Kuva näyttää vanhan laiturin perustuksen. Sen laiturin haluan nyt palauttaa toimivaksi uimalaituriksi. (Muistan selvästi, että siellä on ollut täydellinen laituri, mutta siihen aikaan perheeni ei omistanut tätä kiinteistöä. Joten en koskaan ollut lähellä vanhaa laituria, enkä voi sanoa, miten se oli rakennettu.)

Laituria ei pitäisi tarvita ottaa sisään talveksi. Olen aloittelija laitureiden kanssa, ja kiitollinen kaikista vinkeistä ja neuvoista. Noin tähän asti olen päässyt ajatuksissani:

Nykyisten näkyvien kivien päälle tarvitaan puurakenne. Se voidaan osittain kiinnittää kiviin, mutta tarvitaan myös lisäkiinnityspisteitä. Kauempana, missä kivet ovat hieman pinnan alla, voin tehdä joko kiinteän laiturin tai kelluvan laiturin. Kumpikin tarvitsee kiinnityksen pohjaan jollain tavalla. Näen tässä periaatteessa kolme menetelmää, mutta en ole varma, kuinka toteuttamiskelpoisia ne ovat:

1. Paalutus. Voi paaluttaa alas rauta/teräspylväitä tai kyllästettyjä puupylväitä. Mutta miten paalutetaan siellä kaukana? Kaivinkone pitkävartisella varrella ja paalutuslaitteella voisi toimia. Mutta löydänkö urakoitsijan, jolla on sekä tällainen kalusto että kiinnostusta tähän työhön, kaukana maaseudulla Pohjois-Blekingessä?
2. Kivikori. Voi näpertää kivikorin tai ostaa valmiita lasikuitukoreja. Mutta miten saa kivimateriaalin sinne täyttämään sen? Luulisin, että standardivastaus on lauttaa kivet paikkaan, mutta se ei toimi sisävesillä. Lisäksi olen joskus lukenut, että kivikori tulisi myös paaluttaa.
3. Maaperäruuvi. Pitäisi toimia hyvin, kun se on paikallaan. Mutta miten se asennetaan? Onko sama juttu, että asentaja odottaa, että laitteet/alustat voidaan lauttaa asennuspaikalle?

En voi olla ainoa, joka rakentaa laiturin sisäjärvelle, mielestäni, mutta löydän yllättävän vähän tietoa siitä.

• Fundamentti vanhalle laiturille vedessä kivistä ja kasvillisuutta etualalla. Taustalla järvi ja ruohoa.
Viimeksi muokattu: