17 422 lukukertaa ·
27 vastausta
17k lukukertaa
27 vastausta
Kuinka portaat toimivat?
Hei kaikille!
Nyt on aika talomme -79 tyylin mukaisen remontin ottaa käsittelyyn eteinen ja yläkerta. Näiden kerrosten välillä on rappuset, jotka pitäisi maalata uudelleen, saada uusi kaide jne. MUTTA, minulla on vähän ongelmia. Rappuset ovat vääntyneet hieman, osa seinän vieressä on vajonnut hieman, ja mietin, miten korjaan sen.
Kuten kuvista näkyy, molemmat osat seinän vieressä näyttävät vajonneen hieman, ja silloin herää kysymykset:
Miksi niin on tapahtunut?
Miten minun pitäisi/vointiini tehdä korjatakseni sen?
Miten rappuset on kiinnitetty seinään? Voin vain olettaa, että ne on ruuvattu ja reiät peitetty puisilla tulpilla.
Pitäisikö askelmat olla liimattu sivupalkkeihin? Nyt ne ovat irronneet, ainakin toiselta puolelta.
Onko kätevämpää purkaa koko roska ja aloittaa alusta? Tällä tavalla se on joka tapauksessa kätevä maalata..
Ajatuksena on maalata kaikki valkoiseksi ja korvata ihana vihreä matto jollain mustalla kumimatolla.
Nyt on aika talomme -79 tyylin mukaisen remontin ottaa käsittelyyn eteinen ja yläkerta. Näiden kerrosten välillä on rappuset, jotka pitäisi maalata uudelleen, saada uusi kaide jne. MUTTA, minulla on vähän ongelmia. Rappuset ovat vääntyneet hieman, osa seinän vieressä on vajonnut hieman, ja mietin, miten korjaan sen.
Kuten kuvista näkyy, molemmat osat seinän vieressä näyttävät vajonneen hieman, ja silloin herää kysymykset:
Miksi niin on tapahtunut?
Miten minun pitäisi/vointiini tehdä korjatakseni sen?
Miten rappuset on kiinnitetty seinään? Voin vain olettaa, että ne on ruuvattu ja reiät peitetty puisilla tulpilla.
Pitäisikö askelmat olla liimattu sivupalkkeihin? Nyt ne ovat irronneet, ainakin toiselta puolelta.
Onko kätevämpää purkaa koko roska ja aloittaa alusta? Tällä tavalla se on joka tapauksessa kätevä maalata..
Ajatuksena on maalata kaikki valkoiseksi ja korvata ihana vihreä matto jollain mustalla kumimatolla.
se porras muistuttaa sitä, joka minulla oli 70-luvun talossani... paitsi että minulla oli suora porras ja sinulla on L-portaat... ja sinun on pidempi.
minun portaassani oli vankka tukirakenne (sivuosat), joissa oli ruuvit ensimmäisessä, keskimmäisessä ja viimeisessä askelmassa. muut "vain lepäsivät paikallaan" ja pysyivät paikoillaan, koska muut oli ruuvattu kiinni ja siten pitivät portaat kasassa.
sitten tukirakenne, joka oli seinää vasten, oli kiinnitetty kahdella ruuvilla alussa ja yhtä monella lopussa. ruuvit oli asetettu kohdalleen piilossa oleviin seinän koolinkeihin. huonoja ruuveja tasapäillisille meisseleille ne olivat ja vallan kiusallisia, kun ne ovat tiukassa. hgnfff...! vaihda ne johonkin, joka muistuttaa ranskalaista puuruuvia, niin on helpompi kiinnittää ja irrottaa ilman, että vahingoittaa ruuvia.
sinun "asetelmasi" on kummallinen. onko seinää vasten oleva tukirakenne jakautunut jossain kohtaa? siinä tapauksessa voisit ehkä paikallistaa, missä "murtuma" on ja mitkä ruuvit ovat pettäneet.
