Seinän nurkka, jossa on mustaa hometta alareunassa, johtuen kosteudesta tiiliseinän ja tapetin välillä. Kuva liittyy mahdollisiin korjaustoimiin. Kuva nurkasta, jossa on mustaa hometta valkoisella tapetilla. Rakennusvuosi 1964, ongelma kosteus tiiliseinässä. Sisätilojen nurkka, jossa näkyy vaurioitunut seinä ilmeisesti kosteusongelman vuoksi; ikkunat molemmin puolin, ulkona piha ja pensasaita. Seinän nurkka ikkunan vieressä, jossa on kosteus- ja homevaurioita. Ulkona näkyy puutarha ja terassi ikkunoiden läpi.
Hei kaikille!
Olen saanut vähän mustaa hometta ylä- ja alaosaan kosteuden siirtymisen vuoksi tiiliseinän läpi.
Talo rakennettu 1964 ja tässä kulmassa on tapetoitu suoraan rappaukseen tiiliseinän
alapuolella (vain rappaus/tasoite välissä). Olen tiivistänyt kulman tiilen ja ikkunan välissä kunnolla
ulkopuolelta rakennusaineella.
Kysynkin, pitäisikö minun "maalata" seinä sisäpuolelta kosteussululla, sitten tasoittaa ja sen jälkeen tapetoida?
Tai mitä minun pitäisi tehdä, jotta se ei tulisi takaisin?
Pitäisikö ensin käsitellä ylä- ja alakulma Borakolilla (homeenestoaine)?
Naapuri, jolla oli sama ongelma, limitti tervapaperin ja sitten kiinnitti ohuen kipsilevyn ja sen jälkeen tapetoinnin. Kuulostaa vähän "vanhanaikaiselta".....
Auttakaa minua! Olkaa kilttejä!! :confused:

Miten on katon ulokkeen ja sadevesikourujen ulkopuolella? Siellä laittaisin toimenpiteet ensin, varmistaisin, että kosteus ei pääse seinään.

Olen samaa mieltä edellisen puhujan kanssa; toimenpiteet ulkopuolella tuntuvat olevan prioriteetti #1.

Miltä ulkopuoli näyttää kyseisellä alueella? Kuvia?

Puu kulunut kattolaatan alla, jossa lauta on leikattu, ympärillä korjaustervaa. Kattoon kiinnitetty laudanpätkä, jonka alla vaurioitunut kohta paikkattuna tervalla. Edessä kattohuopa ja tiilikatto osittain näkyvissä.
Ruoteet ovat "puhkaisseet reiän" kattohuopaan melkein jokaisessa kohdassa, missä ruoteet menevät alas.
Olen sahannut ruoteet (katso kuva) ja sen jälkeen levittänyt/painanut paksun kerroksen paikkaustervaa. Tämä on tehty koko katon pituudelta. Vaihdoin myös uuden vesikourun/alasputket kesällä. Joten pitäisi pysyä tiiviinä.
Mutta mitä pitäisi tehdä sisäseinän kanssa..??

Home ei tule takaisin, jos olet saanut kosteusongelmat hallintaan.

Itse poistaisin tapetit ja mekaanisesti poistaisin kaiken mustan homeen takaa.

Anna kuivua kunnolla, jos on vähäisinkään riski jäljellä olevasta kosteudesta.

Sitten vain tasoite ja maalaa/tapetoi.

Ulkoseinän tiilisauma ikkuna-aukossa. Tiiliseinän ja valkoiseksi maalatun ikkunakarmin rako ulkopuolelta katsottuna. Keltainen tiiliverhoiltu talon seinä, valkoinen räystäs ja mustavalkoraitainen markiisi näkyvät ulkoapäin.
.......ja tältä se näyttää ulkoapäin.......

Keltainen seinäkappale, joka työntyy esiin, on todella herkkä, varmaan eniten kosteus tulee juuri sieltä, siellä ei ole lainkaan ulkonemaa, vaikka muuten se on hyvä. Samalla ei varmaan voi vain poistaa sitä seinää?

Ei - sitä seinäpalaa ei voi vain "poistaa", mutta se on juuri se tiiliseinä, joka on mahdollinen jatkuva ongelma, niinkö... Sanotaanhan, että tiili voi johtaa kosteutta. Mutta siksi ihmettelenkin, eikö olisi parasta "kosteussulkea" se osa sisältäpäin (jonka olen puhdistanut tapetista ja homeesta - katso aiempi kuva) ja sitten tasoittaa ja tapetoida?? "Sekä henkselit että vyö" niin sanoakseni.....

Kyllä, sinun tulisi käsitellä seinää kuin se olisi kellarin seinä, eli varmista, että tiilen ja sisäpuolen välillä on ilmakäytävä, muuten kosteusongelmat jäävät. Muista tehdä tämä myös ikkunakehysten ja seinän välillä, muuten sielläkin tulee ajan myötä lahovaurioita! Henkilökohtaisesti mielestäni tämä vaikuttaa vaikealta, ja siksi katson, että sinun on korjattava ongelman juuri, eli varmista, että seinä ei altistu kosteudelle. Tämä on osittain ylhäältä tuleva ongelma, kun sade osuu suoraan seinään katon ulkoneman puutteen vuoksi, ja osittain maan kosteutta, koska sinulla on kiveys suoraan talon vieressä lattiakorkeudella. Sinun tulee laskea maaperää seinän ympärillä niin, että sadevesi ei osu seinään ja kosteuseristää sokkeli ulkopuolelta, jotta kosteus ei imeydy ylös.

• Tykkään
SvaCar
  • Laddar…
Kiitos kaikista vinkeistä. Luulen, että vain tasoitamme ja maalaamme jollakin hengittävällä maalilla niin, että seinän osa tuulettuu ja jätämme tapetin pois, jolloin mahdollisesti home pysyy poissa......... Jos se ei toimi, niin sitten täytyy kai alkaa työskentelemään ulkopuolelta ja suojata tiiliseinä kosteudelta siellä.

• Tykkään
Anna_H
  • Laddar…
Kaikki eristämättömät ulkoseinät pitäisi "hengittää". Helpoin työstettävä on kipsikitti tai kipsipinnoite, jos kyseessä on suurempia koloja. Tavallinen kitti sisältää selluloosaa ja on siksi sopimatonta. Jos se on "märkä", kipsipohjainen laasti ei toimi, mutta jos se on vain kostea, se toimii hyvin. Jos se on märkä, sinun on käytettävä oikeaa rappausta! Sitten maalaat vain rappausvärillä (diffuusioavoin).

• Tykkään
SvaCar
  • Laddar…
Hei Anders.
Kiitos vinkeistä. Mietin, onko parempi/hyvä käyttää våtrumsspackel? (ja sitten putsfärg).
Ystävällisin terveisin, SvaCar

Kosteiden tilojen tasoite on myös sovitettu "kuivaan" ympäristöön. Eli sen tulisi olla vedeneristeen takana, missä on kuivaa, joten en käyttäisi sitä myöskään.

Sisätiloihin tulee käyttää silikaattimaalia, joka on diffuusioavoin. Sitä kutsutaan joskus myös nimellä "Putsfärg".

• Tykkään
SvaCar
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.