Hei!
Olen lukenut foorumia pitkään, mutta tämä on ensimmäinen oma postaukseni.

Katso mielellään alla olevat kuvat ymmärtääksesi tekstiä paremmin.

Asun talossa, jonka ydin on peräisin 1900-luvun alusta ja osat sisäseinistä ovat lautaseiniä.
Ajattelimme korjata pintamateriaalin ja samalla upottaa sähköt. Ajatus on silloin vetää uudet putket/letkut ja sähkökaapelit.
Olin ajatellut joko poistaa pari lautaa tai tehdä uria niihin ja lopulta asentaa ohuet kipsilevyt päälle.

Olen kuitenkin saanut tietää, että vanhojen talojen lautaseinät voivat olla tärkeitä kantavuuden kannalta, mikä tekee minut hieman huolestuneeksi.
Minulla on tarkistusaukko, josta näen, että siellä on pystyt tukipuut ja sitten vaakasuorat tukitangot, mikä on tehnyt mahdolliseksi asentaa sekä pysty- että vaakasuuntaisia lautoja. Laudat ovat noin 90*20 mm.

Onko jollakulla kokemusta tästä ja tietää miten/voiko arvioida ovatko laudat kantavia? Vaikuttaako tämä siihen, jos tekee 2 cm uria sekä vaakasuuntaan että pystysuuntaan?

Kiitos etukäteen!

• Vanha kulmahuone, jossa pystylaudoitus ja sähköjohdot ylhäällä, termostaatti asennettuna seinään. Kaksi oviaukkoa ja rako seinän alaosassa.
  • Lankkuseinä vanhassa talossa, jossa näkyy vanhojen sähköjohtojen asennus putkissa kattoon kiinnitettynä oven yläpuolella.
  • Kuva seinään poratusta pyöreästä reiästä, joka paljastaa eristystä seinän takana. Reikä on sahatun puupinnan läpi.
Paras on kai kalastaa seinän sisällä. Tee lisää reikiä strategisiin paikkoihin, jotta pääset poraamaan väliköt läpi.

• Tykkään
Dublin
  • Laddar…
Ehkä se on paras, mutta siitä tulee paljon reikiä ja kalastusta, koska yhteensä varmasti tarvitaan 10 metriä flexrör eri suuntiin.
P Peter_Ker sanoi:
Paras on kai kalastaa seinän sisällä. Tee lisää reikiä strategisiin paikkoihin, jotta pääset poraamaan kortlingarna läpi
P Peter_Ker sanoi:
Paras on kai kalastaa seinän sisällä. Tee lisää reikiä strategisiin paikkoihin, jotta pääset poraamaan kortlingarna läpi.

C
Mitä tarkoittaa "fixa ytskiktet"? Mikä on suunnitelma siellä?

90x20 on lautoja eikä tuskin kantavia. Sinulla on luultavasti runko, joka kantaa, ja lautoja molemmilla puolilla tätä, jotka toimivat pintakerroksena. Ne lankkuseinät, joita olen nähnyt, ovat olleet ohuimmillaan noin 45 ja noin 120 leveitä.

• Tykkään
Roger Fundin ja 7 muuta
  • Laddar…
C cpalm sanoi:
Mitä tarkoittaa "fixa ytskiktet"? Mikä on suunnitelma siinä?
C cpalm sanoi:
Mitä tarkoittaa "fixa ytskiktet"? Mikä on suunnitelma siinä?
Ajatuksena oli asentaa renoveringsgipsskivor lautaseinien päälle, sitten tasoittaa ja maalata/tapetoida sekä vaihtaa listat, jalustat jne.

C
Aion asentaa ROT-dosor, slang och fiska. Mene vaakasuunnassa niin paljon kuin mahdollista ja valitse muutama hyvin valittu paikka, jossa sinun täytyy mennä pystysuoraan kohtiin, joissa poistat laudan. Huomaa, että sinun täytyy irrottaa 3-4 lautaa, jotta et riko jousitusta. Ei sillä ehkä ole niin suurta merkitystä, jos kuitenkin aiot laittaa gipsa.

• Tykkään
Dublin
  • Laddar…
Se, mitä näytät kuvassa, vaikuttaa olevan raakalautaseinä, itse raakalauta ei pitäisi kantaa.

Minulla on talo, jossa on lankkuseinä, lankut ovat pontattuja ja noin 2-3 tuumaa paksuja eli noin 6 cm. Toisella puolella on vain lankut, toisella puolella on noin tuuman väli ja sitten raakalauta, joka on myös noin tuuman paksuinen.

Olen upottanut kaiken sähköistyksen, lankkuseinässä olen sahannut pois reunaponttauksen (silloin pystyi nopeasti urittamaan ympyräsahalla, yksi viilto ja putki sisään, porattu tavalliselle rasiakoolle (täsmälleen rasian halkaisijalla), raakalautapuolella olen porannut reikäsahalla siellä, missä vaakasuora rimoitus kulkee, ja sitten kalastanut läpi. Raakalauta, väli + remonttikipsi oli juuri sen verran, että siihen mahtui Multifix BP-202 rasia (tavalliset vihreät).