kiristä jotain portaiden alle, jotta saat "vahvan" tasaisen pinnan alapuolelle. ota tunkki ja palkki, jonka asetat portaan (tasainen osa) ja tunkin väliin. nosta, kunnes portaat ovat suorassa. nyt voit laittaa uudet hienot ruuvit.
tai ehkä voit tehdä kuten minä, ostaa (L-)portaat arkésta. "minun" mallini nimi on compact ja se näyttää aivan hyvältä mielestäni. niiden kokoamiseen menee pari tuntia... 18 papp maksoivat...
minun portaassani oli vankka tukirakenne (sivuosat), joissa oli ruuvit ensimmäisessä, keskimmäisessä ja viimeisessä askelmassa. muut "vain lepäsivät paikallaan" ja pysyivät paikoillaan, koska muut oli ruuvattu kiinni ja siten pitivät portaat kasassa.
sitten tukirakenne, joka oli seinää vasten, oli kiinnitetty kahdella ruuvilla alussa ja yhtä monella lopussa. ruuvit oli asetettu kohdalleen piilossa oleviin seinän koolinkeihin. huonoja ruuveja tasapäillisille meisseleille ne olivat ja vallan kiusallisia, kun ne ovat tiukassa. hgnfff...! vaihda ne johonkin, joka muistuttaa ranskalaista puuruuvia, niin on helpompi kiinnittää ja irrottaa ilman, että vahingoittaa ruuvia.
sinun "asetelmasi" on kummallinen. onko seinää vasten oleva tukirakenne jakautunut jossain kohtaa? siinä tapauksessa voisit ehkä paikallistaa, missä "murtuma" on ja mitkä ruuvit ovat pettäneet.
kiristä jotain portaiden alle, jotta saat "vahvan" tasaisen pinnan alapuolelle. ota tunkki ja palkki, jonka asetat portaan (tasainen osa) ja tunkin väliin. nosta, kunnes portaat ovat suorassa. nyt voit laittaa uudet hienot ruuvit.
tai ehkä voit tehdä kuten minä, ostaa (L-)portaat arkésta. "minun" mallini nimi on compact ja se näyttää aivan hyvältä mielestäni. niiden kokoamiseen menee pari tuntia... 18 papp maksoivat...
Kiitos vastauksista, mutta ongelma on edelleen olemassa: Ei, vankat osat ovat ehjinä, enkä voi paikantaa mitään ruuveja, joten oletettavasti portaikko on kiinnitetty seinään kuvatulla tavalla. Voivatko kiinnikkeet olla katkenneet?
Kuulostaa siltä, että minun täytyy joka tapauksessa purkaa koko portaikko. Onko kenelläkään vinkkejä siitä, kuinka portaikko asennetaan uudelleen? Miten saan vankat osat oikealle korkeudelle/kulmalle ym.?
Olen muuten harkinnut uutta portaikkoa, sellaista kuin moddha on ostanut, mutta en usko, että siitä tulisi paljonkaan kauniimpi, en ole nähnyt yhtään nätillä kaiteilla varustettuna ainakaan oman mielipiteeni mukaan.
/ Fredrik
Kuulostaa siltä, että minun täytyy joka tapauksessa purkaa koko portaikko. Onko kenelläkään vinkkejä siitä, kuinka portaikko asennetaan uudelleen? Miten saan vankat osat oikealle korkeudelle/kulmalle ym.?
Olen muuten harkinnut uutta portaikkoa, sellaista kuin moddha on ostanut, mutta en usko, että siitä tulisi paljonkaan kauniimpi, en ole nähnyt yhtään nätillä kaiteilla varustettuna ainakaan oman mielipiteeni mukaan.
/ Fredrik
Minä purin vanhat portaani hioa ja maalata ne uudelleen. Ei niin vaikeaa teknisesti... mutta se painaa paljon. Meitä oli kaksi poistamassa/asentamassa uudelleen minun ja se oli, kuten sanottu, pienempi.
Sinulla on varmaan vain puutapit, jotka peittävät ruuvien reiät. Ainakin minulla oli niin.
