Kuva näyttää vanhan laiturin perustuksen. Sen laiturin haluan nyt palauttaa toimivaksi uimalaituriksi. (Muistan selvästi, että siellä on ollut täydellinen laituri, mutta siihen aikaan perheeni ei omistanut tätä kiinteistöä. Joten en koskaan ollut lähellä vanhaa laituria, enkä voi sanoa, miten se oli rakennettu.)

Laituria ei pitäisi tarvita ottaa sisään talveksi. Olen aloittelija laitureiden kanssa, ja kiitollinen kaikista vinkeistä ja neuvoista. Noin tähän asti olen päässyt ajatuksissani:

Nykyisten näkyvien kivien päälle tarvitaan puurakenne. Se voidaan osittain kiinnittää kiviin, mutta tarvitaan myös lisäkiinnityspisteitä. Kauempana, missä kivet ovat hieman pinnan alla, voin tehdä joko kiinteän laiturin tai kelluvan laiturin. Kumpikin tarvitsee kiinnityksen pohjaan jollain tavalla. Näen tässä periaatteessa kolme menetelmää, mutta en ole varma, kuinka toteuttamiskelpoisia ne ovat:

1. Paalutus. Voi paaluttaa alas rauta/teräspylväitä tai kyllästettyjä puupylväitä. Mutta miten paalutetaan siellä kaukana? Kaivinkone pitkävartisella varrella ja paalutuslaitteella voisi toimia. Mutta löydänkö urakoitsijan, jolla on sekä tällainen kalusto että kiinnostusta tähän työhön, kaukana maaseudulla Pohjois-Blekingessä?
2. Kivikori. Voi näpertää kivikorin tai ostaa valmiita lasikuitukoreja. Mutta miten saa kivimateriaalin sinne täyttämään sen? Luulisin, että standardivastaus on lauttaa kivet paikkaan, mutta se ei toimi sisävesillä. Lisäksi olen joskus lukenut, että kivikori tulisi myös paaluttaa.
3. Maaperäruuvi. Pitäisi toimia hyvin, kun se on paikallaan. Mutta miten se asennetaan? Onko sama juttu, että asentaja odottaa, että laitteet/alustat voidaan lauttaa asennuspaikalle?

En voi olla ainoa, joka rakentaa laiturin sisäjärvelle, mielestäni, mutta löydän yllättävän vähän tietoa siitä.

• Fundamentti vanhalle laiturille vedessä kivistä ja kasvillisuutta etualalla. Taustalla järvi ja ruohoa.
Viimeksi muokattu:
Laiturit asennetaan usein erilaisilla pohjaan kiinnitetyillä ankkureilla. Tarkka muotoilu vaihtelee, siinä voi laiturinrakentaja auttaa sinua, mutta ristikkäin betonipainojen kanssa esim.

Älä unohda, että sinun täytyy tehdä ilmoitus lääninhallitukselle!

G Genomklok sanoi:
Kelluvat laiturit asennetaan usein erilaisilla pohjaan kiinnitetyillä ankkureilla. Täsmällinen suunnittelu vaihtelee, laiturinrakentaja voi auttaa sinua siinä, mutta esimerkiksi ristikkäisesti betonipainoin.

Älä unohda, että sinun on tehtävä ilmoitus ELY-keskukselle!
En löydä "laiturinrakentajaa" näiltä seuduilta, joten minun on varmaan mietittävä itse, pelkään.

Kyllä, prosessi ELY-keskuksen kanssa on hallinnassa.

Paalutus painekyllästetyillä puutolpilla ja terästolpilla tekee maanviljelijäni traktorilla tai kaivinkoneella. Ne liukuvat helposti maaperään, kun painoa kohdistetaan. Hän hakkaa tolpan ensimmäisen desimetrin vain, jotta se pysyy suorassa.

• Tykkään
hakan.stridh
  • Laddar…
pacman42 pacman42 sanoi:
Paaluaminen kyllästetyillä puutolpilla ja teräspuilla tekee minun maanviljelijä traktori tai kaivinkone. Ne liukuvat helposti maahan, kun painoa kohdistetaan. Hän lyö tolpan ensimmäisen kymmenen senttimetriä vain, jotta se pysyy suorassa.
Tarkoitatko, että (sen jälkeen kun se on asetettu suoraksi) vain painat tolppaa alaspäin kauhalla? Vai ymmärsinkö sinut väärin?

