Suosittelen poraa ruostumattomalle teräkselle (niillä on tylsempi kulma porassa, joten suurempi alue on kosketuksessa ja ovat valmistettu HSS-Co teräksestä)

https://www.jula.se/catalog/verktyg...ch-borrset/borr-for-metall/metallborr-181728/

Merkiksi/"poranjäljeksi" voit ensin pyörittää poraa väärään suuntaan matalalla kierrosnopeudella. Jos teet oikeita poranjälkiä kuten tavalliseen teräkseen, tiivistät ruostumatonta terästä, jolloin siitä tulee vielä kovempaa/vaikeampaa porata. Sama juttu valitettavasti, jos käytät tylsää poraa ja kompensoit liialla paineella poraan...

Oikea määrä leikkuunestettä tai "Pudding"=leikkuutahna
Esimerkki:
https://verktygsboden.se/maskin-tek...arvatskor-oljor/gangpasta-trefoflex-rostfritt

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Totte_S Totte_S sanoi:
Leikkuuneste tai ainakin jokin muoto öljyä voiteluun. Korkea paine poralle, matala kierrosluku. Ja hyvä pora.
Jos pääset käsiksi isoon yksikahvaiseen puristimeen, sitä voi käyttää painamaan porakonetta. On erittäin vaikeaa painaa riittävän kovaa, jos et voi painaa alaspäin.
Isommat reiät, on hyvä porata ensin pienempi reikä.
Hei
Ei pidä painaa kovaa, ei koskaan!
Aloita pienemmällä poralla ja jatka suuremmalla.
Sopivia vaiheita voivat olla 4mm, 8mm, 12mm.
Käytä öljyä tai leikkuunestettä.
Mitä suurempi pora, sitä matalampi nopeus.
Varmista, että sinulla on terävät leikkuureunat porissa.
Onnea matkaan.
/W

A Argastesnickaren sanoi:
Työskentelin työkalu teollisuudessa 20 vuotta sitten ja rakensin silloin työkaluja jopa 50 tonnia kappaleelta.
Kun meidän piti porata mm. karkaistua terästä jne. joka oli todella kovaa, käytimme tavallisia betoniporia, jotka on tarkoitettu iskuporakoneisiin ja teroitettiin teräviksi (paljon halvempia kappalehinnaltaan verrattuna erikoisporeihin).
Sitten ne asetettiin suuriin porakoneisiin, jotka toimivat korkeimmalla kierrosluvulla ja hitaasti manuaalisella syötöllä sekä jatkuvalla jäähdytyksellä.
Oli kuin leikkaisi voita.
Riski porattaessa on, että materiaali lämpenee liikaa ja karkaisuttaa terästä, joten a ja o on jäähdytys.
Näin olen minäkin tehnyt menestyksellä, jopa porannut kaakeliporalla teräksessä.
Ongelma on, että se voi lämmetä niin paljon, että kovametallilevyn juotos sulaa ja leikkuupala irtoaa, joten käytä jäähdytystä.
Ei, harvoin materiaali karkenee.......
Kuitenkin tapahtunut minulle, kun porasin junakiskoon, joka on itsekarkaiseva, outo seos...
/W

J J-banan sanoi:
Lyön ensin naskalilla, jotta pora ei lipsu, sitten suosittelen porrasporaa.

[linkki]
Jos kyseessä ei ole rostfritt, koska tietyt rostfritt materiaalit kovettuvat iskusta.
Korkkaa erittäin varovasti tai ei ollenkaan.
/W

Workingclasshero Workingclasshero sanoi:
Jos se ei ole ruostumatonta, koska jotkut ruostumattomat materiaalit muuttuvat iskunkestäviksi.
Märkkaa erittäin varovasti tai ei ollenkaan.
/W
Se, johon linkitin, toimi loistavasti. Poraus 40 ruostumatonta putkea ilman ongelmia.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Totte_S
Hei
Ei pidä painaa kovaa, ei koskaan!
Aloita pienemmällä poralla ja jatka suuremmalla.
Sopivat vaiheet voivat olla 4mm, 8mm, 12mm.
Käytä öljyä tai leikkuunestettä.
Mitä suurempi pora, sitä pienempi nopeus.
Varmista, että porien terät ovat teräviä.
Onnea matkaan.
/W
Miten muka saat reiän ruostumattomaan painamatta kovaa? Kaikki on tietenkin suhteellista, mutta laadukaskaan uusi pora ei ala leikata jos se on ruostumatonta. Olet varmasti porannut enemmän kuin minä, mutta olen kuitenkin tehnyt muutamia satoja reikiä ruostumattomaan.

