Juuri sellainen plugi, jota tarkoitin aiemmin. Toimii tosi hyvin.

Käytin nylonplyygia Essveltä.

Rakentaja, minulla on suurin kunnioitus kokemustasi ja erittäin asiantuntevia ja hyvin muotoiltuja neuvojasi kohtaan täällä foorumilla, mutta tässä tapauksessa toivon, että olet täysin väärässä.... ;)

Voin lisätä, että kaikki keittiökaapit oli aiemmin ripustettu tavallisilla galvanoiduilla nauloilla, jotka oli naulattu vinoon, näin on ollut kaikissa huoneistoissa.
Sen sijaan patterit oli ripustettu kierretangolla ja laastilla.

Ystävällisin terveisin

I
MathiasS sanoi:
Itse käytin Essve:n nylonplygg.

Rakentaja, arvostan suuresti kokemustasi ja erinomaisen tietämyksesi ja hyvin muotoiltuja neuvojasi täällä foorumilla, mutta tässä tapauksessa toivon, että olet täysin väärässä... ;)
Valitettavasti en. Rakentajana, kiinteistön omistajana ja hallinnoijana saa hieman käsitystä siitä, että asiat eivät aina ole niin varmoja kuin miltä ne näyttävät ja ennen kaikkea mitä mainonta esittää. Kokemukseni perustuu tiettyyn määrään alas romahtaneita keittiökaappeja, joista on esitetty kalliita korvausvaatimuksia sisältöineen.

Eräs puuseppä yritti kerran todistaa minut vääräksi 'sorkkaraudan kokeella' kevyessä betoniseinässä, ja tyhmänä uskoin huijaukseen. 80 asuntoa ja kaksi vuotta myöhemmin yli 20 yläkaappia oli romahtanut alas. Yksi jo ensimmäisenä päivänä, kun vuokralaiset muuttivat sisään. Sitten otimme alas kaikki yläkaapit ja kiinnitimme ne kierteitetyllä tangolla. Tuolloin ei ollut saatavilla Fischers nylonpluggeja eikä pidennettyjä pluggeja, ja puusepät olivat vastoin käskyjäni käyttäneet liian pitkiä ruuveja pluggeihin. (Se, mikä työntyy ulos takapuolelta, ei hyödytä mitään, ellei se ole kiinni puussa, jota ei ole kevyessä betonissa.)

Tyttäremme talokaupan remontin yhteydessä huomasin yläkaapin, joka näytti hieman epäilyttävältä. Se roikkui kantavassa, 15 cm paksussa, kevyessä betoniseinässä. Kaappi oli onneksi tyhjä edellisen omistajan muutettua pois. Kun yritin ottaa ovet pois saranoista, kaappi putosi päälleni. Muovipluggien rippeet olivat jääneet seinään, mutta niitä oli myös ruuvikierteissä = kylmä muovin vedon kestävyys. (On osoittautunut jopa betonissa, että muovi ei pidä pitkällä aikavälillä. Kitkalla reiän ja ympäröivän materiaalin välillä ei ole silloin mitään merkitystä, riippumatta siitä, kuinka suuri kitka on.)

Aiemmin ja huomattavasti turvallisempi menetelmä kaappien kiinnitykseen oli ripustaa ne klipsinauloilla, jotka oli kastettu suolaveteen (joka teki ne ruostuviksi kevyessä betonissa). Kärki taivutettiin 10-15 asteen kulmassa ja naula lyötiin sisään vasaralla. Tällä menetelmällä oli kuitenkin se haittapuoli, että yläkaappien kiinnikkeet irtosivat helposti, koska ne eivät olleet tasapäisesti kiinni takareunassa, vaan 3-5 mm sisällä. Siksi siirryttiin pluggeihin ja ruuveihin, mikä toi mukanaan uusia ongelmia.

Rakentaja: Mitä kokemuksia sinulla on naulatappiista sitten?
Siinähän on ainakin ruuvi/naula ja tappi sovitettu toisiinsa, joten "kylmävetäminen" ei pitäisi tulla kyseeseen?!

/K

I
klaskarlsson sanoi:
Rakennusmies: No, mitä kokemuksia sinulla on sitten spikplugg:ista?
Siinä ainakin ruuvi/naula ja plugi on sovitettu toisiinsa, joten "kalldragning" ei pitäisi esiintyä?!

/K
Minulla on vain vähäistä kokemusta spikplugg:ista, esimerkiksi kaapeleiden kiinnittämisessä. Ja siihen se toimii loistavasti :rolleyes: Miten spikplugg:ia käytetään keittiökaappien kiinnittämiseen, sitä en ole joutunut vielä kohtaamaan :) Joitakin asioita nuorten pitää itse kokeilla ;) Jos se pysyy, niin se pysyy. Jos kaapit putoavat alas, niin tiedätte, että seuraavalla kerralla ei kannata käyttää spikplugg:ia jne.

Viimeinen selvennys. Kalldragning esiintyy vain muoviplugissa, ei nailonplugissa.

Spikpluss kaapelille :S

Sen täytyy olla pieni variantti pluggista, tai tosi iso kaapeli :D

Minun spikpluggit ovat pituudeltaan 80 - 120 mm ja halkaisijaltaan 4 - 6 mm :)

/K

I
klaskarlsson sanoi:
Spikpluss till kabel :S

Sen täytyy olla pieni tulppa - tai todella iso kaapeli :D

Minun spikplugg ovat 80 - 120 mm pitkiä ja 4 - 6 mm halkaisijaltaan :)

/K

Kyllä. Ne eivät ole suuria. Noin 25 mm pitkiä ja valkoisia tai keltaisia (jos väri nyt on merkityksellinen :rolleyes: )

Oikealla proppulla, oikealla ruuvilla ja oikeanlaisella poranreiällä kaapit pysyvät varmasti paikoillaan. Parjattu lehti Gör Det Själv tarjoaa viimeisimmässä numerossaan katsauksen juuri proppuihin ja siihen, mitä eri proput (oikean ruuvin kanssa) kestävät eri materiaaleissa, joihin ne on tarkoitettu.

Mikael_L
Nyt täytyy vain puuttua asiaan. Rakentaja tarkoittaa sellaisia spikplugg-pluggeja, jotka ovat valkoisia tai keltaisia. Täydellisiä, kun haluaa kiinnittää esimerkiksi sähkökaapelin. Vedä suora viiva, poraa viiden mm reikä viivan keskelle, laita APK-pluggi ja klamraa kaapeli suoraksi ja siistiksi.

klaskarlson tarkoittaa toista, suurempaa plugityyppiä, usein lähelle tai noin desimetrin pituisia. Erinomainen kiinnittämään melko painavia esineitä, ainakin betonissa. Kevyessä betonissa en usko, että kumpikaan plugi olisi erityisen sopiva. OK, kaapeli ei paina paljon ... :)

Tarkoitittehan juuri tätä ... ;)

• Valkoinen rivistö spikpluggeja, käytetään usein kaapeleiden kiinnittämiseen.
  • Harmaa ja valkoinen spikplugg, joka on suunniteltu kiinnittämään raskaita esineitä betoniin. Näkyvissä on ruuvi, jossa on uritettu muoviosa.
I
Mikael_L sanoi:
Nyt täytyy vain puuttua asiaan.
Rakentaja tarkoittaa tällaisia spikplug, jotka ovat valkoisia tai keltaisia. Täydellisiä kun pitäisi kiinnittää esimerkiksi sähkökaapeli. Vedä suora viiva, viiden mm reikä viivan keskelle, APK-plugg sisään ja kaapeli kiinnitetään suoraan ja siististi.

