1 515 lukukertaa ·
11 vastausta
2k lukukertaa
11 vastausta
Kuinka rakentaa kattoon asti?
Hei!
Tarvitsen apua!
Olen rakentanut katon, joka osassa mökkiä on ns. kylmä kattorakenne kylmällä ullakolla, mutta haluan keittiössä avoinna oleva tilan ihan harjaan asti. Tällä hetkellä minulla on seuraavat:
kattolevy
ruodelauta
kondenssimuovi
ei mitään muuta..
Pitäisikö tulevan sisäkaton eristyksen olla kiinni kondenssimuovissa vai pitääkö siinä olla 5-10 cm väli mahdollisen vanerilevyn kanssa, kuten kylmäkaton rakentamisen yhteydessä?
Tarvitsen apua!
Olen rakentanut katon, joka osassa mökkiä on ns. kylmä kattorakenne kylmällä ullakolla, mutta haluan keittiössä avoinna oleva tilan ihan harjaan asti. Tällä hetkellä minulla on seuraavat:
kattolevy
ruodelauta
kondenssimuovi
ei mitään muuta..
Pitäisikö tulevan sisäkaton eristyksen olla kiinni kondenssimuovissa vai pitääkö siinä olla 5-10 cm väli mahdollisen vanerilevyn kanssa, kuten kylmäkaton rakentamisen yhteydessä?
Olen miettinyt paljon höyrysulkua.
Mökkiä lämmitetään puuhellalla ja sitä käytetään vain lyhyitä aikoja talven ja kesän aikana, minulla on sellainen käsitys, että mahdollinen kosteus eristeessä tuulettuu paremmin, jos höyrysulkua ei asenneta lainkaan sisäpuolelle. Se voi kerätä kondensaatiota kylmälle puolelle lämmittämisen ja jäähdytyksen aikana talvella.
Kommentit ja selitykset otetaan kiitollisina vastaan!
Mökkiä lämmitetään puuhellalla ja sitä käytetään vain lyhyitä aikoja talven ja kesän aikana, minulla on sellainen käsitys, että mahdollinen kosteus eristeessä tuulettuu paremmin, jos höyrysulkua ei asenneta lainkaan sisäpuolelle. Se voi kerätä kondensaatiota kylmälle puolelle lämmittämisen ja jäähdytyksen aikana talvella.
Kommentit ja selitykset otetaan kiitollisina vastaan!
Ilman kosteussulkua toimii parhaiten hygroskooppisen eristeen kanssa, eli puu, lastu, selluloosa, pellava ja vastaavat (ei lasi- tai kivivilla). Kuitenkin, jos eristettä on vain vähän, sanotaan 10 cm, niin se voi toimia melko hyvin myös lasi- tai kivivillan kanssa. Muovi suositellaan ensisijaisesti jatkuvasti lämmitettäviin taloihin. Jos ulkona on lämpimämpää kuin sisällä, voi kondenssia muodostua sisäpuolelle seinän/muovin kohdalle. Kuitenkin, yleensä lämpötilaero siihen suuntaan on pienempi kuin + 20 C sisällä ja - 10 C ulkona talvella.
Joten, se riippuu eristyspaksuudesta, eristemateriaalista, mahdollisesta ylläpitolämmöstä ja jossain määrin myös talon ilmanvaihdosta. (Lisäksi siitä, miten sitä käytetään.)
Joten, se riippuu eristyspaksuudesta, eristemateriaalista, mahdollisesta ylläpitolämmöstä ja jossain määrin myös talon ilmanvaihdosta. (Lisäksi siitä, miten sitä käytetään.)
Tämä on uudisrakennus läntisillä tuntureilla, aion laittaa niin paljon eristystä kuin mahdollista seiniin ja kattoon välttääkseni palelemista talviaamuisin, ilmanvaihtokanavat porataan sopiviin paikkoihin keittiössä, makuuhuoneessa ja lähellä puuhellaa. Rakennuspuu on 120x45 ja aion laittaa 45x45 vaakasuoraan sisäpuolelle poistaakseni kylmäsiltoja. Avoimessa katossa tulee olla vähintään 195 eristettä, koska se on kattoristikon mitta, sitten harkitsen 95 vaakasuoraan sen alle saadakseni lisää eristystä sinne!
Ylläpitolämpö talvella, kun kukaan ei ole paikalla?
Onko pysyvä lämmitys mahdollisuutena tulevaisuudessa?
Myynnin yhteydessä myöhemmin (tai paljon myöhemmin) - voiko pysyvä lämmitys (tai mahdollisuus siihen) olla etu?
Onko pysyvä lämmitys mahdollisuutena tulevaisuudessa?
Myynnin yhteydessä myöhemmin (tai paljon myöhemmin) - voiko pysyvä lämmitys (tai mahdollisuus siihen) olla etu?
Valitettavasti ei koskaan tule olemaan pysyvää lämmitystä, mahdollisesti tulee jonkinlainen solarvent mutta ei mitään kehittyneempää.. (ei ole sähköä useiden kilometrien säteellä) Aion käyttää sähköä aurinkopaneelilla ja generaattorilla, en ole vielä suunnitellut tätä osaa valmiiksi, eli aionko pitää koko 230v sähköverkon rinnakkain 12v aurinkoenergian kanssa vai tyydynkö yhteen pistorasiaan lähellä aurinkovoimalaa akun lataamista jne varten..
Ok.
Kuulun vanhaan kouluun, enkä tunne oloani mukavaksi ei-hygroskooppisen eristyksen kanssa rakennuksissa, jotka ovat osittain lämmittämättömiä. Erityisesti silloin kun haluat niin paljon eristystä, kuin ymmärrettävistä syistä haluat.
Kokemuksesta (pitkästä) tiedämme, että vanhat hirsimökit kestävät tämän tyyppistä käyttöä hyvin. Ja niissä on vain hygroskooppisia luonnonmateriaaleja, (massivipuu, lastu, sammal, savi, laasti, tiili, lankkulattia ilman maalia/lakkaa jne.).
Mutta, jos haluat käyttää lasi-/kivivillaa niin luulen että se voi toimia muovin kanssa.
Kuitenkin, pitäisi olla heitä, jotka asuvat pohjoisempana kuin minä, joilla on parempaa kokemusta mökeistä (ei pysyvästi lämmitetyistä) ankarammassa ilmastossa, jotka voivat neuvoa sinua.
Kuulun vanhaan kouluun, enkä tunne oloani mukavaksi ei-hygroskooppisen eristyksen kanssa rakennuksissa, jotka ovat osittain lämmittämättömiä. Erityisesti silloin kun haluat niin paljon eristystä, kuin ymmärrettävistä syistä haluat.
Kokemuksesta (pitkästä) tiedämme, että vanhat hirsimökit kestävät tämän tyyppistä käyttöä hyvin. Ja niissä on vain hygroskooppisia luonnonmateriaaleja, (massivipuu, lastu, sammal, savi, laasti, tiili, lankkulattia ilman maalia/lakkaa jne.).
Mutta, jos haluat käyttää lasi-/kivivillaa niin luulen että se voi toimia muovin kanssa.
Kuitenkin, pitäisi olla heitä, jotka asuvat pohjoisempana kuin minä, joilla on parempaa kokemusta mökeistä (ei pysyvästi lämmitetyistä) ankarammassa ilmastossa, jotka voivat neuvoa sinua.
Klikkaa tästä vastataksesi