Totte_S
mattiasp sanoi:
Muuten gerataan vain ulkokulmat, ei sisäkulmat.
Nyt menee vähän aiheen ohi, mutta miltä se näyttää / miten se pitäisi tehdä sinun mielestäsi, jos ei gerata sisäkulmaa kaistalistalla?

mattiasp sanoi:
Muuten geraataan vain ulkokulmia, ei sisäkulmia.
Voitko selittää tarkemmin, mitä tarkoitat...

Joo, keksin, että on nopeampi tapa kuin käyttää pyörösahaa kuviosahaukseen. Viimeksi, kun listasin, kokeilin tapaa, jonka bongasin "Fine Homebuilding"in foorumilta "breaktime". Valitettavasti täällä ei voi liittää AVI-tiedostoja, mutta se menee siten, että asennetaan karkea, noin 40 mesh, hiomapaperi tukilevyllä varustettuun kulmahiomakoneeseen, ja hiotaan pois se puu, joka ei saisi olla siellä. Se pöllyää hemmetisti, mutta saa aikaiseksi hienon profiilin noin 30 sekunnissa.

Totte_S
Aha! Poletti on pudonnut! En tajunnut, että linkki mattiasp:n viestissä liittyi kommenttiin sisänurkan teosta.

Hyvä linkki ylipäätään, hyvä lukea kun harjoittelee "opettele tuntemaan uusi jiirisahasi" ;-)
Te jotka ette ole tarkastaneet, tehkää se!

Olen liimannut kaikki listat ja koristelistat ja kolmen vuoden jälkeen ei ole yhtään jiiriä haljennut kiitos pl 400. Koko idea on liimata niin lähelle jiiriä kuin mahdollista, jotta liima pitää listan paikallaan, vaikka puu liikkuu vuodenaikojen mukaan. Puu turpoaa kesällä (imee kosteutta) ja kuivuu talvella (päästää kosteutta): Kaikki riippuu ilmankosteudesta. Kuten kirjoitin, liimaan enimmäkseen listan siihen puoleen, joka on kattoa tai jiiriä tai oviaukkoa vasten, enkä laita kuin muutaman täplän liimaa toiselle puolelle, eli seinää tai tapettia vasten. Sitten tapetoin muutaman millimetrin listan yli ja annan tapetin ottaa vastaan mahdolliset puun liikkeet. Tämä on toiminut minulle 100-prosenttisesti. Lisäksi minulla on paineilmatoiminen dyckertpistooli, joka on paras ostokseni. Sillä tarvitsee vain pitää lista paikallaan ja sitten ampua se kiinni pistoolilla, ja ainoa mikä näkyy, on pieni reikä naulan kannasta. Sen voi helposti piilottaa hieman lateksilla ja maalata suoraan. Jos ei halua nähdä mitään jälkiä naulakannasta, paras on pakkeli, mutta silloin pitää odottaa sen kuivumista ennen kuin hioo ja maalaa. Olen tehnyt näin koko talossani ja se näyttää edelleen kolmen vuoden kuluttua siltä, kuin listat olisi valettu paikoilleen.

Yksi lisävinkki tässä yhteydessä on, että olen käyttänyt bostic s 20 rakennusliimaa lateksin sijaan. Lateksi saattaa jatkaa kuivumista sen jälkeen, kun sen päälle on maalattu, mikä voi aiheuttaa halkeamia saumoihin. S 20 on kumimaisempi kuin lateksi. Kun olen naulannut kaikki listat ja koristelistat paikoilleen, olen painanut s 20 kaikkiin rakoihin ja koloihin, antanut sen kuivua ja sitten maalannut. On kuitenkin tärkeää pyyhkiä ylimäärä pois sormella, ja se on naftapohjaista, joten se sotkee melkoisesti. En koskaan käytä vesipohjaista maalia, vain oikeaa lakkanaftapohjaista maalia, joka leviää kunnolla. Tämä on antanut täydellisen tuloksen, joka on pysynyt samana kolmen vuoden aikana, eikä tulevaisuudessa luultavasti tule muutoksia rakoihin ja koloihin. :)

jerk sanoi:
Biltema:lla on edullisia jatkettavia tunkkeja, joita on helppo pidentää. Ne toimivat hyvin tällaisessa työssä.
Hei Jerk,
Oliko se katontukia, joita käytit, vai oliko Biltema:ssa/t siellä toinen malli, joka sopi hyvin? Kun katson heidän verkkosivustoa nyt, löydän vain http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1701&iItemId=83963, joka mielestäni sopii kuvaukseen.

Terveisin
Stefan

kyllä, tarkoitan niitä. En tiedä onko ne tismalleen samat, asiat kehittyvät ajan myötä mutta ne näyttävät olevan ne.

Kuulostaa hyvältä ja kiitos nopeasta vastauksesta.
Miten niiden toiminta on, voiko niitä "pumpata" ulos niin, että paine kasvaa, vai onko se napsautuskiinnike, joka painetaan paikalleen, kun ne ovat sopivan pituisia?

/Stefan

Se, jota käytin, voitiin puristaa erilleen kuin puristuskiristin. Luulen, että Jula myy teleskooppituen, joka toimii niin hintaan 149 kr

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.