26 302 lukukertaa ·
24 vastausta
26k lukukertaa
24 vastausta
Kuinka kiinnittää kattolista alaslaskettuun kipsilevykattoon ja tiiliseinään?
Hei,
Olen siis laskenut katon alas metallikiskoilla, jotta voin peittää sähköasennukset ja asentaa upotettuja valaisimia. Laitoin 13 mm kipsilevyt suoraan kiskoihin.
Ajattelin asentaa yksinkertaiset kattolistat ympäriinsä, ns. syvennyslistat (katso liit. kuva).
Osa seinistä on puupaneelia, joten ne voi vain lyödä kiinni listanaulalla seinään.
Kysymys on, miten kiinnitän ne seiniin, jotka ovat rappaustiivis tiilestä, naulaaminen on ainakin vaikeaa. Ja kipsiin liimaaminen on varmaan huono idea, jos puulista liikkuu. Olen kuullut, ettei kipsiin saa naulata.
Uskotteko, että naulatulppa voisi toimia, tyyliin vaakasuoraan puulistan läpi tiiliseinään?
Ja siinä tapauksessa, mitä poraa käytetään naulatulppaan, yleensä ilmeisesti porataan suoraan listan ja seinän läpi, ja sitten isketään naulatulppa sisään. SDS-porakoneen poranterä ei varmaan mene suoraan puulistan läpi. Toimiiko puupora tekemään reikä naulatulpalle tiilessä?
Terveisin/
Alko
Olen siis laskenut katon alas metallikiskoilla, jotta voin peittää sähköasennukset ja asentaa upotettuja valaisimia. Laitoin 13 mm kipsilevyt suoraan kiskoihin.
Ajattelin asentaa yksinkertaiset kattolistat ympäriinsä, ns. syvennyslistat (katso liit. kuva).
Osa seinistä on puupaneelia, joten ne voi vain lyödä kiinni listanaulalla seinään.
Kysymys on, miten kiinnitän ne seiniin, jotka ovat rappaustiivis tiilestä, naulaaminen on ainakin vaikeaa. Ja kipsiin liimaaminen on varmaan huono idea, jos puulista liikkuu. Olen kuullut, ettei kipsiin saa naulata.
Uskotteko, että naulatulppa voisi toimia, tyyliin vaakasuoraan puulistan läpi tiiliseinään?
Ja siinä tapauksessa, mitä poraa käytetään naulatulppaan, yleensä ilmeisesti porataan suoraan listan ja seinän läpi, ja sitten isketään naulatulppa sisään. SDS-porakoneen poranterä ei varmaan mene suoraan puulistan läpi. Toimiiko puupora tekemään reikä naulatulpalle tiilessä?
Terveisin/
Alko
Moderator
· Stockholm
· 57 870 viestiä
Löysin vanhemman viestin kautta täällä (käytä hakutoimintoa) hyvän amerikkalaisen sivuston kattolistojen asentamisesta, erityisesti keskittyen viistämiseen.
Mutta siellä annettiin myös vinkki, että tapauksenasi kannattaa ensin asentaa kolmikulmalista, joka mahtuu sopivasti kattolistasi sisälle (pitäisi olla 1-2 mm rakoa), ja sitten naulata tai ruuvata kattolista kolmikulmalistaan. On toiminut mainiosti minulle.
Mutta siellä annettiin myös vinkki, että tapauksenasi kannattaa ensin asentaa kolmikulmalista, joka mahtuu sopivasti kattolistasi sisälle (pitäisi olla 1-2 mm rakoa), ja sitten naulata tai ruuvata kattolista kolmikulmalistaan. On toiminut mainiosti minulle.
Kiitos vastauksesta! Etsin sen toisen ketjun, juast gerning on vähän hankalaa, enkä kuulu niihin, jotka iloisesti täyttävät 15mm-raot lateksilla 
Mitä tulee erityismetodiisi - eikö ongelma vain siirry silloin? Siis: miten kiinnität kolmiolistat kattoon/seinässä tapauksessa rappaus/tiili+kipsilevy?
