Lite osäker kring hur man väljer rätt bruk till rätt sak då jag ska fixa till lite skavanker på min putsade fasad innan jag målar den.
Originalputsen sitter till 99% bra men det finns en och annan spricka som den under fönstret på bilden. Knackar försiktigt bort löst kring sprickorna och tänkte sedan bara använda finputsbruk till det om ingen invänder?
Finns också lite skador. Andra bilden visar t.ex. en fris som fallit av (till vänster under fönsterbleck) och bristningen ovan till höger där teglet kommit i dagen. Tvivlar på att det är finputsbruk som bör användas för de momenten. Cementbruk kanske?
Tacksam om någon mer van vid val av bruk kan ge min lite tips. Specificera gärna typ. Vet ju att det finns 'C-bruk' etc. men är oklar över vad man väljer i fall som mina.
Milloin talo on rakennettu?
Jos se on vanhempi kuin 1940, niin kalkkilaasti on oikea valinta ja riippuen siitä, kuinka suuria halkeamat ovat, ehkä selviät matalan ballastin esimerkiksi Weber 152 kanssa.
Jos halkeamat ovat syvempiä kuin 1,5 cm ja leveämpiä, tarvitaan esimerkiksi Weber 148.
Jos talo on uudempi, on todennäköistä, että voit käyttää c-laastia, mutta se näyttää olevan vuodelta 1930. Voit irrottaa palan laastia seinästä, ja jos se on kalkkilaastia, sen pitäisi pystyä murskaamaan hienoksi pulveriksi sormien välissä.
Halkeama ulottuu myös mustaan, en voi nähdä, onko se jalusta vai kellarin alku.
Mutta todennäköisesti halkeama on painumavaurio ja se on voinut olla siellä pitkään....
Painumavaurioiden vaikeus on, että on vaikea täyttää halkeama ilman, että se tulee takaisin. Jotta voisi olla varmempi, se on verkotettava ja silloin tarvitaan isomman alueen poistaminen.
Tietenkin se näyttää paljon paremmalta kuin nyt, mutta on suuri riski, että saat takaisin ohuen halkeaman.
Milloin talo on rakennettu?
Jos se on aiemmin kuin 1940, niin kalkkilaasti on oikea valinta
mathiash77 sanoi:
Halkeama menee myös mustan alueen läpi, en osaa sanoa, onko se sokkeli vai kellari.
Kiitos vastauksistanne. Kirjoitan pienen esseen antaakseni enemmän taustatietoa:
Tiilitalo rakennettu 1927, mutta nykyinen rappaus on selvästi myöhemmältä ajalta. Ostin sen itse vuonna 2000.
Arvioin, että he tekivät hyvää työtä, koska rappaus pysyy pääosin edelleen hyvin. Alaosa on noin 1 metrin korkuinen sokkeli poikkeavassa harmaassa värissä. Oletan, että sama rappaus sielläkin. Talo on ollut suhteellisen vähän remontoitu vuosien varrella (ennen kuin aloitin) ja ikkunat ovat harvoja muutettuja yksityiskohtia. Ne ovat sellaiset kaksilasijärjestelmät Emmaljungasta, ja luulen, että ne ehkä asennettiin viimeisimmän julkisivurappauksen yhteydessä, koska aiempi ikkuna on muurattu umpeen ja rapattu. Joten 60- tai 70-luku on arvaukseni.
Olevat halkeamat ovat selvästi painumia ja luultavasti liikenteen aiheuttamia. Minulla on maantie tontin ulkopuolella ja aiemmin ohitse ajoi paljon raskasta kuorma-autoliikennettä suurimmalla nopeudella. Se ei ollut kohtuullista, sillä asun lähellä Skånen sokeritehdasta ja sokerijuurikaskampanjan aikana 7 kuorma-autoa perävaunuineen tunnissa kulki kylän läpi ennen kuin tämä 'oikopolku' kiellettiin . Tilanne on parantunut, ja muistan, kuinka koko talo tärisi niiden kulkiessa ohi.
Niinpä tärinät tiestä ja, luulisin, viemäreiden kautta taloon, ovat luultavasti aiheuttaneet halkeamia. Niinpä uskon, että uusien halkeamien riski on nyt pienempi. Minun ei pitäisi tarvita avata suuria alueita ja verkottaa. Suunnitelmana on varovasti raaputtaa uria halkeamien ympärille ja täyttää ne.
