32 148 lukukertaa ·
25 vastausta
32k lukukertaa
25 vastausta
Kuinka kiinnittää kipsilevy OSB:hen?
Tomture61
Omatoimirakentaja
· Född i Luleå
· 6 273 viestiä
Tomture61
Omatoimirakentaja
- Född i Luleå
- 6 273 viestiä
Jaa, minulla on itselläni OSB/kipsiseinä, joka on tapetoitu muovitapetilla (pinta) ja näkee jokaisen sauman kipsilevyissä. Tulee kuin pieni kupru/taitos.
Olen käyttänyt paperinauhaa ja tasoitemassaa niin...
On ruuvattu kaikkien sääntöjen mukaan.
Olen käyttänyt paperinauhaa ja tasoitemassaa niin...
On ruuvattu kaikkien sääntöjen mukaan.
Ok. Minullakin on osb ja kipsiä joka puolella. Luulen, että suurin osa on tehty ajattelematta erityisesti ruuvaamista reglar:iin. Maalatut seinät, liimattu pappinauha. Ei huonoa saumaa missään 10-15 vuotta myöhemmin.
Joten....
Joten....
Nyt arvaan hieman, mutta eikö hän tarkoita, että lastulevy voi liikkua hieman alla? Tästä seuraa, että myös kipsilevy, joka on kiinnitetty lastulevyyn, liikkuu hieman ja halkeaa? Jos ruuvi on kiinni Kipsissä, OSB:ssä, Koolingissa, sen pitäisi olla melko jäykkä näiden välillä.MathiasS sanoi:
Olen tarkistanut sen. Siellä lukee:
Kun kipsin pitkäsivujen sauma osui koolinkien ja lastulevyn väliin ja levy liikkui, sauman raudoitus ei ilmeisesti kestänyt tätä ja levyt alkoivat taipua, joten nyt kiinnitämme kaikki kipsiruuvit koolinkeihin. Olettaisin, että se johtuu siitä, että levyt ovat enemmän kuin massiivinen paksu levy nyt tai jotain,
Minun on hieman vaikea ymmärtää, miten tämä pitäisi toteuttaa. Oletetaan, että laitan koolinkivälin 60 cm OSB:lle, ja sitten kipsin pitkäsivun sauma osuu koolinkien väliin niin, että pitkäsaumaa ei ruuvata mihinkään koolinkiin. Miten tämä voi olla ongelma? Mietin, josko tuo henkilö ketjussa kuvailisi ratkaisua johonkin muuhun ongelmaan.
En halua sanoa, että henkilö, joka väittää, että kipsi tulisi ruuvata kiinni koolinkiin, on väärässä, en vain ymmärrä miksi, vieläkään.
Aivan uusi tässä, mutta näin minä sen tulkitsin
Luulen, että ongelma halkeamia kipsilevyjen saumoissa on huomattavasti suurempi uuden rakentamisen yhteydessä, kun rakennus yhdistetään viikon aikana ja sitten liikkuu kuivumisen aikana, kun kaikki on tasoitettu, maalattu ja/tai tapetoitu.
Olen vuosien varrella rakentanut muutaman rakennuksen (taloja ja autotallit), joissa olen käyttänyt 12mm lastulevyä ja 12-13mm kipsilevyä sen päällä. En ole koskaan miettinyt, mihin kipsilevyn ruuvit ovat päätyneet suhteessa regnoihin. Kaikki kipsilevysaumat on vahvistettu lasikuituteipillä ennen tasoittamista, ja seinät on maalattu (ei tapettia tai muuta vahvistusta pinnalla). Yksikään kipsilevysauma ei ole haljennut minulle kaikkina näinä vuosina.
Ainoa selitys, jonka näen, on, että omatoimirakentajana kaikki tapahtuu paljon hitaammalla vauhdilla, puutavara ja levyt ehtivät sopeutua rakennuksessa ennen tasoittamista, mikä aiheuttaa vähemmän liikkeitä ja ei halkeamia.
Olen vuosien varrella rakentanut muutaman rakennuksen (taloja ja autotallit), joissa olen käyttänyt 12mm lastulevyä ja 12-13mm kipsilevyä sen päällä. En ole koskaan miettinyt, mihin kipsilevyn ruuvit ovat päätyneet suhteessa regnoihin. Kaikki kipsilevysaumat on vahvistettu lasikuituteipillä ennen tasoittamista, ja seinät on maalattu (ei tapettia tai muuta vahvistusta pinnalla). Yksikään kipsilevysauma ei ole haljennut minulle kaikkina näinä vuosina.
Ainoa selitys, jonka näen, on, että omatoimirakentajana kaikki tapahtuu paljon hitaammalla vauhdilla, puutavara ja levyt ehtivät sopeutua rakennuksessa ennen tasoittamista, mikä aiheuttaa vähemmän liikkeitä ja ei halkeamia.
