Aja-tietä pitkin minulla on vanha betonimuuri.
Todennäköisesti se on yhtä vanha kuin talo, eli 1930-luvulta.
Se on kaikkea muuta kuin kaunis, mutta kestänee vielä monta vuotta, vaikka 30-luvun betoni vaikuttaa haurammalta kuin nykyinen. Aiemmat omistajat ovat paikkaillut sitä useaan otteeseen.

Mietin, kuinka voisin helposti kunnostaa sen.

Vaihtoehto 1:
Tee perusteellisesti. Revi ja kaiva taakse, jotta voit valaa uuden muurin.
Kaikkea muuta kuin nopeaa, helppoa ja halpaa.

Vaihtoehto 2:
Valaa uusi muuri vanhan päälle
Vaihtoehdon 1 kevyempi versio. Nopeammin ja säästyn kaivamasta ja kuljettamasta pois vanhaa muuria.
Haittapuolena on, että ajotie kapenee. Se on jo valmiiksi kapea ja toisella puolella on jyrkänne, eli muuri vielä alemmalle tasolle, joten en voi siirtää tai leventää ajotietä.
Edelleen melko paljon rahaa menee muotin tekoon, raudoitukseen ja yli 20 metrin muurin valamiseen.
Kuinka paksu muuri tarvitaan?

Vaihtoehto 3:
Siisti muuri.
Mitä pohjatyötä tarvitaan? Riittääkö painepesuri?
Voiko maalata/ slammata laimennetulla rappauslaastilla? Viimeistely ei tietenkään ole täydellinen, mutta huomattavasti parempi kuin nyt. Ehdottomasti helpompaa kuin yrittää itse tehdä "oikeaa" rappausta. Epäilen, saanko laastin sileäksi.
Kuinka kauan se kestää?
Minkälainen laasti?

Vaihtoehto 4:
Pese pois lika ja levä.
Aloita painepesurilla.
Sopivia kemikaaleja.
Paikkaukset näkyvät edelleen, mutta ovat vähemmän näkyviä.

Vaihtoehto 5:
Sulje silmät ja tee jotain hauskempaa. Muuri luultavasti pysyy vielä muutaman vuoden :-)
Ehkä antaa joidenkin ohuiden kasvien roikkua sen peittämiseksi.

Kallistun kolmoseen, eli "maalaamiseen" laimennetulla rappauslaastilla.
Mitä mieltä on henkilökunta?

• Vanha betonimuuri pihan ajotiellä; yhdellä puolella pieni metalliportti ja vastakkaisella puolella kallioseinämä, taustalla auto ja talo.
  • Vanha betonimuuri osittain rapistuneena, kasveja kasvaa yläosassa. Rappaukset ja halkeamat näkyvät. Lattiaosa asfalttia. Ympärillä vihreää kasvillisuutta.
Pue se kuitusementtilevyllä/jalousilevyllä. Voidaan tilata eri väreissä lisäksi.

• Tykkään
AlfJ
  • Laddar…
R RiKr sanoi:
Pue se kuitusementtilevyllä/sokkelilevyllä. On tilattavissa eri väreissä lisäksi.
Kiitos. Luova idea!
Oletko itse kokeillut tätä tukimuuriin?

Pitää ehdottomasti tutkia tarkemmin.
Nopea googlaus näyttää useampia vaihtoehtoisia tuotteita.
Vaikuttaa siltä, että pitäisi kiinnittää koolauksiin, jotta saadaan tuuletusväli taakse. Ainakin talon perustuksessa. Ehkä vähemmän tärkeä minun muussani.
Oletan, että on asianmukaista laittaa peltilevy päälle, jotta saadaan siisti lopetus sekä vältetään veden ja roskien pääsy levyn taakse.

Farstatjej90
Luulen, että yliarvioit, kuinka vaikeaa on puhdistaa muuria. Katso hieman Youtube:sta tekniikan osalta. Luulen, että siitä voi tulla hyvää.

A AlfJ sanoi:
Kiitos. Luova idea!
Oletko itse kokeillut tätä tukimuuriin?

Tätä täytyy ehdottomasti tutkia tarkemmin.
Nopea googlaus näyttää useampia vaihtoehtoisia tuotteita.
Näyttää siltä, että ne pitäisi asentaa koolauksille, jotta takana olisi ilmarako. Ainakin talon perustuksissa. Ehkä vähemmän tärkeää minun muurissani.
Oletettavasti olisi järkevää laittaa pelti päälle, jotta saadaan siisti pääte ja vältetään veden ja roskien kerääntyminen levyn taakse.
Ei mitään, mitä olen itse testannut. Pelti päälle kuulostaa hyvältä, senhän voi asettaa kuin kruunupeltinä koko muurin päälle, jos haluaa.

Peittääksesi kostea seinä levyillä, mielestäni se saattaa spontaanisti nopeuttaa rappeutumista lisääntyneiden pakkasräjähdysten kautta. Puhdista yläosa kasvillisuudesta ja tasoita, minä uskon siihen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.