Voit kokeilla tunkkia ja katsoa, mitä tapahtuu. Pitkä suorakulmainen lauta tai vaihtoehtoisesti laseri voi olla hyvä tarkistaa, että portaat ovat suorat. Selvitä myös, missä ovat (pystysuorat) koolaukset seinässä, joihin voit kiinnittää porraspalkin.
Olen samaa mieltä siitä, että Arké'n kaide ei ole niin hieno... siksi en ole laittanut sitä ylös vaan aion hitsata huomattavasti kauniimman.
Sinulla on varmaan vain puutapit, jotka peittävät ruuvien reiät. Ainakin minulla oli niin.
Voit kokeilla tunkkia ja katsoa, mitä tapahtuu. Pitkä suorakulmainen lauta tai vaihtoehtoisesti laseri voi olla hyvä tarkistaa, että portaat ovat suorat. Selvitä myös, missä ovat (pystysuorat) koolaukset seinässä, joihin voit kiinnittää porraspalkin.
Olen samaa mieltä siitä, että Arké'n kaide ei ole niin hieno... siksi en ole laittanut sitä ylös vaan aion hitsata huomattavasti kauniimman.
Fresve, kun otat huomioon, että aiot maalata portaat, suosittelen sinua purkamaan ne. Hionta ja maalaus ovat huomattavasti helpompia silloin. Ottaen huomioon asettuminen ei yllättäisi minua, jos ne ovat naulattu seinään.
Yhdessä kuvassa näen myös, että askelmat ovat irronneet vapaasta vang-palasta. Myös se voi johtua siitä, että se on naulattu yhteen.
No, kun olet lakannut valmiiksi, kokoat portaat ennen niiden paikalleen asettamista. Kiinnitä ensin askelmat Torx-ruuveilla. Kun portaat on nostettu pystyyn ja askelmat on säädetty vaateriin, kiinnitä vang-palat seinää pitkin Torx-ruuvilla. Parasta on, jos löydät koolaukset ruuvattavaksi. Jos löydät koolaukset c/c 600, se on mahtavaa.
Yhdessä kuvassa näen myös, että askelmat ovat irronneet vapaasta vang-palasta. Myös se voi johtua siitä, että se on naulattu yhteen.
No, kun olet lakannut valmiiksi, kokoat portaat ennen niiden paikalleen asettamista. Kiinnitä ensin askelmat Torx-ruuveilla. Kun portaat on nostettu pystyyn ja askelmat on säädetty vaateriin, kiinnitä vang-palat seinää pitkin Torx-ruuvilla. Parasta on, jos löydät koolaukset ruuvattavaksi. Jos löydät koolaukset c/c 600, se on mahtavaa.
Ei, okei...
Ihmettelin vain, koska meillä on täysin samanlainen portaikko (paitsi kaide) talossamme, joka on rakennettu -73.
Poistimme kaiteen, joka oli "vapaan" sivun vangin vastassa, tehdäksemme eteisestä avaramman. Paljon parempi mielestämme – kunnes pari vuotta myöhemmin puolisoni oli vähällä tappaa itsensä, kun hän astui portaan, joka irtosi kokonaan!
Kävi ilmi, että kaide piti portaat koossa ja muutaman vuoden kulkeminen niillä oli vähitellen erottanut vangin, jotta portaat – ne olivat liimaamattomia eikä syviä – pystyivät liukumaan pois. Nyt on portaat puristettu yhteen ja varmistettu uudelleen, kuitenkin ilman kaidetta.
Huomasin yhdessä kuvassasi, että jotkut portaista ovat alkaneet liukua vangista, on parasta tarkistaa ja korjata se heti välttääksesi onnettomuudet.
Syynä siihen, että portaasi on vajonnut seinän/nurkan kohdalla, tulkitsen silti johtuvan siitä, että se on liian "joustava ja siinä näkee portaiden olevan matkalla ulos. Voisiko "jalka", eli toinen tai molemmat vangin päät, jotka lepäävät eteisen lattialla, olla liikkunut ulospäin? Silloin ehkä sisempi kulma voisi vajota ja samalla vetää portaat mukaansa?
