4 104 lukukertaa ·
42 vastausta
4k lukukertaa
42 vastausta
Kuinka rakentaa laituri sisämaajärveen?
Kyllä, mutta ulko-osan ulkokulmat täytyy varmaankin ankkuroida pohjaan? Ja jos minulla on useita kelluvaosia, tarvitsenko niiden välille pohjan ankkuroidun? Muuten jää vie kaiken mukanaan ja muuttaa osien muotoa? Luulin niin. Mutta kuten sanottu, en tiedä tällaisista asioista, joten valaise minua mielelläni.B Bonafluff sanoi:
Ei, ellei se ole äärimmäisen pitkä, sanoisin, ja sinulla on hyvät saranat kiinnitettynä siihen osaan, joka videolla sallii laiturin liikkua vain ylös ja alas eikä sivulle...WaldenWoods sanoi:
Jos on vähän hermostunut, voi laiturin etuosassa olla kaksi suurta 50mm silmukkaa, ja niihin lyödään 45mm teräsputki. Silloin laituri voi liikkua ylös ja alas mutta ei sivulle.
Ja, on tietenkin turvallisinta ottaa laituri ylös talveksi. Mutta se ei ole vaihtoehto minun tapauksessani (minulla on jo laituri, joka vedetään ylös syksyllä ja alas keväällä; en jaksa toista).pacman42 sanoi:
Joten vaikka se on kelluva laituri, se täytyy ankkuroida niin, että se kestää talven mahdollisimman hyvin. Olettaisin, että se ankkuroidaan niin vakaasti kuin mahdollista vaakasuunnassa, mutta antaa täyden liikkumisvapauden pystysuunnassa.
Tarkoitin, että sinun pitäisi nostaa se saranoinnin avulla, niin että sinun ei tarvitse nostaa sitä käsin. Silloin saat kelluvan laiturin uloimmaksi osaksi, joka lepää kivikasan päällä talvella. Parin pyörän vedolla voit vinssata kaiken ilman suurempaa työvoimaa.WaldenWoods sanoi:
Kyllä, on tietenkin turvallisinta nostaa laituri talvella. Mutta se ei ole vaihtoehto minun tapauksessani (minulla on jo yksi laituri, joka raahataan syksyllä ylös ja keväällä alas; en jaksa toista).
Joten vaikka sen pitäisi olla kelluva laituri, se täytyy ankkuroida niin, että se kestää mahdollisimman hyvin talven yli. Arvaan, että se tarkoittaa ankkuroimista niin tukevasti kuin mahdollista vaakasuunnassa, mutta antaen sille täyden liikkumavapauden pystysuunnassa.
Se riippuu myös siitä, kuinka suuri ulko-osa on ja kuinka altis se on? Jos se on suojaisa lahti, se varmaan toimii hyvin vain sisäisellä kiinnityspisteellä (vahvat galvanoidut saranat).WaldenWoods sanoi:
Kiitos, tämä kuulostaa todella mielenkiintoiselta. Mutta tunnen itseni tyhmäksi, koska en ymmärrä. Voitko selittää uudelleen, anteeksi että olen hidas 😳pacman42 sanoi:
Ymmärrän, että minulla on kiinteä osa sisäpuolella ja kelluva osa ulkopuolella. Ja talvella ulompi osa tulee saada kiinni sisäosaan. Ilman että minun tarvitsee nostaa koko painoa suoraan lihasvoimalla, ja sen sijaan jotenkin hyödyntää vinssin voimaa. Mutta miten tämä saavutetaan?
Kun asetat väliaikaisesti neljä yhteen liitettyä tukipilaria laiturin jalkojen kohdalle ja vedät vaijerin pyörän läpi. Kun sitten vinssaat, vedät laiturin itsensä yli.WaldenWoods sanoi:
Kiitos, tämä kuulostaa todella mielenkiintoiselta. Mutta tunnen itseni tyhmäksi, koska en ymmärrä. Selitäthän uudelleen, anteeksi että olen hidas 😳
Ymmärrän, että minulla on kiinteä osa sisäpuolella ja kelluva osa ulkopuolella. Talvella ulompi osa nostetaan sisemmän päälle. Ilman että minun tarvitsee nostaa koko painoa suoraan käsivoimin, vaan sen sijaan jollain tavalla hyödyntää vinssin voimaa. Miten se saavutetaan?
Keväällä sama asia uudelleen, mutta päinvastoin. Silloin voit jopa antaa laiturin pudota tukipilareiden yli, eivätkä niiden tarvitse olla kovin pitkiä. Niiden täytyy kuitenkin olla hieman pidempiä kuin laiturin korkeus, jotta saat voimaa tukipilareihin, kun laituria nostetaan ensimmäistä kertaa keväällä.
Perusfysiikkaa.
Jos talvella on jäätä, voi mainiosti iskeä alas tolppia/putkia tai vaikka täyttää kivenkori jään päältä. Itse olen lyönyt alas puhelintolppia muutamalla 2*3" koolingilla kiinnitettynä sopivaan puutukkia/pölkkyyn, ja mukana oli joukko kavereita auttamassa.
Kiitos, minulla ei ole ongelmia alkeisfysiikan kanssa. (Olen diplomi-insinööri, suuntautumisena fysiikka.) Mutta en vieläkään ymmärrä perusideaa. Sanot, että kelluva osa lepää saranoissa noston ajan. Pitäisikö minun siis "taittaa" laituri niin, että kelluvan laiturin yläosa päätyy kiinteän osan alapuolelle? Ja uimurit ylöspäin? Minusta se on ainoa tapa, jolla se voi pysyä saranoissaan. Mutta todennäköisesti ymmärrän sinut täysin väärin, koska ei voi olla kohtuullista, että tarkoitat tätä.pacman42 sanoi:
Kun asennat tilapäisesti neljä yhteen sidottua tukea laiturin juurelle, joiden läpi vedät vaijerin pyörän läpi. Kun sitten vinssaat, vedät laiturin itsensä yli.
Keväällä sama juttu, mutta päinvastoin. Voit jopa antaa laiturin kaatua tukien päälle, jolloin niiden ei tarvitse olla niin pitkiä. Niiden on kuitenkin oltava hieman pidempiä kuin laiturin korkeus, jotta saat voiman tukiin, kun laituria pitää nostaa ensimmäisen osan keväällä.
Alkeisfysiikkaa.
Viimeksi muokattu:
Silloin on melko yksinkertaista ja se ei oikeastaan ole mitään insinöörityötä vaan enemmänkin raskasta työtä.WaldenWoods sanoi:
Hanki tarvittavat työkalut. Kerää kaikki tarpeellinen mtrl rannalle, valmistele/ rakenna ne kivikirstut joita tarvitset ja varastoi ne rannalle, odota sopivaa jäätä, kutsu ystäväsi ja tee fyysinen työ kivikirstujen, tolppien/putkien ja kivien saamiseksi paikoilleen. Jos sinulla on käytettävissä pieni traktori tai mönkijä, työ helpottuu, mutta se ei ole välttämätöntä.
Kun laituri on valmis, tarjoa generosia ruokia ja juomia, ehkä sauna ja avanto sen jälkeen, jos mahdollista.
Vaihtoehtoisesti palkkaa tavallinen maajussi ja maksa tarvittaessa, se voi olla sopivan kokoinen projekti joululomaksi jollekin, joka käy maatalouskoulua, jos kannattavaa lumenpudotusta ei ole.
Mönkijä minulla on. Työkalut myös, luulen.F fribygg sanoi:Sitten se on melko yksinkertaista ja ei oikeastaan mitään insinöörityötä, vaan enemmän raakatöitä.
Hanki tarvittavat työkalut. Kerää kaikki tarvittava materiaali rannalle, valmistele/ koota ne kivitukit mitä tarvitset ja varastoi ne rannalle, odota sopivaa jäätä, kutsu ystävät ja suorita fyysinen työ saadaksesi kivitukit, pylväät/putket ja kivet paikoilleen.
Jos sinulla on käytettävissä pieni traktori tai mönkijä, helpottaa se työtä, mutta se ei ole välttämätöntä.
Kun laituri on valmis, tarjoat sopivasti runsaasti ruokaa ja juomaa, ehkä sauna ja avanto sen jälkeen jos on mahdollisuus.
Toisena vaihtoehtona palkkaat tavallisen maalaispojan ja maksat mitä vaaditaan, se voi olla sopiva projekti joululomalle jollekin, joka käy maatalouskoulua, jos kannattavaa lumenauramista ei ole.
Joo, se olisi toiminut, jos paikka olisi ollut pohjoisempana. Lapsuudessani järven jää oli niin paksua, että voisi tehdä mitä ehdotat. Mutta harvoin, nykyään. Voi kestää 5 vuotta ennen kuin jäästä tulee tarpeeksi paksu, pelkään.