Hei!

Aion kiinnittää OSB-levyt runkotolppiin ja mietin, onko se aivan kuten kun kiinnittää gipsskivor skruvade när det gäller etäisyyttä skruvien välillä? Mitkä mitat olivatkaan taas? Mitä skruvat käytetään, sillä ei kai tarvita gipsskruvar sitten?

Kun sitten gipsskivan tulee päälle, miten pitäisi ajatella kun ruuvaat sen? Pitääkö se ruuvata läpi spånet ja runkotolppiin myös? Sama skruvaetäisyys?

Kiitos etukäteen!

S
OSB-kiinnityksessä käytetään levynruuvia tai lastulevyruuvia. Ruuvataan niin, että ne pysyvät paikallaan ja hieman tiukemmalle, kuten kipsilevyä asentaessa. Mieluummin yksi liikaa kuin yksi liian vähän.

• Tykkään
Danii KD
  • Laddar…
S
Kipsilevy tulee kiinnittää vain osb-levyyn, ei runkotolppiin.

• Vau
  • Tykkään
Paul-Staffanstorp ja 1 muu
  • Laddar…
Sinun pitäisi käyttää ruuvia, jolla on pienempi pää osb:lle.

Voit käyttää gipsskruv, mutta hieman huonompi laatuinen saattaa katketa, jos kierrät ruuvin keskelle "lastua" osb:ssä. Jos asetat sen kahden lastun väliin, ruuvi pysyy yleensä paikoillaan.

Kipsiin käytät sitten lyhyitä gipsskruv (enintään 30 mm) ja ruuvaat kuten tavallisesti. Yleensä se on cc20 reunalla ja hieman harvemmin keskellä.

Ja aloita puolikkaalla kipsilevyllä, jolloin siirrät saumoja OSB:hen.

• Tykkään
Thyro89 ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos nopeista ja hyvistä vastauksista!(y):)

Kaikki levylagerit tulee ruuvata koolauksiin

• Tykkään
konkas ja 4 muuta
  • Laddar…
S SvanteC sanoi:
Kipsi tulee kiinnittää vain OSB:hen, ei runkoon.
No jaa, se riippuu siitä, mitä valmistaja suosittelee. Esimerkiksi Norgips kirjoittaa: "Puupohjaisten levyjen asennuksessa kipsilevyjen taakse kipsilevyt tulee ruuvata runkoon."

• Tykkään
SvanteC ja 1 muu
  • Laddar…
Tomture61
Kiinnittääksesi kipsilevyn esimerkiksi OSB:hen, käytä pidempiä kipsiruuvia (41 mm), jotka ruuvataan 200 mm välein ulkoreunoilla ja 300 mm välein keskikohdassa.
Sitten voidaan keskustella, kuinka monta ruuvia tarvitaan ensimmäiseen rakennuslevyyn!
HUOM, OSB tulee asentaa muutaman mm:n välein levyjen välillä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
orrreborre
  • Laddar…
S
S SvanteC sanoi:
Kipsilevyjen tulee olla kiinnitettynä vain osb:hen, ei koolauksiin.
Ahaa, minun täytyy korjata itseäni. Lue valmistajan ohjeet :)

Tomture61
S SvanteC sanoi:
Jaha jag får rätta mig själv. Läs anvisningarna hos tillverkaren :)
Joo, kaikki rakennuslevykerrokset tulee ruuvata kiinni vinorimoihin (y)

Juuri tässä tapauksessa kipsilevy OSB:llä, mikä on pääasiallinen syy siihen, että halutaan ruuvata molemmissa kerroksissa? Luulen, että olen onnistuneesti tehnyt molemmat.

• Tykkään
duetten ja 2 muuta
  • Laddar…
Tomture61
MathiasS MathiasS sanoi:
I just fallet gips på OSB, vad är det huvudsakliga skälet till att man vill skruva i båda lagren? Jag tror jag framgångsrikt har gjort både och.
Katso linkki muutama rivi ylempänä.

Olen katsonut sen. Siinä lukee:

Kun kipsilevyn pitkäsauma osui koolinkien väliin ja lastulevy liikkui, niin ilmeisesti sauman vahvistus ei kestänyt tätä, ja levyt alkoivat notkua, joten nyt ruuvaamme kaikki kipsiruuvit koolinkeihin. Oletan, että tämä johtuu siitä, että levyistä tulee enemmän kuin massiivinen paksu levy nyt tai jotain,

Minun on vähän vaikea ymmärtää, miten tämä pitäisi tehdä. Oletetaan, että laitan koolaukseen cc60 OSB:lle ja sitten pitkittäissauma on siirtynyt koolinkien väliin niin, että pitkittäissauma ei ole kiinnitetty mihinkään koolinkiin. Miten tästä voisi tulla ongelma? Mietin, eikö henkilö siinä ketjussa kuvaile ratkaisua toiseen ongelmaan.

En halua väittää, että henkilö, joka sanoo, että kipsi pitäisi ruuvata koolinkiin, on väärässä, en vain vieläkään ymmärrä miksi.

• Tykkään
Nyfniken ja 2 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.