Hei, olen parhaillaan remontoimassa taloani (tällä hetkellä kellaria). Kun ostin talon, Anticimex huomasi kellarissa tunkkaisen hajun luovutustarkastuksessa, kun soitin ja puhuin heidän kanssaan, he sanoivat, että minun pitäisi:
1. Poistaa kelluva klick-lattia
2. Poistaa mahdollinen home
3. Maalata laatta diffuusiota läpäisevällä maalilla
Joten se on mitä ajattelin tehdä.
Nyt olen purkanut lattian alas laatalle asti ja olen löytänyt valuun upotettuja, läpimätiä puukoolauksia joko suoraan betonilaatalla tai betonipalojen välissä suoraan maata vasten (eristämätön kellari), asfalttia, tervaa tai liimattua huopaa vanhana kosteussulkuna. Yläpuolella olevassa huoneessa oli myös hometta lattialla seinien vieressä, joten oletan, että kosteus on noussut seiniin kosteussuojan takia.
Olen poistanut kaiken orgaanisen materiaalin kellarista nyt (puukoolaukset), mutta minun on poistettava vanha kosteussuoja, jotta kosteus pääsee läpi, ennen kuin täytän uudella sementillä/diffuusiota läpäisevällä tasoitteella ja maalaan.
Tähän mennessä olen vain käyttänyt sorkkarautaa, mutta se vie hirveästi aikaa, ja olen myös epävarma, saanko edes tarpeeksi irti. Näen kyllä, kun huopa on poissa, ja asfaltti kiiltää, joten luulen, että näen senkin, kun se on poissa - mutta itse betonilaatta on edelleen tumma, joten en tiedä otanko tarpeeksi pois. Kun raaputan, se näyttää valkoiselta, joten ehkä se on vain likaa?
Onko jollakulla vinkkejä tai neuvoja?