Tai siinä määrin varmistaa, että pora todella pyörii oikeaan suuntaan. On sattunut niin, että joku, joka ei ole niin tottunut tiettyihin koneisiin, valittaa, että poraaminen ei onnistu, ja sitten huomaa, että porakone pyörii väärään suuntaan. Olen samaa mieltä siitä, että isojen reikien poraamiseen tarvittavaa painetta on vaikea saavuttaa ja poranterä voi helposti vaurioitua ensimmäisessä reiässä ylikuumenemisen seurauksena.
Vain selvennyksen vuoksi. Käytin täyttä voimaa poravasaralla sopivilla vasaraporeilla TE-CX, SDS+. Hilti TE2-M on melko vaatimaton täällä 1,8 J:llä, mutta se riitti hienosti. Yrittäminen tehdä vastaavaa tavallisella iskuporakoneella on tietenkin täysin turhaa.
Katso aiemmin esitetty YT-video siitä, kuinka voi tehdä tavallisilla porakoneilla/ruuvinvääntimillä, oikealla poralla ja tekniikalla.
Ennen kaikkea iskuporakoneilla on harvoin vaihteita, ts. moottorin on säädettävä kierrosnopeus liipaisimen kautta... Vaikea pitää tasainen alhainen kierrosnopeus...
Parempi käyttää tavallista ruuvinväännintä, jossa on kaksi vaihdetta...
Kysymys on myös, kuinka hyvä idea on porata reikiä kantaviin palkkeihin?
Aion pidentää terassia, mikä tarkoittaa, että minun on kiinnitettävä kantavia palkkeja molempiin rakenteisiin.
Yritän porata reikää ohueen metalliin (noin 1mm) ilman menestystä. Se on jousituolin alusta. Pora ei pure metalliin. Siitä tulee vain pieni upotus, katso kuvat.
Olen kokeillut erilaisia HSS ja HSS-Co poria ja eri kierrosnopeuksia. Käytän leikkuunestettä. Oletin, että se oli ruostumatonta terästä. Se ei ole magneettinen.
Yritän porata reiän ohueen metalliin (n. 1mm) ilman onnistumista. Se on joustotuolin alusta. Pora ei pure metalliin. Siitä tulee vain pieni syvennys, katso kuvat.
[kuva][kuva]
Olen kokeillut erilaisia HSS ja HSS-Co poria ja eri kierrosnopeuksia. Käytän leikkuunestettä. Oletin sen olevan ruostumatonta terästä. Se ei ole magneettinen.
Olin huono poraamaan metallia, mutta sain neuvoja ketjussa, jonka tein. Se, mikä muutti kaiken minulle, oli kova paine ja alhainen kierrosluku! En ole kovin suuri, joten joudun joskus melkein makaamaan poran päällä, mutta se auttaa. Minulla ei ole paljon kokemusta, mutta porasin esimerkiksi, kun rakensin katon robottiruohonleikkurille...
Yritän porata reiän ohueen metalliin (n. 1mm) ilman menestystä. Se on jousituoliin alusta. Pora ei pureudu metalliin. Siitä tulee vain pieni upotus, katso kuvat.
[kuva][kuva]
Olen kokeillut erilaisia HSS ja HSS-Co poranteriä ja eri kierrosnopeuksilla. Käytän leikkuunestettä. Lähdin siitä, että se on ruostumatonta terästä. Se ei ole magneettinen.
Joitakin vinkkejä?
Daniel
Erittäin matalat kierrosnopeudet porakoneeseen… kunnolla painetta ja pieni poranterä aluksi.
Tässä on hyvä yleiskatsaus eri porakokojen ja materiaalien kierrosnopeuksista.
Minun vinkkini on valita esiporakierukka ruuvinvääntimesi suurimman kierrosnopeuden mukaan. Silloin sinun tarvitsee vain tarkistaa paine, eikä yrittää pitää nopeutta (eli käytät täydellä teholla).
Yritän porata reikiä ohueen metalliin (noin 1mm) ilman menestystä. Se on jousituolin alusta. Poranterä ei pure metalliin. Siihen tulee vain pieni syvennys, katso kuvat.
[kuva][kuva]
Olen kokeillut erilaisia HSS ja HSS-Co poria ja eri kierrosnopeuksia. Käytän leikkuunestettä. Oletin, että se on ruostumatonta terästä. Se ei ole magneettinen.
Onko vinkkejä?
Daniel
Isken ensin talttakärjellä, jotta poranterä ei liu'u ympäriinsä, sitten suosittelen askelporanterää.