22 558 lukukertaa ·
65 vastausta
23k lukukertaa
65 vastausta
Kuinka rakentaa eristetty välipohja vanhaan torppaan?
Valitettavasti ainoa tapa kiertää se on nostaa seiniä muutaman millimetrin saadakseen muovin väliin, mahdollisesti jos se on *vain* kiviä, kiinnittää muovia butyylitiivisteellä tai jollain muulla hyvällä ja ympäristöystävällisellä kivien väliin. ;-) Pienen palan kerrallaan nostaminen ei pitäisi olla ongelma, vaikka se saattaa olla jonkin verran aikaa vievää.
Leca:n ongelma on, että se kuluu ja vahingoittuu kuljetuksessa ja tiivistyksessä, joten laboratoriotesteissä se toimii hyvin, mutta käytännössä sekoituksessa on vaurioituneita palloja ja pölyä, kuten pesemätön sepeli. Valitettavasti, muuten erittäin hyvää materiaalia, mutta kaikissa käyttötavoissa tämä ongelma ei merkitse mitään.
Toinen haittapuoli tapauksessasi on, että matala massa voi saada perustuksen liikkumaan sisäänpäin, koska se todennäköisesti lepää pääasiassa maan päällä ja löysä rakenne on ottanut vastaan pakkasliikkeitä.
Kuten aina vanhoissa taloissa, niillä on omat erityispiirteensä sijainnista ja yksityiskohdista riippuen, joten se, mikä on helppoa ja hyvää yhdessä, on roskaa toisessa. (Koskee muuten myös uusia
)
Onko talo muuten tarkoitettu ympärivuotiseen asumiseen?
Leca:n ongelma on, että se kuluu ja vahingoittuu kuljetuksessa ja tiivistyksessä, joten laboratoriotesteissä se toimii hyvin, mutta käytännössä sekoituksessa on vaurioituneita palloja ja pölyä, kuten pesemätön sepeli. Valitettavasti, muuten erittäin hyvää materiaalia, mutta kaikissa käyttötavoissa tämä ongelma ei merkitse mitään.
Toinen haittapuoli tapauksessasi on, että matala massa voi saada perustuksen liikkumaan sisäänpäin, koska se todennäköisesti lepää pääasiassa maan päällä ja löysä rakenne on ottanut vastaan pakkasliikkeitä.
Kuten aina vanhoissa taloissa, niillä on omat erityispiirteensä sijainnista ja yksityiskohdista riippuen, joten se, mikä on helppoa ja hyvää yhdessä, on roskaa toisessa. (Koskee muuten myös uusia
Onko talo muuten tarkoitettu ympärivuotiseen asumiseen?
Hyvin hyviä ajatuksia siellä, kiitos. Ja taloa on tarkoitus käyttää pääasiassa kesäasumisena, mutta silloin tällöin myös muina vuodenaikoina viikonloppuisin. Tällä hetkellä se on täysin järkyttävän huono lämmityksen kannalta, kuluttaa noin 6-7 kW pitääkseen 20 astetta sisällä, kun ulkona on -10 astetta. 40 m2... 
Jäsen
· Stockholms
· 977 viestiä
Et sanonut mitään siitä, missä kunnossa se oli, mitä kaivoit ylös? Näyttääkö siltä, että kosteus on siirtynyt sisään mullbänkenin kautta? Jos se on selvinnyt aiemmin, ehkä helpoin ratkaisu on täyttää perusta uudelleen mutta varmistaa, että salaojitus toimii paremmin (v-n miten teoreettiselta se kuulostaa)...
En ole löytänyt mitään järkevämpää (rakennusten säilyttämisen kannalta) kuin näitä, jotka savitäyttävät trossbottenin. Vedotonta, jos täytät tiiviisti sokkelia vasten (mieluiten niin, että se yhdistyy savirappaamiseen)...
Kaivetussa perustassa suositellaan myös varmistamaan, että pohjasokkelin ja kiviperustan väli on tiivis. Oletettavasti halutaan saada kosteuden liikkuminen tapahtumaan muualla kuin pohjasokkelin suuntaan/vieressä. Ilmanvaihto tapahtuu artikkelin mukaan hieman alempana mutta edelleen perustuksen kautta.