Aion asentaa OSB:tä ja kipsilevyä ja pohdin, pitäisikö käyttää kipsilevyruuveja molempiin levyihin vai käyttää levylevyruuveja OSB:lle. Ajattelin ostaa nauharuuveja, mutta niitä jää paljon ylimääräisiä, jos ostan 1000 ruuvin pakkaukset levylevyruuveja ja kipsilevyruuveja. Toimiko kipsilevyruuvit sinulle hyvin?MathiasS sanoi:
Sinulla pitäisi olla pienemmän pään ruuvi OSB:lle. Voit käyttää kipsilevyruuvia, mutta heikompilaatuinen saattaa katketa, jos poraat ruuvin suoraan OSB:n "säleeseen". Jos asetat sen kahden säleen väliin, ruuvi yleensä kestää. Kipsilevyyn käytät sitten lyhyitä kipsilevyruuveja (enintään 30 mm) ja ruuvaat tavalliseen tapaan. Reunassa yleensä cc20 ja keskellä hieman harvemmalla.
OSB-levyä voi kiinnittää kipsilevyruuveilla, mutta se edellyttää usein, että ruuvi asetetaan levyn lastujen saumakohtaan. Viime vuosien projekteissa olen käyttänyt oikeaa ruuvia oikeassa paikassa. Ruuvausautomaatin kanssa vaikuttaa vähän hullulta tuhlata aikaa yrittäessään osua ruuvilla oikeaan paikkaan...
Tomture61
Omatoimirakentaja
· Född i Luleå
· 6 273 viestiä
Tomture61
Omatoimirakentaja
- Född i Luleå
- 6 273 viestiä
Syy, ettei käytetä kipsilevyruuvia esimerkiksi OSB:ssä, on se, että ruuvin pää voi katketa.B bjorsi sanoi:Aion asentaa OSB-levyt ja kipsilevyt, mutta epäilen, pitäisikö käyttää kipsilevyruuveja molemmille levytyyppille vai käyttäisinkö levysruuveja OSB:lle.
Ajattelin ostaa nauhakantisia ruuveja, mutta jos ostan 1000 ruuvin pakkauksen levysruuveja ja 1000 ruuvin pakkauksen kipsilevyruuveja, jää hurjasti yli.
Toimiko kipsilevyruuvit sinulla hyvin?
Nyt suosittelee esimerkiksi Norgips, että kipsin taakse asetetuissa puupohjaisissa levyissä kipsi ruuvataan koolauksiin. Kaikki kerrokset tulee ruuvata oikealla ruuvi-etäisyydellä/täydellä ruuvauksella paloturvallisuuden varmistamiseksi. Todellisuudessa, sekä kotinikkareiden että rakentajien tekemänä, kipsi ruuvataan usein osb:hen ottamatta huomioon koolauksia, ja se näyttää toimivan hyvin sillä varauksella, että kipsisaumat siirretään suhteessa osb-saumoihin.
On oletettavaa, että menetetään hieman rakenteen lujuudessa, mutta toisaalta voidaan esimerkiksi käyttää 900 mm kipsiä huolimatta koolauksesta cc 60, mikä tekee työskentelystä helpompaa ja ergonomisempaa. Jos käytetään 1200 kipsiä ja koolaus on cc 60, ei ole mitään syytä olla ruuvaamatta koolauksiin, koska ruuvijonot näkyvät OSB:ssä, sama pätee cc 45 koolaukseen ja 900 mm levymateriaaliin...
Vinkki seinän lujuuden lisäämiseksi on asettaa alempi kerros vaakasuoraan, seinä on vahvempi, kun 5 pystysuoraa koolausta cc 60 pidetään samassa kerroksessa verrattuna 3 koolaukseen pystyasennossa cc 60.
On oletettavaa, että menetetään hieman rakenteen lujuudessa, mutta toisaalta voidaan esimerkiksi käyttää 900 mm kipsiä huolimatta koolauksesta cc 60, mikä tekee työskentelystä helpompaa ja ergonomisempaa. Jos käytetään 1200 kipsiä ja koolaus on cc 60, ei ole mitään syytä olla ruuvaamatta koolauksiin, koska ruuvijonot näkyvät OSB:ssä, sama pätee cc 45 koolaukseen ja 900 mm levymateriaaliin...
Vinkki seinän lujuuden lisäämiseksi on asettaa alempi kerros vaakasuoraan, seinä on vahvempi, kun 5 pystysuoraa koolausta cc 60 pidetään samassa kerroksessa verrattuna 3 koolaukseen pystyasennossa cc 60.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi