Hei,
Minulla on Hultsfredstalo vuodelta 1965, jossa on tiilijulkisivu. Kaikki sisäseinät koostuvat kuitulevystä. Eristys, joka sijaitsee 30 cm leveiden puuelementtien välissä, on jotain, jota voi verrata hieman pehmeämpään masoniittiin. Tämä tuoksuu makean ummehtuneelta, todennäköisesti johtuen sideaineesta. Olen paraikaa poistamassa kaiken eristyksen korvatakseni sen hajuttomalla materiaalilla.
Eristys on liimattu kummallekin puolelle puuridettä kolmessa kerroksessa. Käytän monityökalua, jossa on Boschin puolikuulainen metalli/puu-terä, jonka olen todennut parhaaksi. Leikkaan molemmat puolet ennen kuin eristys voidaan poistaa. Sitten kaavin käsin puutukia. Kun tämä on tehty, puusta tulee raikasta tuoksua.
On myös paljon nauloja, jotka täytyy katkaista. Olen kokeillut kulmahiomakonetta metallilaikalla, toimii kohtuullisesti. Myös puukkosahaa on kokeiltu. Hyvä, jos haluaa katkaista seinän, vähemmän hyvä, kun puiset tuet aiotaan säilyttää.
Kysymys: Onko joku tehnyt tämän työn koko talossa ja keksinyt paremman tavan poistaa eristyksen?! Ehkä on olemassa joku kulmahiomalaikka, joka soveltuu tähän työhön?
Kuvia ennen ja jälkeen, kun makuuhuone on valmis. Jäljellä on vain talon muut osat...