3 004 lukukertaa ·
3 vastausta
3k lukukertaa
3 vastausta
Kuinka korjata lahonnut lattianiskerakenne hirsitalossa?
Googlannut ja etsinyt, mutta en löydä hyviä kuvia tai kuvauksia siitä, miten ihmiset ovat tehneet. Joten käännyn parhaan toivon puoleen.
Hirsimökki, 1800-luku, lahonnut alahirsi joissakin paikoissa ja epäilys lahonneesta lattiarakenteesta liittymässä mainittuun alahirteen.
Miten rakennusteknisesti palauttaa tämä?
Ymmärrän, että on "rakennuksenhoitotapa" ja "saada se toimimaan -tapa". Minulla ei ole kokemusta hirren sovittamisesta toisiinsa, joten kallistun jälkimmäiseen.
Ajatukseni on sahata kohta, jossa on täysin tervettä puuta. Kummallekin puolelle olemassa olevaa lattiarakennetta kiinnittää koolaukset, jotka kiinnittyvät alahirteen tai lepäävät perusmuurilla, riippuen siitä, miten se on alun perin rakennettu.
Onko oikein ajateltu, vai muita ehdotuksia?
Onko jotenkin kestävämpää "täyttää" kuvani reikää uudella materiaalilla? Ymmärrän taas, että löytää hirrenpala samanlaisilla mittoilla ja yhdistää ne erilaisilla liitosperiaatteilla olisi todennäköisesti paras. Mutta hankalaa minulle, joka en ole koskaan kokeillut.
Hirsimökki, 1800-luku, lahonnut alahirsi joissakin paikoissa ja epäilys lahonneesta lattiarakenteesta liittymässä mainittuun alahirteen.
Miten rakennusteknisesti palauttaa tämä?
Ymmärrän, että on "rakennuksenhoitotapa" ja "saada se toimimaan -tapa". Minulla ei ole kokemusta hirren sovittamisesta toisiinsa, joten kallistun jälkimmäiseen.
Ajatukseni on sahata kohta, jossa on täysin tervettä puuta. Kummallekin puolelle olemassa olevaa lattiarakennetta kiinnittää koolaukset, jotka kiinnittyvät alahirteen tai lepäävät perusmuurilla, riippuen siitä, miten se on alun perin rakennettu.
Onko oikein ajateltu, vai muita ehdotuksia?
Onko jotenkin kestävämpää "täyttää" kuvani reikää uudella materiaalilla? Ymmärrän taas, että löytää hirrenpala samanlaisilla mittoilla ja yhdistää ne erilaisilla liitosperiaatteilla olisi todennäköisesti paras. Mutta hankalaa minulle, joka en ole koskaan kokeillut.
Katkaise pois laho osa, aseta tolppa maahan betonilaatalle 300X300 mm, joka voidaan ankkuroida niin, että tolppa/laatta ei liiku. Jyrsää hirttä (varmasti pyöreä) hieman, jotta molemmille puolille tulee tasainen pinta, kiinnitä esim. 125X45 lankku molemmille puolille vähintään 1000 mm päähän päästä läpivientipultilla vähintään 3 kpl (kokokierteinen tanko) ja suurilla prikoilla, mielellään myös lukkomuttereilla. Miten kiinnität sen kantavaan palkkiin tai perustukseen saat päättää itse.
Kiitos, tuntuu todella toteuttamiskelpoiselta.J jonaserik sanoi:Sahaa pois mätä osa, aseta tolppa maahan betonilaatalla 300X300 mm, jotta se ei liikkuisi. Jyrsi pois tukista (varmasti pyöreä) hieman, jotta molemmille puolille saadaan tasainen pinta, kiinnitä esimerkiksi 125X45 hirsi molemmille puolille vähintään 1000 mm päähän päästä, läpivientipultilla, vähintään 3 kpl (kokokierteinen tanko) ja suuret aluslevyt, mielellään myös lukkomuttereilla. Sitten, miten asetat sen kantolinjaan tai perustukseen, sinun täytyy katsoa itse
Rakennusperinteen vaalija
· kristinehamn
· 18 viestiä
Hanki pieni pala talopuutavaraa ja tee siihen raikkaaseen osaan salamasilla, niin sinun ei tarvitse rakentaa pilarin kanssa alle. Muuten lähellä on varmasti joku puuseppä, joka korjaa tuon päivän aikana.
Klikkaa tästä vastataksesi