86 427 lukukertaa ·
37 vastausta
86k lukukertaa
37 vastausta
Kuinka paljon kestää kipsiseinä?
Thomas59
Rakennusveteraani
· Stockholms län
· 3 313 viestiä
Thomas59
Rakennusveteraani
- Stockholms län
- 3 313 viestiä
*Se ei sijaitse täysin samalla tasolla levypinnan kanssa, mikä usein tekee siitä kiikkerän tai heiluvanBricco sanoi:
*Se on asennettava erikoistyökalulla ja jos ei tehdä oikein, plugi pyörii
*Se vaatii suhteellisen pitkän ruuvin eikä sitä pitäisi käyttää ruuvinvääntimellä=hidasta
*Jos on huono tuuri ja poraa lähelle kakkua, siivet eivät avaudu oikein ja plugi ei toimi
*Rakenne itsessään muodostaa pieniä murtumia "siipiin", mikä heikentää plugia. Tämä on kyllä otettu huomioon lujuuslaskennassa mutta jos jokin menee vinoon asennuksessa, siivet voivat katketa ja siitä seuraa ongelmia, katso esim. alla.
*Poistettaessa muodostuu suuria rumia reikiä
Pitäisi riittää.
Snap toggle jättää toki myös suuria reikiä. Onko Snap Toggle saatavilla tavallisessa rautakaupassa? Löydän niitä tuskin jälleenmyyjiltä netistä, joten.. Sama koskee niitä Mini/Maxi-tulppia.Thomas59 sanoi:*Se ei asetu täysin "flush" levyn pinnan kanssa, mikä monissa tapauksissa aiheuttaa, että se, mitä kiinnitetään, "heiluu/keikkuu"
*Se täytyy (pitäisi!) kiristää erikoistyökalulla, ja jos se ei mene oikein, tulppa pyörii
*Se vaatii suhteellisen pitkän ruuvin eikä sitä tulisi kiristää ruuvinvääntimellä=hitaasti
*Jos on epäonnea ja poraa lähelle tukipalkkia, siivet eivät voi avautua oikein, ja silloin tulppa ei toimi
*Rakenne itsessään aiheuttaa pieniä murtumiskohtia "siivissä", mikä heikentää tulppaa. Se on toki huomioitu lujuuslaskelmissa, mutta jos jotakin menee vinoon tulppaa asennettaessa, siivet voivat katketa ja silloin tulee ongelmia, kuten alla.
*Siitä jää suuria rumia reikiä, kun tulppa poistetaan
Sen pitäisi riittää.
Thomas59
Rakennusveteraani
· Stockholms län
· 3 313 viestiä
Thomas59
Rakennusveteraani
- Stockholms län
- 3 313 viestiä
Snap Toggle vaatii pienempiä reikiä kuin Molly saman kuorman kantamiseksi, ei vaurioita paperia samalla tavalla kuin Mollyn "siivet" ja ne voidaan helposti poistaa, mitä Molly ei voi.Bricco sanoi:
Yritys poistaa Molly-tulppa päätyy tavallisesti SUURELLA rumalla reiällä.
En voi sanoa, mistä löydät Snap Toggle, mutta ainakin olen ostanut tavallisesta rautakaupasta. Mikä tahansa rakennusliike voisi tilata ne.
En voi käsittää, miksi ihmisillä on niin paljon ongelmia Molly-tulppien poistamisessa, olen poistanut näitä lukuisia joko sivuleikkureilla tai talttapäällä ruuvimeisselillä poistamalla laatan ja painamalla tulpan seinään, se jättää reiän, jonka halkaisija on sama kuin tulpan + hieman puristunutta kartonkia laatan takana, mikä vain helpottaa reiän kittaamista.Thomas59 sanoi:
Mollyplugg onkin todella helppo poistaa. Sinun tarvitsee vain puristaa näkyvää kaulusta pihdeillä ja kiertää sitä vähän, niin se katkeaa ja loput putoavat seinän sisään.
Noin 30 sek per kappale?kitco sanoi:
http://www.vvsobadrum.se/992mm-snap-toggle-med-212557-skruv-m6x60-p-2429-c-566.aspx
Lujuusmielessä mietin vaikuttaako se merkittävästi, käyttääkö mollyä tai jotain modernimpaa vaihtoehtoa. Kaikki, mitä olen asentanut mollyllä, tuntuu pysyvän kuin kallio. Mollyn etuna on, että ne maksavat vain muutamia senttejä irtotavarana Byggmaxissa. Työkalu maksaa pari sataa, joten kustannukset saa nopeasti takaisin. Jos ruuvi tuntuu liian pitkältä, sen voi tietenkin vaihtaa, kun plugi on asetettu.
Mollyn suuri haittapuoli on, jos osuu juuri viereiseen koolaukseen, mikä tapahtuu lain mukaan aina, kun esimerkiksi asentaa hyllykiskoja koko seinälle. Kun pääsee viimeiseen kiskoon... silloin ei ole haittaa, jos varalla on joku toinen vaihtoehto.
Mollyn suuri haittapuoli on, jos osuu juuri viereiseen koolaukseen, mikä tapahtuu lain mukaan aina, kun esimerkiksi asentaa hyllykiskoja koko seinälle. Kun pääsee viimeiseen kiskoon... silloin ei ole haittaa, jos varalla on joku toinen vaihtoehto.
Käytän tällaista:f91jsw sanoi:Lujuuden kannalta mietin, onko sillä suurempaa merkitystä käyttääkö molly-ankkureita vai jotain nykyaikaisempaa vaihtoehtoa. Kaikki, mitä olen kiinnittänyt mollyilla, tuntuu pysyvän todella hyvin. Mollyjen etu on, että ne maksavat muutamia senttejä irtotavarana Byggmaxissa. Työkalu maksaa pari sataa euroa, joten se kustannus tulee nopeasti takaisin. Jos ruuvi tuntuu liian pitkältä, sen voi aina vaihtaa, kun plugi on asennettu.
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruvankare/Tang-for-skruvankare/
Toimii loistavasti, satoja plugia asennettu sen avulla. Ja käytän aina ruuvinväännintä ruuveihin, en ymmärrä miksi sitä ei voisi käyttää, tietenkin asetetaan vääntömomentti sopivaan asentoon.
Ei ole helppo tietää mikä on sopiva. Rikoin pari, joten suosittelen kuitenkin käsin..Daniel78 sanoi:
Juuri siksi käytät ensin seinätunnistinta.f91jsw sanoi:Kestävyysmielessä ihmettelen, onko sillä mitään suurempaa merkitystä, käyttääkö mollyja tai jotain modernimpaa vaihtoehtoa. Kaikki, mitä olen asentanut mollyilla, tuntuu olevan kuin kallioon kiinnitetty. Mollyjen etu on, että ne maksavat muutaman sentin irtotavarana Byggmaxilla. Työkalu maksaa pari sataa, joten sen kustannuksen saa nopeasti takaisin. Jos ruuvi tuntuu liian pitkältä, sen voi helposti vaihtaa sen jälkeen, kun plugi on asennettu.
Suurin haitta mollyissa on juuri se, jos päädyt aivan vierekkäin tukipilarin kanssa, mikä käy aina kaiken v*tutuksen lain mukaan, kun esimerkiksi asennat hyllykiskot koko seinälle. Kun saavut viimeiseen kiskoon... Silloin ei ole väärin, että sinulla on jokin toinen vaihtoehto varalla.