Uskon tosin, että jos saat lecamurkulat oikealle korkeudelle, se on varmaankin hyvä ratkaisu. Muista vain rakentaa putket jne. niin, että ne voidaan eristää erikseen, erityisesti jos aiot pitää jonkin lämmityksen, joka estää esimerkiksi veden jäätymisen...
Ulkopuolinen osa (salaojitus/maaperäeristys) on myös vaihtoehto, vaikka se on vapaa-ajan käyttöön, koska se on suhteellisen edullisia toimenpiteitä. Maaperäeristys estää lisäksi maan liikkeitä, koska talon alla tulee lämpimämpää...
En ole löytänyt mitään järkevämpää (rakennusten säilyttämisen kannalta) kuin näitä, jotka savitäyttävät trossbottenin. Vedotonta, jos täytät tiiviisti sokkelia vasten (mieluiten niin, että se yhdistyy savirappaamiseen)...
Kaivetussa perustassa suositellaan myös varmistamaan, että pohjasokkelin ja kiviperustan väli on tiivis. Oletettavasti halutaan saada kosteuden liikkuminen tapahtumaan muualla kuin pohjasokkelin suuntaan/vieressä. Ilmanvaihto tapahtuu artikkelin mukaan hieman alempana mutta edelleen perustuksen kautta.
Uskon tosin, että jos saat lecamurkulat oikealle korkeudelle, se on varmaankin hyvä ratkaisu. Muista vain rakentaa putket jne. niin, että ne voidaan eristää erikseen, erityisesti jos aiot pitää jonkin lämmityksen, joka estää esimerkiksi veden jäätymisen...
Ulkopuolinen osa (salaojitus/maaperäeristys) on myös vaihtoehto, vaikka se on vapaa-ajan käyttöön, koska se on suhteellisen edullisia toimenpiteitä. Maaperäeristys estää lisäksi maan liikkeitä, koska talon alla tulee lämpimämpää...
En ole itse asiassa vielä repinyt lattiaa auki, mutta se on luultavasti aika huonossa kunnossa. Lattiassa on nimittäin sekä vanha linoleummatto, koolaukset ja lastulevy että muovimatto, joten kosteusprosentti on voinut nousta aika korkeaksi, vaikka se onkin toiminut 150 vuotta ennen mattojen asentamista. Palaan asiaan kuvien kera, kun olen purkanut sen noin kuukauden kuluttua.
Onko kukaan yrittänyt laittaa solumuovilevyjä reunimmaiseksi? Voi olla, että kosteusongelmat voivat estää sen liikkumisen ylös juuri siellä, mutta loppu lattia pitäisi riittää.
Mitä olette käyttäneet/ajattelitte käyttää eristeenä lattioissa? Olen epävarma kaikesta muusta kuin selluloosasta, sillä olen kuullut kauhuesimerkkejä vanhoista taloista, joissa on homeista lasivillaa...
jon_h: miten kaivaminen on sujunut ja oletko löytänyt toimivan ratkaisun?
Mitä olette käyttäneet/ajattelitte käyttää eristeenä lattioissa? Olen epävarma kaikesta muusta kuin selluloosasta, sillä olen kuullut kauhuesimerkkejä vanhoista taloista, joissa on homeista lasivillaa...
jon_h: miten kaivaminen on sujunut ja oletko löytänyt toimivan ratkaisun?
Sitä ei ole tullut millimetriäkään lisää juuri nyt. Olen täysin työllistetty töiden ja muiden asioiden kanssa, joten se on lykätty hieman tulevaisuuteen. Mutta ennen juhannusta sen pitäisi olla purettu ja kaivettu, joten raportteja tulee myöhemmin.
Mutta sehän ei oikeastaan ratkaise ongelmaani. Minkälaista eristystä käytän, ei ole väliä, jos sen täytyy olla kantavassa puurungossa sokkelin kanssa. Sellainen ei oikein onnistu tyydyttävällä tavalla.. Mutta kiitos joka tapauksessa viestistäsi.
Ok, voit raportoida kun olet edennyt! Itse minulla on vain muutama kärry maata/hiekkaa jäljellä. Olen nyt noin 70-80 cm syvyydessä. Sitten pitää ottaa esiin muutama kattglugga, tehdä tyhjennys kulman ympäri. Joitakin kiviä perustuksessa on tuettava hieman betonilla, jotta ne pysyvät paikallaan. Sitten on aika lattiatukeille ja eristykselle!
