Hei!

Aion asentaa kamiinan vapaa-ajan asuntooni. Se sijoitus, jonka haluan, tarkoittaa, että savupiippu kulkee suoraan kattotuolin läpi. Eli minun täytyy katkaista sekä alempi vaakapalkki että yksi ylemmistä kaltevista palkeista kattotuolissa.

Savupiipun taivuttaminen ei ole mahdollista, koska talo on niin litteä, että se vähentäisi savupiipun vetoa liikaa.

Kattotuolit sijaitsevat 60 cm välein.

Otan nyt kiitollisena vastaan vinkkejä siitä, miten voin vaihtaa kattotuolin.

Koska minulla on vähän rahaa mökkiprojektiini, haluaisin tehdä työn itse, vaikka ehkä en pitäisi.

Terveisin

Iloinen torppari

• Piirustus näyttää katon leikkauskaavion, jossa savupiippu kulkee takaristikon läpi. Kuvassa näkyvät rakenteet ja kulmamitat.
  • Tykkään
yopshi
  • Laddar…
Sinun täytyy luultavasti rakentaa uusi kattotuoli kummallekin puolelle savupiippua.

Vaikuttaa siltä, että turvallisin ratkaisu on rakentaa uusi kattotuoli jokaiselle puolelle. Toivoin, että olisi olemassa yksinkertaisempi ratkaisu, mutta se saattaa aiheuttaa turhia riskejä.

Savupiippu ei luultavasti ole tarkalleen keskellä kattotuolia, joten jos rakennan uuden kattotuolin savupiipun sille puolelle, jossa etäisyys seuraavaan täydelliseen kattotuoliin on pisin, saan maksimissaan noin 800 mm kahden kokonaisen kattotuolin väliin.

Sen jälkeen voin vahvistaa muutamilla lyhyttuilla kattotuolien välillä.

Mielestäni tämän pitäisi toimia, mutta olen tietämätön tällä alalla.

Ehkä tämä on typerää säästöä.

Joskus pilkotaanhan kattotuoleja, kun asennetaan kattoikkunoita, miten se ratkaistaan?

Yst. terv.

Iloinen torppari

Voiko se toimia kuten kuvassa näkyy?

• Uppifrån- och sidovyritning av takkonstruktion med ny avväxling och stötta för ny skorsten.
Eh......lasket leikkiä vai:|

Ei. Valitettavasti en vitsaile. Sen sijaan minulla ei ole tietämystä alalta, joten voi olla täysin hullua tehdä kuten kuvani näyttää.

Onko olemassa yksinkertainen ratkaisu, paitsi että rakentaisin kaksi täysin uutta kattoristikkoa kummallekin puolelle savupiippua?

Mikä on puutavaran koko kattotuoleissa? Spontaanisti tuntuu, että cc mitta 600 on erittäin tiheä kattotuoleille, sillä yleensä se on cc 1200.

Kyllä, juuri siksi, että ne ovat niin tiiviisti, toivon voivani vaihtaa jollain tavalla ilman, että se tietää liian suuria riskejä.

Valitettavasti en ole täysin varma mitasta, se täytyy tarkistaa viikonloppuna, mutta minusta tuntuu, että se on 145x45.

Aseta kantopalkki (esim. 195x45) molemmille puolille savupiippua kohtisuoraan kattotuoleihin nähden. Tee kantopalkista niin pitkä, että se ulottuu kahden kattotuolin alle kummallakin puolella, kiinnitä se 45x45 koolauksilla ylhäältä alas sisäkattosääntöön jokaista kattotuolia varten (aivan kuten "uusi tukipuu" kuvassasi). Nyt voit katkaista kattotuolin, kun se lepää kantopalkkien päällä. 45x45 pitää myös alareunan säännön. Mutta täälläkin voi tarvita kantopalkkia, mutta on vaikea tietää, kun ei käy ilmi, mihin tilaa käytetään (oletan, että kyseessä on kylmäullakko ristikkokattotuolilla).

Näin olen tehnyt vastaavia ratkaisuja, mutta olen nähnyt hieman erilaisia versioita kaikesta, mutta se toimii.

Aion loihtia sinulle muutamia kuvia. Suoritin tämän operaation vuosi sitten.

Pystysuuntaisten voimien ottaminen kattorakenteessa on helppoa. Se, mikä on vaikeaa, on vetovoimat ylä- ja alavarsissa. Ratkaisua, jonka olen tehnyt, ei ole laskenut yksikään konstruktööri, mutta korttitalo, jossa asun, ei ole vielä sortunut (huolimatta useista mathias-mitoituksista tämän tyyppisessä rakenteessa).

Kiitos rakentavista vastauksistanne!

Nyt alan olla taas toiveikas. Arvostaisin todella kuvia Mathias.

Vinttitila on lämmittämätön eikä sitä käytetä, joten estetiikka ei ole ongelma.

Ok, näin tein. Kuten tavallista, tämä on niin, että se, joka kokeilee näitä rakennusvinkkejä, saa syyttää itseään, jos jokin menee pieleen. Se, mikä toimii täällä, ei ehkä ole hyvä ratkaisu toisaalla.

Näin se näyttää, kun poikittainen rakenne on valmis, mutta ennen kuin savupiippu on paikallaan. Savupiipun putki osuikin säännölle TÄYDELLISESTI keskelle ja tulee ylös kahden poikittaisen säännön välistä.

