Mutta eikö se ole jo rakennettu? Miltä se tuntuu kävellessäsi sen päällä?
Jos se ei jousta paljon, se on täysin ok. Puurakenne ei murru yhtäkkiä ilman varoitusta. Saat notkahduksia ja muodonmuutoksia, jotka varoittavat, jos se on alikokoinen.

• Vau
El-Löken66
  • Laddar…
Aha, laitan pari 28 mm trall och testaan.
Ehkä minun pitäisi laittaa vielä paksumpi trall?
Vaihtoehdot ovat:
28x120
28x145
34x145

Rickard.
Paksumpi terassilauta voi vaikuttaa paljon tunteeseen, mutta se ei oikeastaan tee mitään itse rakenteen joustolle. Vain se, kuinka paljon se joustaa lattian palkkien välillä, onko terassilaudan paksuudella suuri merkitys.

Minulla on 4 metriä seinän ja ulkotoimivan kantoparrun välillä. (Alue sen alla toimii carportina) Käytän palkkeja, jotka ovat 45x220 cc 50:n välein ja 28x145 terassilautoja. Koen sen olevan täysin tukeva, jopa silloin kun olemme pitäneet juhlat ja varmasti ollut 20 henkilöä kannella.

Olen epäileväinen ajatukseen, että parvekkeen hyötykuorman laskeminen riippuisi rakennustavasta. Uskon pikemminkin, että se johtuu parvekkeen yleensä edustamasta korkeammasta maanpinnan tasosta. Olen käynyt läpi useita vanhempia rakennusmääräyksiä nähdäkseni, voiko löytää jonkin linjan. Sekä SBN 75:ssä että Boverketin uudisrakentamismääräyksissä vuodelta 1988 on samat säännöt parvekkeille kuin kattoterasseille, mikä mielestäni tukee tulkintaani. BABS 46, joka oli ensimmäinen Ruotsin valtakunnallinen rakennusnormi, puhuu 400 kg/m2 parvekkeille ja 300 kg/m2 terrasseille.

Mielestäni maanpinnan yläpuolinen korkeus on kohtuullinen tekijä, joka ohjaa turvallisuusluokan valintaa, eikä hyötykuorma. Arvioin, että suurempi hyötykuorma parvekkeille johtuu siitä, että se on niin pieni pinta-ala. Ongelma pinta-alakuormassa on, että kokonaiskuorma voi olla liian pieni pienillä pinnoilla.

Vertaa päinvastaiseen suurilla pinnoilla, jolloin tietyissä olosuhteissa voidaan tehdä kuorman vähennyksiä.

• Tykkään
Henrik Lindberg
  • Laddar…
Uskon myös, että parvekkeen rajallinen pinta-ala on voinut vaikuttaa hyötykuorman valintaan. On myös mielenkiintoista nähdä, miten norminlaatijat yrittävät vuosien varrella eri tavoin jakaa kuormia löytääkseen oikeudenmukaisemman laskentatavan, palaten lopulta yksinkertaiseen pinta-alaan perustuvaan menetelmään. Pätevä suunnittelija voi aina tehdä poikkeuksia, jos hän pystyy todentamaan ne. Tietyt rakennuslainsäädännön säännöt ovat erityisen sitkeitä, yleensä ne, joilta puuttuu tieteellinen perusta. Hyvä esimerkki on sääntö, joka koskee 4,5 metrin etäisyyttä tontin rajasta. Se ilmestyi ensimmäisen kerran Kaupunkien rakennusjärjestyksessä vuonna 1874 ja on yhä voimassa MRL:ssä (tai jos se onkin MRA:ssa).

• Tykkään
Fotografen
  • Laddar…
Kyllä, on aina mielenkiintoista jäljittää erilaisia sääntöjä ja käsitteitä takaisin kaikkein ensimmäisiin kirjoituksiin.

fgo fgo sanoi:
Tämä on ruotsalaisten suositukset mitat terassipalkistolle cc600:lla
[kuva]
Kyllä se täsmääkin siihen, mitä kirjoitin, että 45x220 C30 olisi riittävä. (taulukko on C14:lle)

larsbj larsbj sanoi:
Ja det stämmer ju isf med det ja skrev, att en 45x220 C30 skulle vara tillräckligt. (tabellen är för C14)
En ole sanonut, että olisit väärässä mitoituksessa, vaan korjasin mitoitettuja kuormia parvekkeelle.

On mielestäni hieman outoa, että puuseppä ei osaa käyttää yksinkertaista sovellusta suositeltujen mittojen tarkistamiseen puutavaralle. Minulta kesti 5 minuuttia tarkistaa nämä.

• Tykkään
larsbj
  • Laddar…
fgo fgo sanoi:
En ole sanonut, että sinulla on väärä dimensio vain korjasin mitoitettuja kuormia parvekkeelle.

Minusta on vähän outoa, että kirvesmies ei voi käyttää yksinkertaista sovellusta saadakseen suositellut mitat puutavaralle. Minulta kesti 5 minuuttia tarkistaa nämä.
Olen täysin samaa mieltä, jännevälin peukalosäännöt - mitat ovat jotain, jota monet kirvesmiehet tietävät.

• Tykkään
fgo
  • Laddar…
Palaan asiaan, kun olen testannut trallia.

• Tykkään
larsbj
  • Laddar…
R Rolle85 sanoi:
Palaan asiaan, kun olen kokeillut hypätä terassilaudoilla.
Älä putoa!

• Tykkään
larsbj
  • Laddar…
Jos ette kuule minusta enää, tiedätte miten kävi....

• Vau
  • Tykkään
  • Haha
Jonobe ja 4 muuta
  • Laddar…
Eli, laaja kuorma tulee varmaankin pääasiassa lumikuormasta, joka kasautuu, kun puolimetriä nuoskalunta on paikallaan maaliskuussa... ? Uskon, että parveke kestää. Älä aseta terassilautaa liian tiiviisti, jotta sulamisvesi voi valua läpi. Muista, että märkä terassilauta laajenee. Joten vaikka kesällä on suuria rakoja, ne voivat tiivistyä kokonaan märkinä talvipäivinä.

• Tykkään
Henrik Lindberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.