Joten tässä ovat pulmani. Tunnen paremmin puutyöt kuin muuraus, joten en ole täysin selvillä kaikista nimityksistä. Rappauslaasti on itsessään ymmärrettävää, mutta luokitukset (jos niitä ylipäätään on) ovat minulle epäselviä. Ja mikä on ratkaiseva ero 'sementtiin' (ja sen luokituksiin) nähden. Kysymys olikin löytää oikea ratkaisu siihen. 'Weber' vaikuttaa olevan tavaramerkki, jos näen oikein? Joten jos Weber ei ole valikoimassa, mietin, mikä vastaa 'Weber 152 ja 148'
Onko kyseessä sitten kalkkilaasti vai ei? En ole asiantuntija, mutta jos murskaan vähän nykyistä rappausta, se tuntuu enemmän 'soralta' kuin 'jauheelta'. Liitän kuvan, mutta spontaanisti se ei tunnu 'kalkilta', mutta voin olla väärässä. Jos vedät käden valkoisen maalin yli, saat toki hieman 'kalkkia' kämmenelle. Mutta se voi olla pigmenttiä?
Pääasiassa on siis kyse pienempien halkeamien täyttämisestä. Sen lisäksi on hieman suurempi vaurio, joka näkyy toisen kuvan toisen ikkunan yläpuolella. Kysyn, onko sama laasti, jolla täytän halkeamat, ihanteellinen siihen? Ja sitten on osia profiileista/stukkotioista ikkunoiden alla, jotka ovat irronneet ja pudonneet. Haluaisin mielelläni palauttaa ne ja silloin tarvitsen jotain, joka on joustavaa ja muotoiltavaa. Ehkä toinen laasti tai ehkä jopa toinen tuote? Ehkä kiinnittää korjaus jollain ruuveilla/tapeilla/lyhyillä raudoitusmetalleilla, jotka kiinnitän ensin?
Tällä hetkellä minulla on vain hieman standardia 'Rappauslaasti 0-3 mm' ja 'Muurilaasti 0-3 mm' ByggMaxilta sekä säkki 'Sementtiä' (ei tarkempia tietoja) ja säkki 'Hienobetonia 40 MpA'. Kenties mitään näistä ei tulisi käyttää? Kysymys on siis, mitä minun tulisi hankkia saadakseni hyvän lopputuloksen yllä olevan mukaan.
Se näyttää sementtipohjaiselta laastilta, joten voit käyttää sitä, jonka olet ostanut, korjaamiseen.
Halkeamissa kärsivällisyys on tärkeää ja kaivaa tarpeeksi syvä reikä ja viistot reunat, jotta se todennäköisimmin kestää. Pohjusta (sivellää löysää laastia avattuihin halkeamiin) samalla laastilla, jota aiot käyttää tasoitukseen. Levitä tasoite, mutta pysy 5 mm sisäpuolella pinnasta. Tasoita seuraavana päivänä 0-1mm c-laastilla, esim. Weber 135, ja vedä viimeistely huopa-alustalla.
Mitä vähemmän täyteainetta, sitä helpompi on saavuttaa siisti lopputulos olemassa olevan rappauksen kanssa, mutta se ei ole tarpeeksi vahva paksuun täyttöön.
Listan osalta on "vain" lisättävä vähän kerrallaan ja tasoitettava, ensin karkean täytön rappauslaastilla ja sitten viimeistely tehdään useassa vaiheessa alhaisen täyteainepitoisuuden omaavalla laastilla samalla kun vedetään pois tasoitusrimalla.
Oletan, että sokeritehdas on Jordberga? Silloin sinulla on lähellä sekä Beijer että Optimera, joilla on Weberin tuotteita varastossa.
Ei. Nykyään on itse asiassa vain YKSI sokeritehdas maassa ja se sijaitsee Örtoftassa. Jokainen syömämme sokerinjyvä on ollut siellä .
Tuhannet kiitokset vinkeistä. Minulla on kuitenkin Beijer Lundissa ja Optimera Eslövissä. 1,7 mailia molempiin, joten onnistuu.
Seuraava vaihe tulee olemaan julkisivuvärin valinta. Olen kuullut, että 'akrylaattiväri' on varmaan paras. Aikaisemmin rappasin kellarikerroksen sisäänkäyntiä ja kysyin siitä Byggmaxista, mutta nuori myyjä ei edes tiennyt mikä se oli. Otin pari litraa, jonka nimi oli 'Puts och Betongfärg', ja se toimi hyvin siellä alhaalla. Kysymys kuuluu, onko se ok koko julkisivulle vai pitäisikö siihen panostaa hieman enemmän rahaa?
Silikonihartsimaali sopii julkisivuille. Akrylaattia ei ehdottomasti suositella julkisivuille, joiden on hengitettävä ja oltava diffuusioavoin. Voit myös kalkita talon tai maalata silikaattimaalilla. Mutta silikonihartsi on näitä parempi, mutta se on myös kallein. Sillä on myös muita ominaisuuksia, kuten vedenhylkivyys ja itsepuhdistuvuus.
Lisäksi sokkeliin sinun tulisi käyttää b-laastia.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.