Kerro ihmeessä, mitä portaillesi tapahtuu.
Onnea!
Ronnie
Ihmettelin vain, koska meillä on täysin samanlainen portaikko (paitsi kaide) talossamme, joka on rakennettu -73.
Poistimme kaiteen, joka oli "vapaan" sivun vangin vastassa, tehdäksemme eteisestä avaramman. Paljon parempi mielestämme – kunnes pari vuotta myöhemmin puolisoni oli vähällä tappaa itsensä, kun hän astui portaan, joka irtosi kokonaan!
Kävi ilmi, että kaide piti portaat koossa ja muutaman vuoden kulkeminen niillä oli vähitellen erottanut vangin, jotta portaat – ne olivat liimaamattomia eikä syviä – pystyivät liukumaan pois. Nyt on portaat puristettu yhteen ja varmistettu uudelleen, kuitenkin ilman kaidetta.
Huomasin yhdessä kuvassasi, että jotkut portaista ovat alkaneet liukua vangista, on parasta tarkistaa ja korjata se heti välttääksesi onnettomuudet.
Syynä siihen, että portaasi on vajonnut seinän/nurkan kohdalla, tulkitsen silti johtuvan siitä, että se on liian "joustava ja siinä näkee portaiden olevan matkalla ulos. Voisiko "jalka", eli toinen tai molemmat vangin päät, jotka lepäävät eteisen lattialla, olla liikkunut ulospäin? Silloin ehkä sisempi kulma voisi vajota ja samalla vetää portaat mukaansa?
Kerro ihmeessä, mitä portaillesi tapahtuu.
Onnea!
Ronnie
Aion korjata vähän portaita, ja palaan sitten tuloksen kanssa.
Epäilen kuten Immobil sanoo, että ongelmat johtuvat siitä, miten portaat on kiinnitetty seinään. En kuitenkaan usko, että ne on naulattu, kuulostaa vähän huonolta ensin naulata ja sitten tukkia reiät. Ne ovat luultavasti vain kiinnittäneet sen lastulevyihin, ja ohittaneet koolaukset.
Minulla on kuitenkin paljon tehtävää ennen sitä, koko yläkerta ja alakerran eteinen täytyy remontoida, aloitan kaiken katon ja karmien maalaamisesta, sitten siirryn seiniin, ja lopuksi kun kaikki on valmista, otan portaat ja seinät, joissa portaat ovat. Olin kuitenkin levoton viikonloppuna, ja olen repinyt kaikki meriruohotapetit yläkerrasta ainakin..
Tältä kaikki näytti ennen kuin aloitin:
http://www.fresus.se/thumbnails.php?album=15
Kiitos paljon toistaiseksi!
Minulla on kuitenkin paljon tehtävää ennen sitä, koko yläkerta ja alakerran eteinen täytyy remontoida, aloitan kaiken katon ja karmien maalaamisesta, sitten siirryn seiniin, ja lopuksi kun kaikki on valmista, otan portaat ja seinät, joissa portaat ovat. Olin kuitenkin levoton viikonloppuna, ja olen repinyt kaikki meriruohotapetit yläkerrasta ainakin..
Tältä kaikki näytti ennen kuin aloitin:
http://www.fresus.se/thumbnails.php?album=15
Kiitos paljon toistaiseksi!
Hmm, se alkaa lähestyä portaiden kanssa..
Eli se kootaan ennen kuin sen saa paikalleen mihin se sitten pitäisi tulla?
Oletan, että minun tapauksessani kaikki tulee romahtamaan kuin plockepinn kun alan purkamaan sitä.
/ Fredrik
Eli se kootaan ennen kuin sen saa paikalleen mihin se sitten pitäisi tulla?
Oletan, että minun tapauksessani kaikki tulee romahtamaan kuin plockepinn kun alan purkamaan sitä.
/ Fredrik



