitenkin täyttää palosuojausmateriaalin säännöt EPS:n ja lattian välillä sekä kivivillan kosteusturvallisuus, jos se valitaan.
Vai onko trossbotten liian tiivis? Siitä tiedän liian vähän. Tuulettu tila 30 cm alapuolella ja muovi maassa estämään maankosteutta.
Sivuhuomautuksena olen ymmärtänyt, että jotkut eivät suosittele hirsilankkulattiaa lämpimän huoneen suurten lämpötilavaihtelujen takia.
[kuva][kuva]
AAndreas-012 sanoi:
Olen harkinnut trossbotten hoidoksi:
1. Kuitusementtilevy alapuolella muodossa (pitää sen paikallaan mutta ennen kaikkea suojaa hiiriltä).
2. Eriste (joko EPS tai Rockwool).
3. Ylimääräinen kuitusementtilevy yläpuolella muodossa ylhäällä trossbottenissa. Tiivistetään akryylitiivisteellä tiiviiksi.
4. Sitten painettu terassi.
5. Ja mahdollisesti parvekematto.
Käytitkö tätä järjestelyä? Miten se sujui?
Olen koko päivän miettinyt miten teen meidän uterum/växthus ja olen myös päätynyt siihen, että kuitusementtilevyt voivat olla ratkaisu. En ehkä olisi laittanut niitä alimpaan kerrokseen. Ja terassin sijaan ajattelin laittaa ulkoklinkkeriä, joko jaloilla tai kiinnitysaineella, mutta se on toinen asia.
Ffekberg sanoi:
voit palata syksyn ja talven jälkeen katsomaan, ovatko ne edelleen kunnossa.
Ajoitko sinä sillä järjestelyllä? Miten se onnistui?
Olen istunut koko päivän miettien, miten voisin tehdä meidän verannalla/lasiverannalla, ja päädyin myös siihen, että kuitusementtilevyt voisivat olla ratkaisu. En kuitenkaan olisi ehkä laittanut niitä alimpaan osaan. Ja lattiaksi ajattelin laittaa ulkolaattoja, joko jalkojen päälle tai kiinnityslaastilla, mutta se onkin eri asia.
Miten sujui ensimmäisen talven jälkeen?
Siitä tuli todella hyvä! Yksi virhe, jonka tein, oli, että en matchannut frisettä niin, että se olisi ovien ulkopuolella/alla. Tämä teki niin, että lautojen uloimmat palat imivät hieman vettä. Mutta vain kosmeettisesti. Uterum säilyttää lämmön ja toimii hienosti!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.