17 423 lukukertaa ·
27 vastausta
17k lukukertaa
27 vastausta
Kuinka portaat toimivat?
Hyödynnän tilaisuuden esittääkseni pienen kysymyksen TS:lle, kirjoitat, että aiot kiinnittää mustan kumimaton portaisiin, oletko löytänyt sen kumimaton ja jos olet, niin mistä?
Minulla on samanlaisia suunnitelmia kotimme portaiden osalta.
Minulla on samanlaisia suunnitelmia kotimme portaiden osalta.
NJAÄ..
Olemme nähneet sen jossain rakennustavaratalossa, mutta juuri nyt en tiedä varmasti missä se on. Tarjonta erilaisilla muoveilla, kokolattiamatoilla ja muilla matoilla on melko laaja, luulisin, joten ei pitäisi olla liian vaikeaa löytää jotain.
Yritän katsoa, jos löytäisin jostain sellaisen portaaliviivaimen myös.
Olemme nähneet sen jossain rakennustavaratalossa, mutta juuri nyt en tiedä varmasti missä se on. Tarjonta erilaisilla muoveilla, kokolattiamatoilla ja muilla matoilla on melko laaja, luulisin, joten ei pitäisi olla liian vaikeaa löytää jotain.
Yritän katsoa, jos löytäisin jostain sellaisen portaaliviivaimen myös.
Tänään ajattelin, että on aika purkaa tuo kurjuus, joten soitin isälleni, ja sitten aloitimme. Häpeän vähän, mutta en ole maininnut, että seinään kiinni olevassa osassa oli pari ruuvia, sillä olen koko ajan luullut, että talon edellinen omistaja on ruuvannut pari pientä ruuvia, jotta portaat eivät pääsisi uppoamaan. Nämä ruuvit, noin 55 mm, olivat ainoat, jotka olivat seinää vasten kiinni, eivätkä ne juuri kiinnittyneet seinän lastulevyyn. Ei ehkä olekaan ihme, että portaat ovat alkaneet vähän laskea seinän puolelta, kun liima on kaikissa askelmissa irronnut.
Laitan mukaan muutamia kuvia, olin kauhuissani, kun kissa päätti kiipeillä tikkailla, ja sitten ajatteli, että viimeinen askelma olisi hyvä paikka istua, se ei ollut ollenkaan kiinni, onneksi sekä kissa että askelma eivät pudonneet alas..
Miksi kissat tykkäävät kiipeillä tikkaille? Anteeksi kännykkäkuvat, eivät ole parempia.
Pysyttekö edelleen siinä, että minun pitäisi nyt koota koko portaikko ennen sen paikalleen laittamista? Isäni oli skeptinen, mutta yritin pysyä kannassani. Se ei paina hulluna, joten onko parempi, että kokoan sen alhaalla vai ylhäällä? Minulla on tällä hetkellä paljon enemmän tilaa ylhäällä.
Laitan mukaan muutamia kuvia, olin kauhuissani, kun kissa päätti kiipeillä tikkailla, ja sitten ajatteli, että viimeinen askelma olisi hyvä paikka istua, se ei ollut ollenkaan kiinni, onneksi sekä kissa että askelma eivät pudonneet alas..
Pysyttekö edelleen siinä, että minun pitäisi nyt koota koko portaikko ennen sen paikalleen laittamista? Isäni oli skeptinen, mutta yritin pysyä kannassani. Se ei paina hulluna, joten onko parempi, että kokoan sen alhaalla vai ylhäällä? Minulla on tällä hetkellä paljon enemmän tilaa ylhäällä.
Jos haluat hyvän lopputuloksen, sinun kannattaa irrottaa myös vangstukset seinältä. - Poista kaikki liimajäämät vangstukista ja askelmista.fresve sanoi:
- Kiinnitä askelmat 70 mm ruuveilla.
- Vangstukset ruuvaa yhteen 90 mm ruuveilla.
- Nosta portaat paikalle, tarkista, että se on vaakasuorassa.