WaldenWoods WaldenWoods sanoi:
Tarkoitatko, että (nostettuasi sen pystyyn) vain painat tolppaa alaspäin kauhalla? Vai ymmärränkö sinut väärin?
Juuri niin meidän maajussi tekee. Mutta se, joka seisoo maassa (vedessä), siirtyy muutaman metrin, kun tämä tehdään.

Edit: mutta silloinhan ei ole kiviä alla...

pacman42 pacman42 sanoi:
Juuri näin tekee viljelijä minun luonani. Mutta se, joka seisoo maassa (vedessä), siirtyy muutaman metrin, kun näin tehdään.

Edit: mutta silloin ei ole kiviä alla...
Mmm.. okei. Kiitos. Kiinnostavaa. Kivet eivät ole kaikkialla, joten ne eivät varmaankaan ole ongelma tässä yhteydessä.

En ole asiantuntija tässä, mutta minusta tuntuu, että jos on näin helppoa painaa tolpat maahan, jää sitten nostaa laiturin tolppineen kaikkineen.

EDIT: Mutta kelluva laituri toimisi tässä tapauksessa.

Henkilökohtaisesti olisin laittanut sinne gabionkorin ja täyttänyt sen kivillä. Sitten säätänyt laituria hieman joka vuosi sen mukaan, miten jää on siirtänyt koria (useimmiten ei mitään järvessä, jos emme puhu todella suurista).

• Tykkään
fribygg
  • Laddar…
En löydä "byggbryggare" näiltä alueilta, ja siksi minun on varmaan mietittävä itse, pelkään.
Voisit kysyä neuvoa joltain, joka ei ole alueella? Ehdotus: https://bryggkompaniet.se/

pacman42 pacman42 sanoi:
Henkilökohtaisesti olisin laittanut sinne gabion-verkon ja täyttänyt sen kivillä. Sitten säätänyt laituria hieman joka vuosi sen perusteella, miten jää on liikuttanut verkkoa (useimmiten ei lainkaan järvessä, ellei puhuta todella suurista).
Kyllä, juuri sitä tarkoitin lasikuituverkoilla vaihtoehdossani 2. Mutta tuntuu haastavalta täyttää kiviä, kun niitä ei voi tehokkaasti kuljettaa sinne proomulla. Jos ajaa muutaman kiven kerrallaan veneellä... siinä voi kestää todella kauan.

Kuinka pitkä laituri sinulla on mielessäsi? Aseta eka ulkopuolelle ja laita laskusilta siihen, jotta voit kulkea kivien kanssa ämpäreissä. Tai aseta lautta. Tai aseta pari tukkea, joiden päälle laitat laskusillan ja kiinnitä muutamalla ruuvilla. On monia tapoja.

B Bonafluff sanoi:
Voit tehdä kuten tässä videossa

[linkki]
Verrattuna siihen videoon, minulla on hyvä lähtökohta. Minulla on jo kivet paikoillaan. Voin rakentaa kehyksen kivien ympärille, joten minulla on kiinnitys paikoillaan laiturin sisemmältä osalta, samalla tavalla kuin videossa.

Mutta miten kiinnitetään ulompi osa? Se ei käy ilmi videosta, se on kuvan ulkopuolella.

Verrattuna tuohon videoon minulla on hyvä lähtökohta. Minulla on kivet jo paikallaan. Voin rakentaa kehikon kivien ympärille, joten minulla on kiinnitys paikoillaan laiturin sisäosalle samalla tavalla kuin videossa.

Mutta miten kiinnitetään ulompaa osa? Se ei käy ilmi videosta, se on kuvan ulkopuolella.
Ulompi osa on laituri, jossa on tynnyreitä, jotka voivat kellua ylös ja alas. Ne ovat vain tavallinen kelluva laituri, joka tarvitsee hyvän kiinnityksen maahan.

B Bonafluff sanoi:
Ulko-osa on laituri, jossa on tynnyreitä, jotka voivat kellua ylös ja alas. Ne ovat vain tavallinen kelluva laituri, joka tarvitsee jotain hyvää kiinnitystä maahan.
Ja jos on fiksu, rakennat sen niin, että sen voi laittaa sisäosan päälle talveksi. Vain vinssata ylös, jos valmistellaan sitä varten.

• Tykkään
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.