klaskarlson tarkoittaa toista, isompaa plug-tyyppiä, usein lähes tai yli desimetrin pituisia. Hyviä kiinnittämään oikeasti raskaita asioita, ainakin betoniin. Kevytbetoniin en usko, että kumpikaan plug-tyyppi olisi erityisen sopiva. OK, kaapeli ei paljon paina ... :)

Eikö olekin niin kuin tarkoitatte ... ;)
Jepp! Ne sellaisia minä tarkoitan ;)

Ja ymmärrän täydellisesti myös, miltä klaskarlsonin spikpluggar näyttävät, mutta en ole itse käyttänyt niitä. Ne tulivat vähän myöhemmin kun olin lopettanut työelämäni rakennuspaikalla.

Ja lehden Gör det själv olen kokeillut vuoden, mutta luopunut siitä. Se on minun näkökulmastani samassa luokassa kuin Martin Timellin 'ammattitaito' ja se on amatööritasoa minulle :)

He pistivät hintaluokan kohdilleen, kun näyttivät kuinka tehdä avväxling lyhyellä puulla palkistossa portaita varten ja otsikoivat artikkelin Lägg in en växel. Sellaista voi mahdollisesti tehdä SJ, mutta ei rakentaja.

Se, että toisen tyyppinen plugg toimii, olen itse asiassa testannut empiirisesti. Kiinnitin puuverhouksen säännöstön sellaisilla (tosin en ennen kuin testasin hålf).

lastprov.JPG

Joo se on juuri se isompi versio, jota tarkoitan :)

Ne istuvat "gö bra" - jopa kevytbetoniin.

Riippuu varmaan useista tekijöistä, mutta pituus sekä se, että tulppa ja ruuvi/naula ovat täysin sovitettuja ovat varmaankin tärkeimpiä. Kuten sanottua, porausreiät tulisi mielellään tehdä pari mm pienemmiksi kuin tulpan halkaisija kevytbetonissa, jotta se istuu vielä paremmin :)

/K

imported_Byggaren sanoi:
Ja lehti Tee se itse oli minulla vuoden kokeilussa, mutta hylkäsin sen. Minulle se on samassa luokassa kuin Martin Timellin 'ammattimaisuus', ja se on amatööritasoa minulle :)

Hinnankin he ottivat silloin kun heidän piti näyttää kuinka tehdä kantokorvaus väliseinässä kierreportaille ja otsikoivat artikkelin Vaihda vaihdetta. Sellaista harrastaa ehkä VR, mutta ei rakentaja.
Anteeksi aiheen vieminen sivuun. Byggaren, onko olemassa lehteä, jota voisi tilata/lukea, jotta voisi syventää osaamistaan rakentamistaiteessa? Minulle on auttanut hieman käsityöläiseni aloituksessa tietyissä asioissa, mutta ei häntä voi koko ajan vaivata. Hänen kiinnostuksensa on lisäksi nyt kun suurimmat tehtäväni ovat valmiit huomattavasti pienempi nykypäivänä... :rolleyes:

Olen lukenut Tee Se Itse -lehteä joitakin vuosia, mutta en ole nähnyt parempaa kirjoitusta. Joskus kuvittelen oppivani asioita, vaikka luonnollisesti minulla ei ole riittävästi tietoa arvostellakseni tai arvioidakseni ovatko ne heidän artikkeleissaan oikealla tavalla tehtyjä. Samalla haluaisin kuitenkin kehittyä ja oppia uusia asioita, joten kaikki vinkit aikakauslehdistä ja vastaavista otetaan kiitollisena vastaan!

Priset tog de när de skulle visa hur man gör en avväxling med en kortling i ett bjälklag för en trappa och rubricerade artikeln som Lägg in en växel. Sådant sysslar möjligen SJ med, men inte en byggare.
Olen samaa mieltä siitä, että joskus voi mennä pieleen. Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että kyseessä on tanskalainen lehti, jonka joku kääntäjä kääntää ruotsiksi ja joka ei ole kotonaan rakennusalalla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.