Kun kirjoitan nyt, tajuan, että tilanne täällä on hieman erilainen kuin TS:llä - olen jättänyt ylärangan ehjäksi ja teen suhteellisen pitkän sivuttaissiirron putkesta kohti harjaa.

Suosittelisin keskustelun aloittajalle tekemään samoin, eli sivuttaissiirtämään sen sijasta, että kaventaisi ylärankaa. Jotta sivuttaissiirto vastaa yhtä sääntöä, riittää kaksi 45 asteen täysin eristettyä putkikäyrää, nämä siirtävät 15 cm sivusuunnassa ja voit jättää ylärangan ehjäksi. Alaranka täytyy kuitenkin katkaista ja seuraavista kuvista voi nähdä, miten tein:

Image00004_small.jpg

Halusin jotain vähän vakaampaa kuin tavallinen sääntöpuu ja ostin tätä tarkoitusta varten kerto-palkkeja lohkosta hyvään hintaan. Tässä on 120 cm kunkin kattotuolin välissä - jos minulla olisi vain 60 cm kunkin välissä, käyttäisin todennäköisesti tavallista sääntöpuuta - valitse sellainen ilman suuria oksia (köyhän miehen rakenteellista puuta). Toinen vaihtoehto on vähän liimapuuta lohkosta, maksaa erittäin vähän, mutta voi joutua odottamaan hetken, ennen kuin löytää haluamansa.

Image00005_small.jpg

Pystyasentoinen tukipuu juuri ennen kertopalkkia vahvistettiin osittain säännöllä (kerto), joka laitettiin alarakenteelle, ja sahattiin kattokulman mukaan täydellistä tukea varten ylärakenteelle. Sen jälkeen on 19-20 mm rakennusvaneria, joka on kiinnitetty kummallekin puolelle tätä pystyasentoista palkkia. Ajatukseni oli, että tämä myös jäykistää rakennetta vaakasuunnassa, eli ottaa vähän vetovoimia - tämä on tietysti rajallista, mutta parempi kuin ei mitään. Voisi täydentää vinoilla tuilla, mielestäni sitä ei tarvittu.

Image00006_small.jpg

Poikittainen palkki kiinnitettiin kulmaterällä pystysuoraan tukipilariin.

Image00008_small.jpg

Kertopalkit on kiinnitetty kattotuoleihin kummallakin puolella katkaistua kattotuolia sekä palkkikengällä että aukolla kuvan mukaan.

Image00017_small.jpg
Image00009_small.jpg

Tukipilarit kuten aikaisemmin kuvattu asennettiin myös poikittaisen palkkien ulkopuolelle. Tämä on hyvin kaukana kohti räystäätä (=> helvetin vaikea asentaa palkkeja ja savupiippua) niin seisova palkki on lyhyt ja kiinnitetään vain kulmaterällä.

Kuten sanottu, ehdotan, että kattotuolin yläranka jätetään koskemattomaksi. Ei ole hyvää tapaa korvata sitä osaa, joka katkaistaan. Voisi toki tehdä samanlaisen poikittaisen rakenteen "katossa" myös, mutta on paljon helpompaa ostaa kaksi 45 asteen käyrää moduulisavupiippuun sen sijaan.

Lisäksi edellä mainitun lisäksi voi myös ajatella asentavansa kaksi rinnakkaista palkkia kertopalkkien väliin siten, että muodostuu kehys savupiipun ympärille. Näin rakenne tulee vielä hieman tukevammaksi.

Mikael_L
pbengtsson sanoi:
Aseta kantava palkki (esim. 195x45) kummallekin puolelle savupiipun kohtisuoraan kattotuoleihin nähden. Tee kantavasta palkista niin pitkä, että se ulottuu kahden kattotuolin alle kummallakin puolella, kiinnitä se 45x45 rimoihin ylhäältä päin ja alas sisäkaton ristikoolaukseen jokaista kattotuolia varten (aivan kuten "uusi tuki" kuvassasi). Nyt voit katkaista kattotuolin, kun se lepää kantavilla palkeilla. 45x45 pitää myös alariman paikoillaan. Saattaa kuitenkin olla tarpeen kantava palkki myös täällä, mutta on vaikea tietää, koska ei käy ilmi, mihin tilaa käytetään (oletan, että kyseessä on kylmä ullakko ristikoilla varustetulla kattotuolilla).

Näin olen tehnyt samankaltaisia ratkaisuja, mutta olen nähnyt hieman erilaisia versioita siitä, mutta hyvin se kestää.
Hmm, ehdotat, että katkaistaan alaohjauspuu (lattiapalkisto, tyyppi), ilman että järjestetään, miten ottaa vastaan sen vetojännitykset. Alaohjauspuussa on todella huomattavia vetovoimia, jos sen poistaa tai katkaisee, ulkoseinät antavat periksi, kun alkaa sataa lunta.

Suosittelisin rakentamaan kaksi uutta kattotuolia.

Mikael_L sanoi:
Onhan siinä todella hyvät veto-voimat alakehyksessä,
Tein yllä olevan operaation katolla olevan lumen kanssa. Rehellisesti sanottuna mitään ei tapahtunut, kun katkaisin käsivarren. Voisi kuvitella, että se vähän hajoaisi, laskeutuisi jne. Mutta ei.

Niin kauan kuin kosket vain YHTÄ kattotuolia, se on varmaan rauhallista.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.