Olen tekemässä pientä verstausta, katso sep lanka.
Aion rakentaa liukuovet puusta, 2 kerrosta pontattua puutavaraa kuten julkisivulaudoitus.
Nyt mietin, mikä on paras seuraavista 2 tavasta
Kerros 1 Pystyvuoraus
Kerros 2 Pystyvuoraus lankkujen siirtymällä
tai
Kerros 1 Pystyvuoraus
Kerros 2 Vaakavuoraus
Ajattelen, mikä on paras, kun vuoraus alkaa kutistua
Kiitollinen neuvoista

Ymmärtääkseni sinulla on pystypaneeli julkisivuna. Tajusinko oikein, että rakenteessa ei ole mitään säänteleviä palkkeja? En käyttäisi pystysuora+pystysuora yhdistelmää, sillä liukuovi tarvitsee olla täysin tasainen. Mieluummin pystysuora+vaakasuora niin koko rakenne on tasainen, voi olla ongelmia suorien kulmien kanssa.

Vaihtoehto 3, johon uskon, on että sisäpuolella on pari vaakasuoraa, riippuen kokonaiskorkeudesta, mutta ehkä kolme. Ja näiden välissä olisi diagonaalinen paneeli. Jos haluat tasaisen sisäpuolen, voit peittää useilla diagonaalisilla paneeleilla, muuten riittää vain yksi. Z-muodon käyttö ovien takapuolella on pitkään ollut käytössä ja takaa sekä tasaisuuden että suoran kulman.

JKrister sanoi:
Ymmärrän, että sinulla on pystypaneeli julkisivuna. Ymmärränkö oikein, että rakenteeseen ei tule mitään sääntöjä? En olisi laittanut pystyy+pystyy, koska liukuovi tarvitsee olla täysin tasainen. Mieluummin pysty+makaava, jotta koko rakenne pysyy tasaisena, mutta tämä saattaa aiheuttaa ongelmia suorissa kulmissa.

Vaihtoehto 3, johon uskon, on, että sisäpuolella on pari makaavaa, riippuen kokonaiskorkeudesta, mutta ehkä kolme. Ja näiden väliin diagonaalipaneeli. Jos haluaa tasaisen sisäpuolen, voi peittää monilla diagonaaleilla, muuten vain yhdellä. Z-ovien takaosassa on pitkään käytetty ja takaa sekä tasaisuuden että suorat kulmat.
OK kiitos, hyvä ajatus kolmella kerroksella. Mietin nyt
Kerros 1 Pystypaneeli 22mm
Kerros 2 MDF 16 mm (antaa vakautta ja suoria kulmia) reunustettu puulla ympäriinsä
Kerros 3 Pystypaneeli 22 mm
Antaa yhteensä 60mm ja 5 mm vapaaväli
Kommentteja tästä?

Ei koskaan MDF, imee vettä paremmin kuin tiskirätti.
Ei koskaan paneelia ristikkäin (vaakasuoraan ja pystysuoraan) eikä myöskään 45° kulmaan.

Ota vaakasuuntaiset koolaukset ja paneelilauta ulkopuolelle, sehän on liukuovi, joten diagonaalituki on luultavasti liioittelua.

Protte

Mielenkiintoista. Ulko-ovi, joka liukuu seinän sisään, jossa on 70 mm ontelotila?
Riippuva ohjaustapilla alhaalla tai pyöriä lattiaa vasten ja ohjaus ylhäällä?
Kyllä, yrittäisin saada jonkinlaista vaneria tai MDF-levyä mukaan. MDF muuttuu nopeasti raskaaksi. Haluatko paneelia sisälle? Muuten voi laittaa pintakerroksen esim. vaneriin, jotta se näyttää sisäpuolelta siistiltä.

Mielestäni 5 mm kuulostaa tiukalta.

Anteeksi! Minun täytyy selittää huonosti, se on pintakiinnitteinen liukuovi verstasvarastossa. Haluan sen olevan suhteellisen vankka, raskas. Siinä on ripustusrullat Ök:ssa mahdollisesti ura uk:ssa.

Miksi haluat sen niin ohueksi?

Nyt olen käynyt rakennusketjussa ja ymmärrän vähän paremmin. Olisin ehkä yrittänyt laittaa ulkopaneelin rullakiinnikkeiden ulkopuolelle ja nostaa sen niin, että se peittää pyörät ja kiskon, vähän tyylikkäämmin niin.

JKrister sanoi:
Nyt olen käynyt rakennusketjussa ja ymmärrän vähän paremmin. Olisin ehkä yrittänyt asettaa ulkopaneelin rullalaatikon ulkopuolelle ja nostaa sen niin, että se peittää pyörät ja kiskon, vähän siistimpää niin.
joo siinä on jotain järkeä, mutta olen edelleen epäselvä rakenteen kanssa, mitä luulet nyt, kun olet nähnyt itse varaston?

Oli rakentanut kehyksen 70x45 ja siinä diagonaalinen tukipuu. Ulosverhouspaneeli ja sisäverhous riippuu siitä, mitä muuta siellä on.

Sitten on vain kyse siitä, että asetetaan helat niin, että ovi lähes sulkeutuu täysin tiukasti seinää vasten. Sen jälkeen voi laittaa listat ovien ja oviaukon ympärille niin, että se on täysin tiivis kun ovet ovat kiinni. Alas on varmaan vaikeinta...

OK kiitos vinkistä, runko 70 x 45 aiheuttaa, että portin paksuus ylittää 60 mm, mikä on minun maksimimitani.
Mutta haluan mielelläni rakentaa portin kolmessa kerroksessa aikaisemman mukaan. Eikö ole mitään board
asfaboard, formply tai vastaavaa, joka olisi sopivaa?

Okei. Oli vaikea ymmärtää 60 mm vaatimusta.

Oletin, että formplyfa, joka on päällystetty paneelilla, tulee olemaan helvetin vahva.
Mutta halvempaa on käyttää tavallista plyfaa ja naulata 60 mm listat koko ulkoreunojen ympäri, jolloin suojaat enträtt och plyfan.

Listan ympäriinsä tekee tiivistämisestä taloa vasten kätevää lisäksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.