Olen kunnostamassa eteistä ja aion vaihtaa kaikki pintamateriaalit.
Huomasin, että seinät ovat aika "aallokkaita" ja ne on nyt rakennettu pystysuuntaisista pontatuista lankuista ja kolmikerroksinen? Ja kovalevy. Sen päällä oli "korjauskipsi", jonka olen nyt poistanut.

Kysymys on, kuinka saan seinän mahdollisimman sileäksi? Ajatuksena on asentaa puolipanelointi.
Samalla se ei saa rakentaa enempää kuin on tarpeen.

Viimeksi muokattu:
poista masoniitti ja kipsilevy 13 mm kipsillä suoraan tretexin päälle? Jos haluat, että se on täydellistä joka suuntaan ja kulmaan, niin jäljelle jää kehyksien rakentaminen ja sitten päälle valitsemasi levyt.

Kyllä se olisi parasta ja rakentaisi vähiten. Kuitenkin tarkemmalla katselulla huomaa, että ei ole tretex kaikkialla, vaan joissain paikoissa ainoastaan masonit suoraan lauta-seinän päällä.

Tuntuu siltä, että tretex tasoittaa melko hyvin kipsiä varten.

Reglausta mieluiten vältetään, koska se rakentaa liikaa ja on melko kapea.

Joten jos puran kaiken lauta-seinään asti, miten tasoitan parhaiten kipsiä varten?

Viimeksi muokattu:
Maalaa lankkuseinä vain ja jätä paneeliverhoilu pois? Tosin tulee lankkuseinä ylös asti, mutta ehkä siitä voi tulla tyylikäs?
'ampuu lonkalta'

Se ei ole vaihtoehto, eivätkä hyvää ratkaisua oviaukoissa ja ovissa.

Anna mielellään lisää vinkkejä, sillä kipsilevyn asentaminen suoraan lankkuseinään ei tunnu aivan oikealta?

richardtenggren
Repäisin päivänä muutamana alas masoniittia, jossa oli useita kerroksia tapettia, ja sen alla oli pystyssä oleva raakaponttiseinä. Joten ostin kipsilevyä ja asensin sen, mikä sujui erittäin nopeasti ja kätevästi toisin kuin muut rappatut seinät, joita meillä on. Käsittääkseni jotkut kalliimmat(?) talonvalmistajat rakentavat raakapontilla kipsilevyn alla osb:n sijaan. En näe ongelmaa kipsissä raakapontilla?

Okei!
Olen huomannut, että melkein jokainen lauta on hieman kaareva, joten ajattelin, että kipsi suoraan päälle saattaisi olla yhtä aaltoileva?
Talo on rakennettu vuonna 1943 ..

Kauan sitten kirjoitin tämän viestin:
https://www.byggahus.se/forum/byggm...0929-gipsa-pa-plankvagg-inne.html#post2061761
kokemuksistani kipsistä aaltoilevilla lankkuseinillä.

Yhteenvetona suosin 13mm kipsiä, koska 6mm antaa "masoniittinäkymän" aallokkuuden suhteen ja mieluummin puran lankkurungon esiin ja siistin sen sijaan, että asentaisin uusia koolauksia tilan säästämiseksi. Tretex kipsin alla on täysin arvotonta. Ruuvit menevät koko ajan kipsin läpi.

• Tykkään
mansjo
  • Laddar…
Mielenkiintoinen ketju, olen täsmälleen samassa veneessä.

Kuinka haluaisin tehdä.
Seinillä, joissa on tretex, aion laittaa 13 mm kipsilevyä. Ja kiinnittää kipsilevyn suoraan paneeliseinään. Minun tapauksessani vaikuttaa siltä, että tretex on myös 13 mm. Mikä helpottaa oviaukkojen, pistorasioiden ja muiden kohdalla. Mutta epäselvää, jaksanko repiä kaikki tretexit pois ja laittaa uutta kipsiä. Se on erityisen hankalaa, jos aikoo vaihtaa tretexin kipsiin patterien takana. Joten voi olla, että vaihdan kipsiin joillakin seinillä, mutta en kaikilla.

Seinien kanssa, joissa on masoniitti, en oikein tiedä, mitä tehdä. Minun tapauksessani niitä on pääasiassa sisäaulassa, jossa on vain masoniittia. Ja siellä on paljon oviaukkoja ja syvennyksiä.

Seuraan ketjua mielenkiinnolla, päivitä mieluusti miten teet ja miten käy. Minun osaltani tämä työ on melko kaukana tulevaisuudessa. On muita osia hoidettavana ensin.

muutenhan se on niin, että jos on vanhempi talo, niin täytyy kyllä elää jonkin verran kierojen ja aaltoilevien seinien kanssa. Se kuuluu asiaan. Vanhoja taloja, jotka on täysin ylikorjattu sisältä, tulee jollain tavalla mitäänsanomattomiksi. Åhhh ajattelee kun näkee kauniin pienen talon ja sitten kun tulee sisään, se voi olla mikä tahansa myresjövilla. Faija kipsasi suoraan tretexin päälle kun olin nuorempi, en muista että siitä olisi ollut mitään ongelmia ja tuskin sitä tarvitsee tehdä täysin kankeasti.

Jos voi asentaa kipsilevyt 600 välein koolinkien välille ilman, että ne aaltoilevat, pitäisi ne voida asentaa myös lautaseinään, mutta kannattaa varmistaa, että ruuvit ovat laudan huipuissa.
Jos kipsilevyn sauma osuu laaksoon, voi salata väliä hieman.

Protte

Olen edennyt jonkin verran ja tähän mennessä olen purkanut kaiken tretexin ja korvannut sen OSB-levyillä, paikoissa, joissa on ohutta masoniittia, laitan kipsilevyn suoraan lankkuseinään ja kuten joku aiemmin mainitsi, ruuvaan "huippuihin", jotta lisäystä tulisi mahdollisimman vähän.

Nyt seuraava pohdinta, mutta ehkä minun täytyy luoda uusi ketju siitä...

Ohfy sanoi:
...
Nyt seuraavaan pohdintaan, mutta ehkä minun pitää luoda uusi ketju sitä varten..
Odotamme jännityksellä :rolleyes:

//Puree kynsiä :)

Haha!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.