Grop sanoi:
Kiitos ByggaNytt. Tehdä kuten sinä suurilla laatoilla, voisi toimia. Mutta mietin, oliko kallistus suunniteltu valitsemiesi laattojen mukaan? Minulla on jo olemassa oleva kallistus...
Joo, se oli karkea suunnitelma ja kuvat olivat oikeastaan vain ideoita/inspiraatiota!

jon_h sanoi:
Olen nyt puhunut rakennuskeramiikkaneuvoston kanssa. He ovat ehdottomia siitä, että heti kun jollakin pinnalla on vedeneristys, se on tehtävä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Uusi kaivo, kaikki tiivisteet kuten pitää olla ja niin edelleen. Hän kieltäytyi vastaamasta, että olisiko riskitöntä pitää vanha kaivo sinun tapauksessasi, minkä ymmärrän. Sinun täytyy yksinkertaisesti valita, haluatko poiketa säännöistä. Minä en olisi tehnyt sitä, mutta työskentelenhän tämän parissa.
Mielestäni säännöt ovat melko selkeät, outoa että hän ei halunnut lausua siitä tapauksesta, kun lattia on betonia eikä mitään vedeneristystä ole.

Rakennuskeramiikkaneuvoston alakohtaiset säännöt kosteille tiloille sanovat TÄSMÄLLEEN näin:

"Säännöt koskevat vedeneristysjärjestelmän toimivuutta ja levittämistä eri alustoille, kun laatat, klinkkerit tai mosaiikki ovat tarkoitettu pintaosiksi lattioille ja seinille kosteissa tiloissa, kuten kylpyhuoneissa ja suihkutiloissa yksityisissä asunnoissa tai tiloissa, joissa vastaava vedenkuormitus on.
Sääntöjä sovelletaan myös WC-lattioihin, pesutilan lattioihin sekä tiloihin, joissa on lämminvesivaraaja (ei kostea tila), jossa vedeneristys nostetaan min. 50 mm seinälle. (BBR 6:5331)
Sekä uudisrakentaminen että korjaus ovat sääntöjen piirissä."

Tulkitsen sen niin, että ne koskevat AINOASTAAN, kun vedeneristys on mukana. Periaatteessa ei ole olemassa sääntöjä, kun vedeneristystä ei ole, ainakaan minä en ole löytänyt mitään. Joten mitään kaivon vaihtoa sinun ei tarvitse tehdä. MUTTA, tarkista ensin vakuutusyhtiöltä, heidän tulkintansa on se, mikä pätee, vaikka se olisi väärin!!!

En oikein ymmärrä kirjoitustasi. Ketjun aloittajalla pitäisi olla vedeneristys suihkunurkkauksessa, ja säännöt ovat kristallinkirkkaat siitä, että silloin viemärin pitää olla hyväksyttyyn tyyppiin kuuluva. Näin sanoi myös kaveri BKR:ssä. Jos viemärin ympärille ei ole tarkoitus laittaa vedeneristystä, ei ole syytä vaihtaa sitä (jos se on hyvässä kunnossa), ei käytännössä eikä minkään sääntöjen mukaan.

Grop sanoi:
Nyt eksyimme hieman aiheesta, mutta mitä tulee vedeneristykseen betonilaatalla? Kodinhoitohuone on yhdistetty pesu/suihku/sauna, jossa on kaksi lattiakaivoa. Yksi suihkun luona ja toinen pesukoneen luona. Yhteensä aion laittaa noin 25 m2 klinkkeriä. Mihin laitan vedeneristeet? Riittääkö lattiakaivojen yhteyteen? Entä seinien kanssa suihkua vasten? Yksi seinä on muurattu ontelolohkosta ja kaksi muuta on kevytbetonista (sininen...). Tarvitsevatko nämäkin vedeneristystä?
jon_h: Luulin, että puhuimme pesukoneen luona olevasta lattiakaivosta, sinne ei tarvita vedeneristystä, mutta suihkun kohdalla tarvitaan.

Tarvitaanko kaivoon tiivistekerrosta vai ei, päätetään vedensirottelun perusteella. Jos pesukoneen kaivon ympärillä ei roiskuta vettä, olen samaa mieltä kanssasi siitä, että siellä voi jättää tiivistekerroksen pois, eikä sitten vaihtaa sitä.

Jep, olen samaa mieltä

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.