Ystävällisin terveisin,
Alko
Mitä tulee erityismetodiisi - eikö ongelma vain siirry silloin? Siis: miten kiinnität kolmiolistat kattoon/seinässä tapauksessa rappaus/tiili+kipsilevy?
Ystävällisin terveisin,
Alko
Moderator
· Stockholm
· 57 870 viestiä
Trekanttilistan voi sitten valita kiinnitettäväksi vain sen pinnan puolelle, johon se on helppo kiinnittää (katto, jos löydät tukirakenteet). Vaihtoehtoisesti voit kiinnittää sen hieman tukevammin naulatulpan tai vastaavan kanssa seinään. Ei sillä ole väliä, miltä se näyttää trekanttilistassa.
Minä kiinnitin sen vain kattoon niillä seinillä, jotka olivat rapattuja (vain noin 3m 25:stä).
Minulla oli melko leveä koristekulmalista 71mm, mikä teki siitä mahdollisuuden asentaa melko suuren trekanttilistan taakse.
Jos muistan, yritän linkittää sivun tänne myöhemmin tänä iltana. Minulla ei ole linkkiä tällä tietokoneella.
Minä kiinnitin sen vain kattoon niillä seinillä, jotka olivat rapattuja (vain noin 3m 25:stä).
Minulla oli melko leveä koristekulmalista 71mm, mikä teki siitä mahdollisuuden asentaa melko suuren trekanttilistan taakse.
Jos muistan, yritän linkittää sivun tänne myöhemmin tänä iltana. Minulla ei ole linkkiä tällä tietokoneella.
jos olisin sinä, liimaisin PL 400:lla tai PL 600:lla ja käyttäisin muutamia tukipuita painamaan listaa kulmaa vasten. Jos aiot yrittää esiporata ja tulpatta, se vie äärettömän paljon enemmän aikaa kuin löytää sopivat tukipuut painamaan listaa. Lisäksi lista ei liiku maalauksen jälkeen eli saat kestävän ja siistin maalaustyön, vaikka vuosien jälkeen, kun lista varmasti pysyy kiinni eikä liiku kuivuttuaan. Se on vähän sotkuista työskennellessäsi, mutta lopputulos on paljon parempi kuin yrittää naulata peltilistaan. Myös kitin tarve vähenee. Biltemassa on edullisia pidennettäviä tukipuita, joita voi helposti pidentää. Ne toimivat hyvin tällaisessa työssä. PL 400 on erityisen kätevä kaikenlaiseen listaamiseen ja kehystämiseen, koska maalaukset eivät myöhemmin halkeile. Täytyy vain miettiä tarkkaan, mihin laittaa liimatäpliä, jotta puu pääsee liikkumaan oikeaan suuntaan, eli tapetin tai lateksin puolelle, jos niin haluaa.
Onnea matkaan
Jerk
Onnea matkaan
Jerk
Olin käyttänyt Hempularens-versiota, kolmiolistalla.
Aivan kuten hän sanoo, kiinnitä kolmiolista millä haluat. Sinun pitäisi pystyä ruuvaamaan se seinän tukipuihin, sillä niiden ei pitäisi olla vaikea löytää.
Sen jälkeen kiinnität kattolistan dyckert-nauloilla, siitä tulee loistava.
Naulatulppa ei näytä hyvältä kattolistan läpi!
Onnea matkaan
Aivan kuten hän sanoo, kiinnitä kolmiolista millä haluat. Sinun pitäisi pystyä ruuvaamaan se seinän tukipuihin, sillä niiden ei pitäisi olla vaikea löytää.
Sen jälkeen kiinnität kattolistan dyckert-nauloilla, siitä tulee loistava.
Naulatulppa ei näytä hyvältä kattolistan läpi!
Onnea matkaan
Kiitos vastauksista!!
Mielestäni kuulosti hyvältä, kun luin Jerksin liimausvaihtoehdoista (mistä löytää PL400?), koska aikapula on tekijä, enkä näe tarvetta irrottaa kattolistoja ilman, että katto puretaan.