Minulle se on nyt lähellä! Kaikki maa ulkona, kattgluggar paikoillaan. Pitää laittaa muutama kärry singeliä, sitten on aika bjälklaget. Suunnitelmana on valaa plintar niin pitkälle ulkoseinille kuin mahdollista ja kiinnittää reglar siihen. Mutta en ole vielä ratkaissut ongelmaa eristyksen ja pohjan kanssa ulkoseinää vasten.
Revin lattian viime viikolla ja löysin kummallisen rakenteen, joka ei ollut lainkaan sitä mitä luulin kamarin lattian purkamisen jälkeen. Lattiaan oli laitettu 20 cm korkeat palkit suoraan maahan, ja noin puolivälissä näihin oli rakennettu alapohja, johon oli täytetty puhdasta puuhiiltä. Tämä rakenne kuitenkin loppui puoli metriä kaikkien ulkoseinien sisäpuolella, jossa oli sen sijaan täytetty kivillä (noin 20-50 mm kokoisia) ja sitten kalkkilaastilla. En ole koskaan nähnyt tai kuullutkaan vastaavasta. Suurin osa alapohjasta oli romahtanut, ja palkit olivat hieman lahon vaivaamia alhaalta, mutta kokonaisuutena koko oli uskomattoman paljon paremmassa kunnossa kuin oletin.
Purkaminen jatkuu ensi viikolla tai sitä seuraavana, ja palaan asiaan kuvien kera, kunhan kamera on käsillä.
Purkaminen jatkuu ensi viikolla tai sitä seuraavana, ja palaan asiaan kuvien kera, kunhan kamera on käsillä.
Olen lukenut ketjun huolimattomasti, mutta spontaani reaktioni on -älä rakenna ryömintätilaa (ulkopuolisella ilmanvaihdolla varustettua perustusta) paikkaan, jossa sellaista ei jo ole! Ulkopuolella tuulettuva perusta on itsessään riskirakenne, erityisesti kesäisin, kun kostea ilma "puhaltaa sisään" ja tiivistyy viileämmässä tilassa. Se ei ole ollenkaan aina välttämätöntä tuulettaa perustusta!
Kysy rakentamisen asiantuntijoilta, on olemassa muita tapoja käsitellä sitä! Kuten itse huomasit, palkit eivät olleet niin huonossa kunnossa kuin luulit. On monia esimerkkejä, joissa suoraan maahan tai hiekkaan asetetut palkit ovat selvinneet erinomaisesti! Minulla ei ole suoraan ratkaisua, mutta on paljon kirjallisuutta, asiantuntevia ihmisiä joilta kysyä ja aikakauslehtiä, esim. "Byggnadskultur".
Kuten sanottu, luin ketjun nopeasti, joten varauksella, jos olen ymmärtänyt jotain väärin
Kysy rakentamisen asiantuntijoilta, on olemassa muita tapoja käsitellä sitä! Kuten itse huomasit, palkit eivät olleet niin huonossa kunnossa kuin luulit. On monia esimerkkejä, joissa suoraan maahan tai hiekkaan asetetut palkit ovat selvinneet erinomaisesti! Minulla ei ole suoraan ratkaisua, mutta on paljon kirjallisuutta, asiantuntevia ihmisiä joilta kysyä ja aikakauslehtiä, esim. "Byggnadskultur".
Kuten sanottu, luin ketjun nopeasti, joten varauksella, jos olen ymmärtänyt jotain väärin
Minulla on samanlainen lattiarakenne, jota olen parhaillaan remontoimassa. Pitkien keskustelujen jälkeen vakavan puusepän kanssa päädyimme siihen, että turvallisin ratkaisu minun tapauksessani on tehdä sama rakenne uudelleen, mutta uusilla materiaaleilla. Siitä tulee kuin perinteinen palkisto, jossa on vain 70 mm min.villa ja vain noin 10 cm ilmaa kohti maata pohjassa. Sama rakenne kuin aiemmin, mutta vaihdan 10 cm kutterilastun 70 minvillaan ja vaihdan huonot palkit koolauksiin. Minun palkit lepäsivät kivien päällä suoraan maassa. Melko paljon vanhaa orgaanista materiaalia on ollut siellä 40-luvulta asti, joten aion siivota sen pois niin hyvin kuin voin. Muuten toivon, että tämä uusi-vanha lämpöperusta kestää vielä 65 vuotta.