Olen purkanut takan olohuoneestamme ja nyt siellä on valettu "perustus", joka on suoraan maata vasten, suurimmaksi osaksi kallion päällä.

Talo on alun perin 1900-luvulta, mutta se remontoitiin 60-luvulla. Nyt lattiassa on sekoitus kutterinpurua ja lasivillaa, ja alapohjassa näyttää olevan lankkuja.

En pääse sisään rossipohjaan, mutta olen tehnyt reiän lattiaan, jotta saan pääni alas ja voin katsoa ympärille. Tila on vain 20-30 cm, mutta se näyttää toimivan hyvin, sillä ei siellä ollut näkyvää hometta tai kummallisia hajuja.

Kuinka minun pitäisi "täyttää" reikä, jotta voin sitten laittaa lastulevyn päälle? Ajatuksena on eristää niin paljon kuin mahdollista, mutta pitäisikö eriste laittaa suoraan kiinni kuten ennen, vai pitäisikö jotain laittaa väliin, tai miten yleensä tehdään? Olen tietenkin huolissani siitä, että sinne alkaisi kertyä kosteutta ja homehtua.

Aion laittaa sinne sitten pienen 100 kg painavan pellettitakan ja liittää sen, ei tarvitse erikseen mitoittaa mitään, vai?

• Vanhanaikaisen omakotitalon lattiaremontti, jossa näkyy eristysvillaa, lankkuja ja tiiliä avatussa lattiassa.
  • Tiiliseinäinen aukko lattialla, ympäröity puisilla palkeilla ja eristemateriaaleilla, pohjalla hiekkaa ja muita rakennusjätteitä.
  • Avoin lattia-aukko, jossa puupalkit, purkujätettä ja eristevillaa. Rakenteet näkyvissä, eristeiden ja rakenteiden paljastettu osa olohuoneessa.
  • Avlägsnat öppet spisfundament i vardagsrumsgolv; synligt tegel och sågspån; förberedelser för isolering och spånskiva ovanpå; hus från tidigt 1900-tal.
Yleensä pohjalle laitetaan jonkinlaista singeliä, joten olisin luultavasti laittanut sen ensin, sitten kiinnittänyt koolaukset olemassa olevaan palkistoon ja eristänyt tavalla, jota eristeen valmistaja suosittelee.

Vaikuttaa siltä, että palkisto lepää suoraan kallion päällä muutenkin, joten ehkä on turhaa olla tekemättä samoin? Tuo pieni alue ei vaikuta kokonaisuuteen, joten helpointa on tehdä täsmälleen kuten ennen, se on selvästi toiminut tähän asti.

Koska se on valettua, voit varmaankin asettaa kottlan lattiahirsien väliin ja asettaa sen perustukselle (näyttää siltä, että yksi tapeista on jo siinä), lisää tervapaperia aivan kuten tehdään hirteen estääksesi mahdollisen kosteuskulun.

Muista, että on olemassa erityisiä sääntöjä, kuinka käsitellä palovaaraa savupiipun läheisyydessä (jos se nyt on sellainen), jos muistan oikein, piti olla 50 mm hirren ja tukipuun välillä, lisäksi sinun pitäisi valita tulenkestävä eristys. Tarkista nuohoojalta, kuinka hän haluaa sen olevan, koska sen täytyy olla hyväksytty ennen kuin voit liittää kamiinan ja sytyttää tulen.

Jos pelkäät kosteutta, voit ehkä rakentaa rossipohjan johon laitat eristyksen, joka on hieman irti valetusta osasta, jälleen paloriskin vuoksi kannattaa valita materiaali, joka ei pala helposti - ulkoilma kipsilevy kenties? Voit aina nostaa vähän toista eristystä ja katsoa miltä näyttää ja jos se näyttää hyvältä, tehdä samalla tavalla.

Tämä kaikki voi olla liioiteltua, mutta näin tekisin, jos en tarkistaisi nuohoojalta, minkä ehdottomasti tekisin ;)

Täyttää lecakuulilla eristeenä lattian alla on menetelmä, jonka olen nähnyt vanhemmissa taloissa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.