Hei!

Aion asentaa sisäkattolevyjä yläkertaan.
Koska haluan mieluiten yhtenäisen sisäkaton kaiteen kohdalla, niin mietin miten kaiteen voisi purkaa yläkerran portaikon kaidesuojasta?
Olen aloittanut ja saanut sen irti yläreunasta, mutta huomaan, että rimoja voi haljeta, jos jatkan.
Vaihtoehtona on tietenkin asentaa sisäkattolevyt kaiteen viereen.

Tiedätkö joku?

Ystävällisin terveisin, Matti

• Valkoinen puukaide portaikon yläkerrassa, jossa näkyy osa katon paneelia. Kaide ulottuu lattiasta kattoon viistosti portaiden vieressä.
  • Spaljeen ja sisäkaton kiinnitys yläkerrassa. Valmis puiset alapanelit ja valkoiseksi maalatut ribbat. Naulausvasara lattialla.
  • Yläkerran kattoon asennettava paneeli ja kaiteen pystyrimoitus, joka on osittain irrotettu päästä.
  • Spaljeen ja katon liitoskohta portaiden kaiteessa; valkoiset pystyrimat ja harmaat kattolevyt, jotka vaativat irrotusta.
Nyt kukaan ei tiedä, miten ne alun perin asensivat, ylätuki on kiinni katossa ja ei ole kovin paksu, voi olla, että ruuvit on asennettu ylhäältä paneelin läpi tai että ruuvit on kiinnitetty sieltä, missä pinnat ovat yläkattoon. Viimeinen vaihtoehto on, että ovat poranneet reiät ruuville ylätuen läpi ja peittääkseen reiät, pinnat on asennettu jälkeenpäin.

Mats-S
Kyseenalaistan koko ratkaisun, miksi pinnat on vedetty kokonaan kattoon asti, eihän se näytä erityisen hyvältä, mutta toki, se oli varmaan helpoin tapa :)

Todennäköisesti pinnat voidaan siirtää ja kiinnittää lattian rakenteen sivuseinään portaikon aukon yläpuolella. Leikkaa sopivaan korkeuteen ja aseta uusi päällystanko, joka yhdistää ne ylhäällä. Minun päällystanko on 90 cm korkeudella lattiasta.
Se tarkoittaa, että voit helposti sahata ne katosta muutaman sentin alaspäin, ja sitten purkaa kaiken katon kohdalta.

Sen jälkeen leikkaat ne oikeaan pituuteen ja asennat ne kuten minä olen tehnyt (katso kuvat). Jos sinulla on jotain kunnollista mihin voit kiinnittää ne, niin kaikki pysyy tiukasti paikoillaan kun se on valmis (käytä pyöristettyjä ura-ruuveja, niin se näyttää parhaalta). Sitten teet tyylikkään päällystangon, joka pitää ne yhdessä ylhäällä.

JOS lopussa tuntuu liian epävakaalta, voit antaa VIIMEISEN pinnan mennä koko matkan kattoon asti, tee siitä sitten paksumpi kuin muista, niin se näyttää paremmalta.

Näin olen ratkaissut sen omassa talossani :)

• Valkoinen kaide puisilla pystyrimoilla ulottuen kattoon, kuvattu yläkerrassa. Alemmassa kerroksessa näkyy lattia ja koristeita seinillä.
  • Valkokaiteinen portaikon kaide, jossa puisia pystyrimoja ja metallisia kiinnikkeitä, sisätiloissa. Taustalla näkyy huonekaluja ja maalauksia.
Viimeksi muokattu:
J jonaserik sanoi:
Nyt kukaan ei tiedä, miten ne asennettiin aluksi, ylärima on aivan katon vieressä ja ei ole kovin paksu, voi olla, että siinä on ruuvi ylhäältä paneelin läpi tai että siinä on ruuvi alla, jossa säleiköt ovat ylös alapintaan. Viimeinen vaihtoehto on, että he ovat poranneet reiän ruuville yläriman läpi ja peittääkseen reiät asentaneet säleiköt jälkikäteen.
Siinä oli kolme naulaa suunnilleen siellä, mihin merkitsin, jotka sahasin poikki hiomaussahalla, joten nyt kaikki on mahdollista heiluttaa, mutta säleiköt ovat tiukasti kiinni alhaalla, joten jos heilutan enemmän, säleiköt halkeavat, arvelen, että ne ovat kiinni toisissaan.

• Puukaide, jossa kolme punaista ruksia yläosassa, osoittaa kattoon sahatut sahat pois. Alhaalla kaide on tiukasti kiinni.
Mats-S Mats-S sanoi:
Kyseenalaistan koko ratkaisun, miksi palkit on vedetty ylös asti kattoon, eihän se näytä kovin kivalta, mutta kyllä, se oli varmaan helpointa niin :)

Todennäköisesti palkkeja voi siirtää ja kiinnittää kerrostason sivuun portaikon yläpuolella. Leikataan sopivan korkeuteen ja uusi kaide asetetaan yläpuolelle sitomaan ne yhteen. Minun kaiteeni on asetettu 90 cm korkeudelle lattiasta.
Tämä tarkoittaa, että voit helposti sahata ne nyt vähän kattoa alemmaksi ja sitten purkaa kaiken, mikä on kiinnitetty kattoon.

Sen jälkeen leikkaat ne oikeaan pituuteen ja asennat ne kuten olen tehnyt (katso kuvat). Jos sinulla on jotain järkevää, mihin kiinnittää ne, niin kaikki pysyy todella tukevasti paikoillaan, kun se on valmista (käytä kuperakärkisiä ruuveja, ne näyttävät parhailta). Sitten teet kauniin kaiteen, joka yhdistää ne ylhäältä.

JOS sinusta tuntuu, että se on liian epävakaa lopussa, voit jättää VIIMEISEN riman menemään ylös asti kattoon; tee siitä sitten paksumpi kuin muista, niin se näyttää paremmalta.

Näin olen ratkaissut sen omassa talossani :)
Joo, ehkä ei "tarvitse" olla, että osat menevät ylös kattoon asti, vaan se voi olla kaide, kuten näytät.
Täytyy pohtia sitä.

M Mattixx sanoi:
Siinä oli kolme naulaa noin siinä, mihin olen merkinnyt, jotka sahasin poikki rautasahan terällä, joten nyt kaikkea voi heilutella, mutta rimat pysyvät todella tiukasti alhaalla, joten jos heilutan enemmän, rimat halkeavat, arvelen, että ne ovat kiinni toisissaan.
Varmasti ne on ruuvattu tai naulattu ylälistaan ja alalistaan, sitten kittiä ja maalia peittämään kiinnitys.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.