27 239 lukukertaa ·
14 vastausta
27k lukukertaa
14 vastausta
Kuinka nostaa talo sokkelin vaihdon yhteydessä.
Ajattelin yrittää vaihtaa talon syylit. Seinätolpat ovat kiinni suoraan syyliin. Miten taloa voi nostaa helpoimmin, kun syylia vaihdetaan? Aiomme vaihtaa syylit ulkopuolelta ja suunnitelmani oli käyttää kahta 10 tai 20 tonnin hydraulitunkkia ja sitten kiinnittää tolpat horisontaalisesti ja vertikaalisti ulkopuolelle ja nostaa ja vaihtaa syylyä pala palalta noin 2 metriä kerrallaan. Mutta onko jollain hyvä piirros tai ohje kuinka tämä tehdään parhaiten, lähinnä siis tolppien kiinnittäminen talon ulkopuolelle ja itse nosto?
Ja... onko parempi vaihtaa syylit yhdeltä kokonaiselta sivulta kerrallaan sen sijaan, että vaihtaisi 2 metriä kerrallaan? Tuleeko eroa kestävyydessä?
Ja... onko parempi vaihtaa syylit yhdeltä kokonaiselta sivulta kerrallaan sen sijaan, että vaihtaisi 2 metriä kerrallaan? Tuleeko eroa kestävyydessä?
Kysymys on, tarvitaanko domkrafter.
Muista, että talo on mitoitettu lumikuormalle.
Jos sinulla on kattotiilet, se painaa tietysti melkoisesti.
Kun katsoin, kirvesmies vaihtoi alajuoksun kolmen pilarin alla kerrallaan ilman nostoa tai vastaavaa. Mutta se oli talo, jossa oli huopakate, ilman lumikuormaa.
Mutta rehellisesti sanoen, hän nosti, kun aloitti työn, mutta jätti sen tekemättä lopussa.
Mutta voit ehkä vaihtaa ilman domkraftia yhden pilarin alla kerrallaan.
Muista, että talo on mitoitettu lumikuormalle.
Jos sinulla on kattotiilet, se painaa tietysti melkoisesti.
Kun katsoin, kirvesmies vaihtoi alajuoksun kolmen pilarin alla kerrallaan ilman nostoa tai vastaavaa. Mutta se oli talo, jossa oli huopakate, ilman lumikuormaa.
Mutta rehellisesti sanoen, hän nosti, kun aloitti työn, mutta jätti sen tekemättä lopussa.
Mutta voit ehkä vaihtaa ilman domkraftia yhden pilarin alla kerrallaan.
Kiitos vinkistä! Minulla on metallikatto talossani, lisäksi kyseessä on vain 1-kerroksinen laajennus, johon kynnysvaihto tehdään, joten itse laajennuksen paino ei ole kovin suuri. Mutta jos vaihtaa vain yhden säännön kerrallaan, eivätkö kynnysosat ole silloin todella lyhyitä ja onko kynnys yhtä vakaa verrattuna siihen, jos laittaa pidempiä kynnysosia?
Sillä, että pohjapalkki koostuu pienemmistä paloista, ei ole merkitystä. Tärkeintä on poistaa vaurioitunut osa, joten joskus voi olla tarpeen poistaa osa seinän tukipilareista ja jatkaa niitä. Aloita poistamalla osa pohjapalkista siitä osasta taloa, jossa mahdollinen painuma tekee vähiten vahinkoa, jotta näet, kuinka vakaa rakenne on. Ei ikkunan alle eikä sinne, missä on suuri kuormitus. Mutta ennen kuin teet tämän, merkitse huolellisesti korkeus tukipilareihin tai seinään, jotta voit säätää korkeutta tunkilla tai puukiiloilla, jos se olisi tarpeen.
Mitä olen pohtinut, on se, että pohjapalkkia vaihdettaessa ei useinkaan (ei aina) kiinnitetä tukipilareita kunnollisesti pohjapalkkiin. Usein siksi, että käytetty vain kiiloja seinän tukipilarien ja pohjapalkin välillä. Joten jos talosi on herkkä tuulikuormalle, sinun tulisi kiinnittää tukipilarit uuteen pohjapalkkiin, jonka olet luonnollisesti jo kiinnittänyt kantavaan rakenteeseen. Rei'itetyt siteet tai erityiset teräspalkit toimivat hyvin.
Mitä olen pohtinut, on se, että pohjapalkkia vaihdettaessa ei useinkaan (ei aina) kiinnitetä tukipilareita kunnollisesti pohjapalkkiin. Usein siksi, että käytetty vain kiiloja seinän tukipilarien ja pohjapalkin välillä. Joten jos talosi on herkkä tuulikuormalle, sinun tulisi kiinnittää tukipilarit uuteen pohjapalkkiin, jonka olet luonnollisesti jo kiinnittänyt kantavaan rakenteeseen. Rei'itetyt siteet tai erityiset teräspalkit toimivat hyvin.
kirderf83: Tässä on hyvä viesti foorumilla tästä aiheesta: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/155294-hur-skarva-reglar-vid-syllbyte-bild.html
Ajattelin tehdä ensimmäisen vaihtoehdon mukaan, mutta laittaa tukisääntö molemmille puolille sääntöä. Sitten ajattelin myös laittaa sinne muutamia uusia kokonaisia sääntöjä, koska minulla on käsitys, että jos sääntö on alkanut lahota, se saattaa jatkaa sitä ja silloin on aivan hyvä laittaa uusi sääntö viereen, jotta vältetään avaaminen ja vaihtaminen tulevaisuudessa uudelleen, vai onko se tyhmää? Tietääkö joku enemmän/paremmin?