Ongelma kolmiossa listassa on, että olen asentanut alas primääri/toissijaisilla listoilla (ilman seinäkiskoa josta puhua), joten ei ole paljon listoja, joihin kiinnittää, ja seinä on enimmäkseen rappausta. Puuseinässä se olisi täydellinen, mutta silloin olisin voinut yhtä hyvin naulata holkkilistan suoraan.
Mitä sanovat Naresjö ja Hempularen, onko liimaus huono asia vai? Voi ajatella, että vääntyneet listat voivat olla ongelma, kun liimataan ja lista-seinä/katto pitäisi olla täysin ilman rakoa, mutta ehkä Bilteman tuet korjaavat sen…
/Alko
Mielestäni kuulosti hyvältä, kun luin Jerksin liimausvaihtoehdoista (mistä löytää PL400?), koska aikapula on tekijä, enkä näe tarvetta irrottaa kattolistoja ilman, että katto puretaan.
Ongelma kolmiossa listassa on, että olen asentanut alas primääri/toissijaisilla listoilla (ilman seinäkiskoa josta puhua), joten ei ole paljon listoja, joihin kiinnittää, ja seinä on enimmäkseen rappausta. Puuseinässä se olisi täydellinen, mutta silloin olisin voinut yhtä hyvin naulata holkkilistan suoraan.
Mitä sanovat Naresjö ja Hempularen, onko liimaus huono asia vai? Voi ajatella, että vääntyneet listat voivat olla ongelma, kun liimataan ja lista-seinä/katto pitäisi olla täysin ilman rakoa, mutta ehkä Bilteman tuet korjaavat sen…
/Alko
PL 400 löytyy useimmista rakennustavarataloista. Bauhausilla on sekä pl400 että pl600. PL600:lla on lyhyempi kuivumisaika kuin 400:lla, mutta muuten se on todennäköisesti samaa ainetta. Kun listat ovat paikoillaan, et saa niitä irti, kun liima on kuivunut, ellei listat tai kipsi mene rikki.
Onnea matkaan
Onnea matkaan
Henkilökohtaisesti EN olisi liimannut listoja.
Useita syitä, ensimmäinen on se, että en ole tässä ammattilainen, joten haluan jotain, joka on mahdollisimman "anteeksiantavaa".
Voin vain kuvitella, mitä voisi tapahtua, kokemuksesta mielestäni oli hankalaa naulata nämä pitkät listat, miten olisi sitten niiden liimaaminen...
Lista tulee tapettia vasten, yhtäkkiä sinulla on liimaa tapetissa...
Jos et ole aivan tyytyväinen, voit ottaa listan alas, mutta et liiman kanssa.
Lisäksi sinun on laitettava painoa listan päälle, jotta se pysyy kiinni.
Tietysti saatat selvitä tästä hienosti, siinä tapauksessa onnittelut!
Mutta en ikinä selviytyisi siitä, ja koska tunnistan OMA rajoitukseni.
Ei, olisin laittanut kolmikulmalistan, sinullahan on seinäkoolaukset, esiporannut vaakasuoraan listan läpi ja kiinnittänyt koolaukseen. Jos tarvitsee kiinnittää paikkaan, jossa on vain kipsi, käytä plugia tai "metallikruuvia" (on olemassa joitakin, jotka ovat karkeakierrettyjä ja joiden jälkeen käytetään tavallista ruuvia, en tiedä mitä nämä kutsutaan)
sitten kiinnitin sinun listasi, helppo ja ANTEEKSIANTAVA
Sopii ainakin minulle kuin nakutettu.
Onnea!
Useita syitä, ensimmäinen on se, että en ole tässä ammattilainen, joten haluan jotain, joka on mahdollisimman "anteeksiantavaa".
Voin vain kuvitella, mitä voisi tapahtua, kokemuksesta mielestäni oli hankalaa naulata nämä pitkät listat, miten olisi sitten niiden liimaaminen...
Lista tulee tapettia vasten, yhtäkkiä sinulla on liimaa tapetissa...