Totte_S Totte_S sanoi:
Miten tarkoitat, että saat reiän ruostumattomaan teräkseen painamatta kovaa? Kaikki on tietenkin suhteellista, mutta et edes saa uudenlaatuisen teräporan leikkuuta alkuun ruostumattomassa teräksessä. Sinulla on varmaan enemmän kokemusta poraamisesta kuin minulla, mutta muutaman sadan reiän ruostumattomaan olen kuitenkin porannut.
Oikea porakoko, oikea esiporaus, oikea poranterän teroitus, oikea voiteluaine. Sitten on, kuten sanot, kaikki on suhteellista. Se, mitä pidän sopivana, saattaa sinusta tuntua erittäin kovalta. Kun poraan kuorma-autojen runkoja 14mm poralla, minulla on erityinen kiinnike paineilmaporakoneelle, kiinnikkeeseen asetetaan ketju vastaholdoksi ja sitten kiinnikkeellä on pitkä vipuvarsi, jolla painan, joten painan hyvin kovaa........tai pikemminkin oikealla paineella optimaalisen poistuman saavuttamiseksi, mikä liittyy muun muassa poranterän leikkuu-kulmaan. Mutta sitten olen esiporannut, oikea pora, oikea nopeus ja oikea voitelu. Kerran porasin 100mm reikäsahalla, jossa minun tarvitsi vain puolikas reikä porata, ajoin ilman keskusporaa ja ohjaus oli poran ulkopuolelle. Se meni hyvin yllämainituilla edellytyksillä. /W

• Tykkään
Argastesnickaren
  • Laddar…
Totte_S
Oikea porakoko, oikea esiporaus, oikea poranterän teroitus, oikea voiteluaine.
Sitten kuten sanot, "kaikki on suhteellista". Se mitä pidän sopivana, ehkä sinusta tuntuu todella kovalta.
Kun poraan kuorma-auton runkoihin 14mm poralla, minulla on erityinen kiinnitys paineilmaporakoneelle, kiinnitykseen asetan ketjun vastustamaan ja sitten kiinnityksessä on pitkä vipuvarsi, jota painan, niin siellä painan hyvin kovaa...tai pikemminkin oikealla paineella maksimaaliseen poistoon, mikä liittyy mm. poranterän teroitukseen.
Mutta olen esiporannut, oikea pora, oikea nopeus ja oikea voiteluaine.
Porasin kerran 100mm reikäsahalla, jossa minulla oli vain puoli reikää porattavana, porasin ilman keskiporaa ja ohjasin poran ulkopuolelta.
Se onnistui yllä olevien edellytysten kanssa.
/W
Porata vipuvarrella voidaan varmasti pitää kovana painamisena…😉

• Tykkään
Lilllen ja 1 muu
  • Laddar…
Näin olen minäkin tehnyt menestyksekkäästi, jopa porannut kaakeliporalla teräkseen.
Ongelma on, että se voi kuumentua niin paljon, että kovametallilevyn juotos sulaa ja terä irtoaa, joten käytä jäähdytystä.
Ei, harvoin materiaali karkenee...
On kuitenkin tapahtunut minulle, kun porasin itsestään karkenevaan junakiskoon, outo seos...
/W
Juuri niin, monissa kiinteissä porakoneissa onkin pumppu jäähdytykseen.
Suurin porakoneemme oli saksalainen toisen maailmansodan ajalta, jossa oli 3 m puomi, jotta voitiin seisoa poraamillamme osilla.
Valurautaan poraaminen 100 mm poralla ei ollut ongelma, oli kuin voita.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Totte_S Totte_S sanoi:
Att borra med hävarm får nog anses som att man trycker hårt…😉
Mutta oikeastaan ei......
Jo, toki tekee niin, mutta ennen kaikkea ei heiluta ympäriinsä kuten vapaalla kädellä mielellään tekee, mikä voi johtaa vaurioihin porassa.
Saadaan vakaa suunta ja tasainen syöttö, mikä on vaikeampaa käsiporauksessa.
Käsiporauksessa noin 8mm:stä ylöspäin poraan mielelläni pienemmällä vapautuksella, se tarttuu vähemmän, tarvitaan vähemmän painetta, pyöreämmät reiät ja vähemmän reunoja ulostuloreikään, pelkkiä etuja.
/W

• Tykkään
Lilllen
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.