34 450 lukukertaa ·
25 vastausta
34k lukukertaa
25 vastausta
Kuinka siirrän kattoparrun, joka on savupiipun tiellä?
Jos sinulla on onnea, ne ovat vain takakaaren leikkaamista, koska se on cc 600 mm. Mutta silloin täytyy tietää kaikki mitat kattotuoleista ja mitä katolla on, kuten råspånt ja tegel. Helpoin tapa saada vastaus on pyytää joku hyvä snickare katsomaan sitä. Silloin ehkä pääset eroon monista ongelmista.
Suuri kiitos kaikista vastauksista. Erityisesti Mathiakselle, että käytit aikaa lisätäksesi kaikki kuvat ja selittääksesi, kuinka teit sen.
Vaikka en ole vielä päättänyt tarkalleen, miten aion tehdä, olen saanut huomattavasti paremman käsityksen siitä, miten voin ja pitäisi tehdä.
Aion yrittää lisätä omia kuvia, kun olen valmis, niin saamme nähdä, tuleeko siitä täydellinen epäonnistuminen vai ei
Aluskatto koostuu vain kovalevystä, jossa on kattotiilet päällä. Arvelen, että siksi kattotuolit ovat asennettuna 600 mm välein.
Vaikka en ole vielä päättänyt tarkalleen, miten aion tehdä, olen saanut huomattavasti paremman käsityksen siitä, miten voin ja pitäisi tehdä.
Aion yrittää lisätä omia kuvia, kun olen valmis, niin saamme nähdä, tuleeko siitä täydellinen epäonnistuminen vai ei
Aluskatto koostuu vain kovalevystä, jossa on kattotiilet päällä. Arvelen, että siksi kattotuolit ovat asennettuna 600 mm välein.
Idea, jota voidaan keskustella ja seurata omalla vastuulla.
MathiaSin ehdotus olla katkaisematta olkavartta, uskon, että se on erinomainen.
Mutta 60cc:n kanssa, eikö riittäisi perinteinen katkaisu kyynärvarressa yhdistettynä 4 vinotukeen kussakin lokerossa.
Eli katkaise kyynärvarsi siinä, missä savupiippu tulee seisomaan.
Sitten kiinnitä uusi sääntö samassa mitassa kuin kyynärvarsi katkaistuun kyynärvarteen ja viereisiin kattotuoleihin. Nyt sinulla on neljä lokeroa. Näihin lokeroihin voit lisätä uuden säännön vinosti kussakin lokerossa. Ylhäältä sen tulisi näyttää X:lta, savupiippu keskellä.
Lisäksi voit koota ylä- ja kyynärvarren muutamilla pystysuorilla säännöillä.
MathiaSin ehdotus olla katkaisematta olkavartta, uskon, että se on erinomainen.
Mutta 60cc:n kanssa, eikö riittäisi perinteinen katkaisu kyynärvarressa yhdistettynä 4 vinotukeen kussakin lokerossa.
Eli katkaise kyynärvarsi siinä, missä savupiippu tulee seisomaan.
Sitten kiinnitä uusi sääntö samassa mitassa kuin kyynärvarsi katkaistuun kyynärvarteen ja viereisiin kattotuoleihin. Nyt sinulla on neljä lokeroa. Näihin lokeroihin voit lisätä uuden säännön vinosti kussakin lokerossa. Ylhäältä sen tulisi näyttää X:lta, savupiippu keskellä.
Lisäksi voit koota ylä- ja kyynärvarren muutamilla pystysuorilla säännöillä.
Annoin katto-ohjelman laskea W-ristikko kattotuolin 27° ja jänneväli 8 metriä lumikattoalueella 2,5.MathiasS sanoi:
Kattotuolit cc1200.
Vetolujuuden alarungossa ohjelma laski olevan 26,8 kN.
(Täyden lumikuorman aikana tietenkin)
26 kN vetovoima ei tietenkään ole mikään haaste edes heikolle säännölle kestää.
Mutta 2,6 tonnin paine seinien yläreunassa tuntuu aika pelottavalta ...
Viimeksi muokattu:
Micke, kuten tiedät, en ole mikään konstruktör, mutta kuten ristikkoristikko on suunniteltu, seinät kantavat vain pystysuoria kuormia. Meidän täytyy mahdollisuuksien mukaan varmistaa, että se jatkuu näin.
Voidaan myös ajatella niin, että alkuperäisessä asennossa pystysuoria voimia ei siirry seinälle, ristikkoristikko on itsekantava ja levossa sivusuunnassa riippumatta kattokuormasta.
Kun olemme katkaisseet underarmen, ei ole mitään, mikä voi siirtää 2,6t puristusta seinälle........
Voidaan myös ajatella niin, että alkuperäisessä asennossa pystysuoria voimia ei siirry seinälle, ristikkoristikko on itsekantava ja levossa sivusuunnassa riippumatta kattokuormasta.
Kun olemme katkaisseet underarmen, ei ole mitään, mikä voi siirtää 2,6t puristusta seinälle........
Aivan, jättämällä alarungon leikkaamatta, sillä juuri se hoitaa nuo voimat, niin että seinille jäävät vain pystysuorat voimat.MathiasS sanoi:
En ole myöskään mikään konstruktör ...
Viimeksi muokattu:
Riippumatta siitä miten muutostyöt tehdään, seinään kohdistuu suuria voimia vain, jos kattotuolin kiinnitys pystyy välittämään voimat. Tässä talossa kattotuolit on kiinnitetty muutamalla naulalla, joten seinä todennäköisesti pysyy paikallaan ja kattotuoli alkaa pyöriä..... 
Teoriassa, ja kuten näyttää myös käytännössä, juuri kuvien poikittaispalkit siirtävät veto- ja puristusvoimat viereisiin kattotuoleihin. Todistetusti se toimii myös mitoituslumikuormalla katolla, olen testannut...
Teoriassa, ja kuten näyttää myös käytännössä, juuri kuvien poikittaispalkit siirtävät veto- ja puristusvoimat viereisiin kattotuoleihin. Todistetusti se toimii myös mitoituslumikuormalla katolla, olen testannut...
Toinen tapa selvittää, mikä toimii, on käyttää koeteltuja rakenteita. Unohdin mainita sen aiemmin, mutta rakenne, johon lisäsin vähän kuvia yllä, on kopio tuosta vanhasta rakenteesta, joka on tehty entisen savupiipun ympärille. Olen kuitenkin rakentanut sen tukevammaksi kaikilta osin. Tämä rakenne tehtiin vuonna 1947 ja vaikuttaa edelleen toimivan. Se riittää minulle ainakin.
Klikkaa tästä vastataksesi