Ajattelin tehdä ensimmäisen vaihtoehdon mukaan, mutta laittaa tukisääntö molemmille puolille sääntöä. Sitten ajattelin myös laittaa sinne muutamia uusia kokonaisia sääntöjä, koska minulla on käsitys, että jos sääntö on alkanut lahota, se saattaa jatkaa sitä ja silloin on aivan hyvä laittaa uusi sääntö viereen, jotta vältetään avaaminen ja vaihtaminen tulevaisuudessa uudelleen, vai onko se tyhmää? Tietääkö joku enemmän/paremmin?
titanium: kiitos vinkeistä! Kysymys kuitenkin. Olen miettinyt, kuinka voin merkitä korkeutta. Luultavasti olen vain tyhmä, mutta parempi kysyä kuin tehdä väärin. Voisitko selittää tarkemmin, miten korkeuden merkitseminen tehdään. Nyt olen purkanut niin, että vain alajuoksu, koolaukset ja sisäseinät ovat jäljellä niissä paikoissa, joissa aion vaihtaa alajuoksun (paneeli tarvitsi kuitenkin vaihtoa). Sisäseinä on kiinnitetty koolaukseen, joten jos merkitän korkeuden siihen, se liikkuu mahdollisen noston mukana, vai ajattelenko jotain väärin nyt?
Mies sahaa poikki "rikkinäisen" säännön hyvän matkan päästä vahingosta, kuinka paljon olen epävarma, mutta veikkaus on noin puoli metriä näkyvästä vahingosta, hussvamp, uskon että luin 1m. Sitten sahaat uuden palan, joka on yhtä pitkä kuin otit pois, ja asetat sen paikalleen. Lopuksi, korvataksesi sen, että sääntö on "poikki", sinulla on 12 mm rakennusvaneriliuskoja (osta 12 mm levy ja sahaa useita listoja saman levyisinä kuin säännöt) kummallakin puolella sääntöä, kiinnitä ne monilla ruuveilla. Nyt olet "tukinnut" vanhan säännön.
Jos poistat palkit isommasta osasta seinää samanaikaisesti, se todennäköisesti painuu alas. Merkitse venytetyllä narulla koko seinän ulkopinnan pituudella palkkien kohdalle. Esimerkiksi nurkasta nurkkaan. Merkitse korkeus kaikille palkeille. Näin näet helposti, pitääkö säätää tunkilla tai kiiloilla. On myös värimerkintänauha nimeltään "snörslå", jotta voit saada värillisen suoran viivan kaikille palkeille. (käteväädaysconfused sanoi:titanium: kiitos vinkeistä! Yksi kysymys kuitenkin. Olen miettinyt, miten minun tulisi merkitä korkeudet. Todennäköisesti olen vain typerä, mutta parempi kysyä kuin tehdä väärin. Voisitko selittää vielä, miten korkeusmerkintä tehdään. Nyt olen purkanut siten, että vain alajuoksu, palkit ja sisäseinät ovat jäljellä paikoissa, joissa minun on vaihdettava alajuoksu (paneeli oli joka tapauksessa tarpeen vaihtaa). Sisäseinä on naulattu kiinni palkkiin, joten jos teen korkeusmerkinnän siihen, se seuraa mahdollisessa nostossa mukana, vai ajattelenko nyt väärin?
Kun vanhempani vaihtoivat, firma tukivat sekä ulkoa että sisältä. He vaihtoivat kuitenkin pidempiä osia kerrallaan ja sisältä päin.
Toisaalta varovaisuus ei koskaan ole haitaksi, henkilökohtaisesti tukisin vaikka vaihtaisin vain yhden säännön kerrallaan (eihän siitä haittaa ole).
Toisaalta varovaisuus ei koskaan ole haitaksi, henkilökohtaisesti tukisin vaikka vaihtaisin vain yhden säännön kerrallaan (eihän siitä haittaa ole).
Nyt oli aluspalkin vaihto valmis! Se kesti 2 päivää ja kaikki sujui yllättävän hyvin. Vaihdoimme noin 2,5 metriä kerrallaan ja käytimme 3 kappaletta tunkkeja ja tuimme jokaisen tukipuun kohdalla. Emme kuitenkaan nostaneet taloa vaan vain tuimme niin, ettei syntyisi mitään painaumia. Minut yllätti kuinka helppoa tämä työ oli. Olen kysynyt vähän yrityksiltä, jotka vaihtavat aluspalkkeja, ja he ovat neuvoneet minua olemaan tekemättä sitä itse, koska niin paljon voi mennä pieleen, mutta kun miettii vähän ja tekee rauhallisesti ja varovasti, tämä työ ei ole mikään ongelma.
Asetin tukipalkit vierekkäin n. 1,5 metrin välein jokaisen tukipalkin välille. Puoli, jossa vaihdoin, oli kuitenkin laajennus, joka oli vain 4,5 metriä pitkä, joten tarvittiin vain 3 tukipalkit. Toisella puolella, jossa vaihdoin, tarvitsin vaihtaa vain puolet alaohjauspuusta ja se oli 4 metriä, ja käytin siellä vain 2 tukipalkit. Luulen kuitenkin, että olisi mennyt hyvin myös ilman tukipalkkeja, mutta tuntui turvalliselta, että ne olivat siellä ja vuokraaminen maksoi vain 5 kr päivässä, joten se tuntui varmasti rahan arvoiselta.
Klikkaa tästä vastataksesi