Aion tehdä aukon keittiön seinään, josta pääsee laajennettuun olohuoneeseen, siellä on 76 cm korkeusero alas olohuoneeseen.
Aukko ja portaat ovat hieman yli 3 metriä leveät.

Jos teen kolme askelmaa, ne ovat 19 cm korkeita, mikä on hieman korkea niihin löytämiini ohjeisiin verrattuna. Portaiden syvyys on silloin kaavan mukaan 25 cm.

Jos lisään yhden askeleen, eli neljä, saan korkeudeksi noin 15 cm, ja syvyyttä ainakin 30 cm. Silloin portaat ovat 120 cm leveät 75 cm sijaan.

Se vie tietysti tilaa huoneessa.

Ne, joissa on matalampi askelkorkeus, voivat olla mukavampia ja niillä voi istua, mutta ehkä sekin voi olla outoa, jos askelmat ovat liian matalat.

Ja toinen vaihtoehto, jossa on hieman liian korkeat askelmat?

Typeriä mittoja!

Aja samalla askelväli, 25 cm, mutta askelkorkeus on 15,2 cm. Naulaa yhteen yksinkertaiset portaat ja testaa ennen kuin teet jotain kunnollista. Minulla on jäljellä "yksinkertainen" vuodesta 2004. Kun hion auringossa vaurioitunutta parkettia, kysyin vaimolta, pitäisikö minun tehdä vähän tyylikkäämmät, mutta hän näytti kysymysmerkiltä... Minun on painekyllästetystä 45*220, hyvin kuivattu...

Aja 19 cm askelkorkeudella. Se on suositusten mukainen maksimi, mutta ei kohtuuttoman korkea.
(samalla tavalla 25 cm askelsyvyys on OK, se on min. suosituksen mukainen).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.