Siis, se laaja kuorma tulee lähinnä lumikuormasta, joka syntyy, kun puoli metriä märkää lunta makaa parvekkeella maaliskuussa... ? Luulen, että parveke kestää. Älä aseta lankkuja liian tiiviisti, jotta sulamisvesi voi valua läpi. Muista, että märkä lankku laajenee. Joten vaikka lankkujen väli voi olla suuri kesällä, se voi olla täysin tiivis märkinä talvipäivinä.
Ei se niin ole.
Jos luet hieman, huomaat, että se laaja kuorma, jota parvekkeet mitoitettavat, on 3,5 kN/m².
Kun taas lumikuorma on eri puolilla maata erilainen.
Kun kävin dialogia rakennesuunnittelijan kanssa koulutuksen aikana, ei kuormayhdistelmää henkilön ja lumikuorma kanssa oteta huomioon. Sillä määrän lunta vuoksi ei parvekkeelle pääse.
Ei, ei se tee.
Jos luet vähän, huomaat, että parvekkeiden mitoituksessa käytetty kuormitus on 3,5 kN/m².
Sen sijaan lumikuorma vaihtelee eri puolella maata.
Kun kävin vuoropuhelua suunnittelijan kanssa koulutuksen aikana, henkilö- ja lumikuorma ei oteta huomioon yhdessä. Tämä johtuu siitä, että lumen määrä estää parvekkeelle pääsyn.
Se pitää varmasti paikkansa, ts näyttää asuvan lumivyöhyke 1,5 tai 2:lla.
Täysin oikein, molempia ei tarvitse huomioida, ei edes kuormituskombinaationa.
Okei, sitten minulla on ongelma. Minun on aloitettava laittamalla kaksois 170x45mm, kun vapaapituuteni ovat 3,29m
2 kpl 170x45 mm vastaa melko tarkasti 1 kpl 220x45 mm, jos katsotaan taipumaa. Taipuma riippuu korkeuden kuutiosta ja lineaarisesti leveydestä. Lujuusnäkökulmasta 2 kpl 170x45 mm on vahvempi kuin yksi 220x45 mm. Tämä johtuu siitä, että taipumajännitys riippuu korkeuden neliöstä.
Ei se tee niin.
Jos luet hieman, näet että parvekkeiden mitoituksessa käytetty kuorma on 3,5 kN/m².
Sillä aikaa lumikuorma vaihtelee eri osissa maata.
Kun kävin dialogia suunnittelijan kanssa opintojen aikana, ei saavuteta yhdistelmää henkilö- ja lumikuormalla. Koska lumimäärä tekee niin, että parvekkeelle ei pääse.
Okok. Tiedät varmasti eniten
Kun laskin porrastasanteita, se on melkein sama kuin parveke, käytin 3kN/m2 Ruotsissa, mutta 5kN/m2 Saksassa. Paksuja saksalaisia mutta hieman huvittavaa oli se, että pistekuorma Ruotsissa oli 3kN, kun taas Saksassa se oli 2 kN. Kuitenkin heillä oli pienemmät jalat Saksassa, koska siellä pistekuorma piti kohdistaa 5x5 cm:lle, mutta Ruotsissa sai käyttää 10x10 cm
Joten, uskon yhä, että TS voi käyttää parvekettaan
Mitoitussäännöt ovat hyvä apuväline, jos haluaa olla varma. Mutta terve järki riittää usein hyvin. Jos muistan oikein, parveke oli 8x3,3 m. Tämä pinta-ala kerrottuna 350kg/m2:llä on 9,2 tonnia. Tai 90 tukevaa miestä...
Arvaan, ettei siellä koskaan ole enempää kuin 25 tukevaa miestä...
Okok. Sinä tiedät varmaan eniten
Kun laskin tasanteen portaille, se on melkein sama kuin parveke, käytin 3kN/m2 Svedalassa, mutta 5kN/m2 Saksassa. Paksut saksalaiset mutta se vähän hauska asia tässä oli, että pistemassa Ruotsissa oli 3 kN, kun taas se oli 2 kN Saksassa. Kuitenkin heillä oli pienemmät jalat Saksassa, koska pistemassa piti soveltaa 5x5 cm alueelle, kun Ruotsissa sai käyttää 10x10 cm
Joten, uskon edelleen, että TS voi käyttää parvekettaan
Mitoitusohjeet ovat hyvä apuväline, jos haluaa varmistaa selustan. Mutta terve järki riittää usein hyvin. Jos muistan oikein, parveke oli 8x3,3 m. Tämä pinta-ala kertaa 350kg/m2 on 9,2 tonnia. Tai 90 tukevaa ukkoa...
Arvelen, ettei parvekkeella koskaan tule olemaan enempää kuin 25 tukevaa miest...
Mutta, mitä en pidä silloin kun rakennetaan vähän heikosti on että voi saada ikäviä omia taajuuksia, jotka voivat johtaa heiluvaisuuteen. Sellainen voi häiritä minua paljon. Mutta TS oppii varmasti itse kun hyppii parvekkeellaan, tuliko siitä trampoliini vai ei
Joka tapauksessa, joko antaa rakennusinsinöörin laskea normin mukaan, tai sitten tekee vanhalla talonpoikaistyylillä (perustuen omaan metsän runsaaseen puutarjontaan), eli ylimitoittaa. Reilusti.
Nyt olen hyppinyt vähän. En tunne mitään kimmoisuutta?
Ostin koelaudan terassista 145x34mm. Tällä minulla on 1cm vapaa tila parvekkeen oveen. Pitäisikö minun valita 28mm terassi sen sijaan vai kutistuuko minun 34mm tyyliin 30mm vuoden päästä?