- Ruuvaa vangstukset 90 mm ruuveilla seiniin, mielellään jaolla c/c 450 mm ja 200 mm kulmasta. Jos voit löytää seinäreglat, on OK kiinnittää portaat niihin, vaikka jako olisi c/c 600.
On sama, kokoatko sen ylhäällä tai alhaalla, kunhan tilaa on tarpeeksi. Itse suosin kuitenkin alhaalla, jos mahdollista.
Kaikki on alas, nyt seinät täytyy korjata, koko porras maalata, askelmiin tulee uusi matto jostain materiaalista. Sen jälkeen voin purkaa rakennustelineen, joka minulla on nyt eteisessä, ja silloin voin tehdä tilaa rakentaakseni portaat alas. Myös hiihtomatka on suunnitelmissa. Palaan muutaman viikon kuluttua tulosten kanssa. 
Toivottavasti pystyn kasaamaan portaat pääsiäisenä, jos kroppa(uudelleenleikattu lääkärin toimesta) ja työ(valmius) eivät aiheuta ongelmia! 
Aion maalata tänä iltana, sitten toivottavasti kaikki on maalattu valmiiksi. Ehkä tulee kolmas kerros viimeistelyväriä, katsotaan se.
Minulla on vähän pohdintaa ruuveista, se mikä tulee seinää vasten ei ole ongelma, mutta se mikä näkyy, on ongelma. Katsotaan mitä keksin. (ei ole niin innokas kittaamaan ja maalaamaan päälle)
Näin se näyttää ainakin eteisessä nyt:
Aion maalata tänä iltana, sitten toivottavasti kaikki on maalattu valmiiksi. Ehkä tulee kolmas kerros viimeistelyväriä, katsotaan se.
Minulla on vähän pohdintaa ruuveista, se mikä tulee seinää vasten ei ole ongelma, mutta se mikä näkyy, on ongelma. Katsotaan mitä keksin. (ei ole niin innokas kittaamaan ja maalaamaan päälle)
Näin se näyttää ainakin eteisessä nyt:
Kiirastorstaina nostimme portaat paikoilleen. Asensimme ensin niin monta askelmaa kuin mahdollista suurimpaan runkopalkkiin, laitoimme sitten toisen päälle ja lopuksi asetimme paikoilleen portaan käännöksen, L-muodon, askelmat ja palat. Ruuvit joka puolella, ja nyt se on todella hienosti paikallaan. Kutsuin puolet suvusta ja yhden kaverin, mutta kaveri tuli ensin, ja onnistuimme nostamaan portaat paikoilleen 2 minuutissa, vahingoittamatta mitään muuta..
Nyt täytyy vain päättää matto, kaiteet, ja sitten tasoittaa ja maalata kaikkien ruuvien reiät.
Pahoittelen sohvaa, se ei todellakaan saa jäädä siihen missä se nyt näkyy talossa, mutta juuri nyt on kaaosta kaikkialla, eikä se ole tiellä!
Pahoittelen sohvaa, se ei todellakaan saa jäädä siihen missä se nyt näkyy talossa, mutta juuri nyt on kaaosta kaikkialla, eikä se ole tiellä!
Olen myös utelias matosta, meillä on juuri samat ajatukset.
Mutta luulen, että meidän portaikko istuu hienosti paikoillaan ; ) joten meidän tarvitsee "vain" hioa ja maalata.
Olemme miettineet näitä uusia portaan peitteitä eli puulaminaattia askelmiin, mutta luulen, että matto olisi halvempi ja helpompi asentaa.
Haluaisin nähdä kuvia siitä, miten olette ratkaisseet sen!
Mutta luulen, että meidän portaikko istuu hienosti paikoillaan ; ) joten meidän tarvitsee "vain" hioa ja maalata.
Olemme miettineet näitä uusia portaan peitteitä eli puulaminaattia askelmiin, mutta luulen, että matto olisi halvempi ja helpompi asentaa.
Haluaisin nähdä kuvia siitä, miten olette ratkaisseet sen!
Klikkaa tästä vastataksesi