Vaakasuunnassa olen aina vetänyt putket raakalautapuolelle, eli seinän rakoon, en koskaan ottanut uria lankuista. Silloin se olisi vaikuttanut kantokykyyn. Vertikaalisesti ei ole merkitystä ottaa 1/3 paksuudesta pontista pois. Tai sitten putket on vedetty katossa, joka on laskettu 22 mm saadakseen tilaa sähköille.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt sanoi:
90x20 ovat lautoja eivätkä tuskin kantavia. Sinulla on luultavasti runko, joka kantaa ja laudat molemmin puolin tätä pintakerroksena. Ne lankkuseinät, jotka olen nähnyt, ovat olleet ohuimmillaan noin 45 ja noin 120 leveitä.
Se oli myös minun ajatukseni, mutta tunsin epävarmuutta
N nb. sanoi:
Se, mitä näytät kuvassa, näyttää olevan seinä raakaponttia, itse raakapontin ei pitäisi kantaa.

Minulla on talo lankkuseinällä, lankut on pontatut ja ovat noin 2-3 tuumaa paksuja eli noin 6 cm. Toisella puolella on vain lankut, toisella puolella on noin tuuman paksuinen etäisyys ja sitten raakaponttia, joka on myös noin tuuman paksuinen.

Olen upottanut kaiken sähkön, lankkuseinässä olen sahannut pois ulomman osan ponttia (silloin oli nopeaa tehdä ura pyörösahalla, yksi leikkaus ja asentaa putki, porattu tavalliselle rasialle (täsmällisesti rasian halkaisijalla), raakaponttipuolella olen porannut reikäsahalla, missä vaakasuuntaiset laudat menevät ja sitten kalastanut. Raakaponttia, väli + remonttikipsi oli juuri sen verran, että mahtui Multifix BP-202 rasia (ne tavalliset vihreät).

Vaakasuunnassa olen aina vetänyt putket raakaponttipuolella, eli välissä seinässä, en ole koskaan ottanut pois lankuista. Silloin se olisi vaikuttanut kantavuuteen. Että pystysuunnassa ottaa pois 1/3 pontin paksuudesta ei ole väliä. Tai sitten putket on vedetty katossa, joka on laskettu 22 mm sähköä varten.
Kuulostaa siltä, että olet oikeassa. Se on luultavasti raakapontti 20x95 mm, jota on käytetty. Silloin minun pitäisi pystyä tekemään ainakin 2 cm ura ilman huolta.

Riittää, että kaivaa 12 mm syvyyteen ja asettaa kaapelin, ei putkia/letkuja. Täysin sallittua, vaikka monet sähköasentajat eivät tiedä sitä. Tästä on useita keskusteluja täällä.

• Surullinen
Roger Fundin
  • Laddar…
Sydämen seinät vanhemmissa huviloissa eivät välttämättä ole tehty vankasta kolmen tuuman lankusta. Se voi olla "sandwich" - Kaksi puolta pystyssä olevia ponttilautoja tiheillä tukevilla listailla/välihirsillä välissä.

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
M MagHam sanoi:
Sydänseinät vanhemmissa huviloissa eivät tarvitse olla tehty kiinteästä kolmetuuman lankusta.
Ne voivat olla "sandwich" Kaksi puolta pystysuorilla pontatuilla laudoilla tiheillä tukipuille/välituille.
Ei 1900-luvun alussa kuten tämä keskustelu koskee....

D Dr spikskalle sanoi:
Hei!
Olen lukenut kauan foorumilla, mutta tämä on ensimmäinen oma postaukseni.

Katso mielellään alla olevia kuvia ymmärtääksesi tekstiä paremmin.

Asun talossa, jonka ydin on 1900-luvun alkupuolelta ja osassa sisäseiniä on lankkuseinä.
Ajattelimme kunnostaa pintamateriaalit ja samalla upottaa sähköt sisään. Ajatuksena on vetää uusia putkia/slangia ja sähkökaapeleita.
Olin ajatellut joko poistaa pari lankkua tai tehdä niihin uria ja lopuksi asentaa ohuet kipsilevyt päälle.

Olen kuitenkin saanut tietää, että lankkuseinät vanhemmissa taloissa voivat olla tärkeitä kantavuuden suhteen, mikä tekee minut hieman huolestuneeksi.
Minulla on tarkastusaukko, jossa näen, että siellä on seisovia koolauksia ja sitten makaavia tukilankkuja, mikä on mahdollistanut pystysuorat ja vaakasuorat lankut. Lankut ovat noin 90*20 mm.

Onko kenelläkään kokemusta tästä ja tietoa siitä, kuinka/voiko määrittää, ovatko lankut kantavia? Vaikuttaako tämä siihen, että tekee 2 cm uria vaakasuoraan ja pystysuoraan suuntaan?

Kiitos etukäteen!
Koska aiot kuitenkin asentaa kipsilevyjä seinille, etkö voi koolata seinää sen verran, että letkut mahtuvat kipsilevyjen taakse? Tuntuu olevan vähemmän työtä kuin kaivaa seinässä tai irrottaa lautoja jne.

• Tykkään
TRJBerg
  • Laddar…
P Processengine sanoi:
Koska aiot kuitenkin laittaa kipsiä seinille, etkö voisi kehystää seinää niin, että letkut mahtuvat kipsilevyjen taakse? Tuntuu olevan vähemmän työtä kuin kaivertaa seinään tai irrottaa lautoja jne.
Mutta silloin TS:llä on herkkä yksinkertainen kipsi kaikkine haittoineen.

Tein juuri tämän huoneessa. Käytin reikäsahaa siellä missä rasiat tulisi olla. Sitten käytin reikäsahaa myös korkeimmalla kohdalla seinällä ja asensin vp-putket väliin. Oli huomattavasti helpompaa jäykän vp-putken kanssa kuin letkun. Pistorasiasta/kytkimestä suoraan kattoon, sitten ulos raakaponttiin katossa, jossa kaikki yhdistettiin kattorasioiden kautta. Sitten harvataitto kattoon + pintakerros.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.