Hei!

Rakennan autotallia, jossa seinien välinen jänneväli on 5535 mm, cc-mitta on noin 5400 mm seinien välillä.
Kysyn nyt, onko mahdollista, että kattoruoteet olisivat niin leveät ilman, että tarvitsen lisätukea alle?
Yläkerta on tarkoitettu vierasmökiksi.
Kuvassa näette, kuinka olen sen ajatellut.

Suurkiitokset etukäteen
Fredrik

• Rakennesuunnitelma autotallille, jossa näyttää olevan 5535 mm leveä kattorakenne. Kuva osoittaa mitat ja suunnitellun tukirakenteen.
Viimeksi muokattu:
Hei!

Paransin kuvaa hieman mittojen osalta!

Kaikki vastaukset otetaan kiitollisina vastaan!

Terveisin
Fredrik

fredand44 sanoi:
Hei!

Olen tekemässä autotallia, jossa seinien välinen jännite on 5535 mm, cc mitat ovat noin 5400 mm seinien välillä.
Kysyisin nyt, onko mahdollista käyttää niin leveitä kattotuolin jalkoja ilman lisätukea alhaalla?
Yläkerta on suunniteltu vierasmökiksi.
Kuvassa näette, miten olen tämän ajatellut.

Suuri kiitos etukäteen
Fredrik
Nyt eivät mitat ole luettavissa, mutta jos arvaan että kyseessä on noin 50 cm, ei ole mitään rakenteellista ongelmaa.

Hei!

Kiitos vastauksestasi!

Olen kuitenkin epävarma siitä, mitä mittaa et voi nähdä ja jota tarvitset.
Kun sanon leveyden 5535mm, tarkoitan siis leveyttä ulkoseinien välistä.
Aivan kuten sanot, ulkonema on 500mm, tai oikeastaan se, mitä kutsun ulkonemaksi, on räystäs.

Mutta olin varmaankin epäselvä alkuperäisessä kysymyksessäni.
Kysymyksen olisi oikeastaan pitänyt olla; miten mitoitan kattotuolien hanbjälken, eli palkin, joka muodostaa lattian palkit seinien välissä.

Suuret kiitokset etukäteen
Fredrik

Mikael_L
Ihmettelet vain, minkä kokoisen palkin tarvitset, jotta se toimisi kantavana lattiarakenteena? (jännittä 5,5 metrin mittaiselle alueelle).
Ensinnäkin sinun täytyy asentaa vähintään cc600, eli jos sinulla on kattoristikot cc1200, sinun täytyy laittaa ylimääräinen palkki samalla koolla jokaisen kattoristikon väliin.
Sitten, sillä jännevälillä voi alkaa vaatia noin 45x300 K24, jotta se kestää.
HUOM, tämä on vain arvaus.

Vaihtoehtoja voivat olla Kerto-palkki, swelite kevytpalkit, teräspalkki, jotta voi vähentää hieman kokoa...

Nyt tämä ei siis ole suoraan minun osaamisaluettani, mutta haluan varoittaa, että ainakin minusta tuntuu, että palkkien mitat voivat olla melko suuria jänneväliisi nähden...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.