Jos et ole aivan tyytyväinen, voit ottaa listan alas, mutta et liiman kanssa.
Lisäksi sinun on laitettava painoa listan päälle, jotta se pysyy kiinni.
Tietysti saatat selvitä tästä hienosti, siinä tapauksessa onnittelut!
Mutta en ikinä selviytyisi siitä, ja koska tunnistan OMA rajoitukseni.
Ei, olisin laittanut kolmikulmalistan, sinullahan on seinäkoolaukset, esiporannut vaakasuoraan listan läpi ja kiinnittänyt koolaukseen. Jos tarvitsee kiinnittää paikkaan, jossa on vain kipsi, käytä plugia tai "metallikruuvia" (on olemassa joitakin, jotka ovat karkeakierrettyjä ja joiden jälkeen käytetään tavallista ruuvia, en tiedä mitä nämä kutsutaan)
sitten kiinnitin sinun listasi, helppo ja ANTEEKSIANTAVA
Sopii ainakin minulle kuin nakutettu.
Onnea!
Älä anna pelotella itseäsi. Lista asetetaan paikalleen sen jälkeen kun se on sahattu oikeaan mittaan ja tarkistettu, että kulma on hyvä. Sitten lista nostetaan paikalleen tukien avulla. Tämän jälkeen levitetään pieniä liimatippoja listan reunalle kattoa vasten noin 1 cm listasta liimapistoolin avulla. Sitten painetaan se kiinni tukevasti samalla, kun säädetään se oikein. Tämä on yhtä helppoa kuin seistä tikkailla kyynärpää listaa vasten yrittäen pitää listaa toisella kädellä ja naulaa kolmannella... mitä se nyt sitten onkin. Jos ei ole naulauspistoolia, käytän itse liimaamista Bilteman kattotuen avulla.
Suuret kiitokset naresjö ja hempularen vinkeistä koskien kolmiojäystettä, ja tunnistan todellakin naresjön kuvauksen siitä, kuinka asiat voivat mennä pieleen vaikka kuulostaakin niin yksinkertaiselta amatöörille, juuri ne yksityiskohdat, kuten se kun liima valuu jäsentä ylös kattoa vasten kääntäessä, unohtuvat suunnittelussa ja vievät tuhottomasti aikaa ja energiaa selvittää.
Aion silti kokeilla jerkin liimaversiota. Minulla oli eilen paikalla kirvesmies, joka rakensi parvekeaitaa, ja hänestä PL400 on erinomainen juuri listoille. Ongelmani on, että en pääse käsiksi mihinkään tukipuihin kiinnittääkseni listan nauloilla, minulla on vain hattuprofiileja, jotka sijaitsevat ehkä 10 cm seinästä, ja joihin kipsi on kiinnitetty.
Vaihtoehtoni liimalle on kiinnittää kattolista ruuvitulppia käyttäen rappausseinässä, eikä se ole niin helppoa ohuen seinälistan kanssa.
Kokeilen liimaa (kuitenkin vain kipsikattoon, muutamalla klikkauksella seinään, jos joskus haluaa purkaa koko hoidon), ja jos se ei toimi, kiinnitän (tulppa) kolmiojäysteen rappausseinään, sitten asetan seinälistan pienten naulojen avulla kolmiojäystettä vasten. Mielestäni sen pitäisi toimia hyvin!
jerk, kuinka tarkoitat, kun kirjoitat...
"PL 400 on erinomainen kaikkiin listoituksiin, sillä maalaustyö ei myöhemmin kuivaa erilleen ja halkeile. Pitää vain miettiä, mihin kohtaan laittaa liimatäplät niin, että puu pääsee liikkumaan oikeaan suuntaan. eli kohti tapetin tai lateksin puolta jos niin haluaa."
Voiko seinälistaa liimata ensisijaisesti kattoa vasten (en koskaan aio ottaa listaa alas ilman, että puretaan katto, luulisin) muutamalla täplällä seinää vasten, vai irtoako se, jos se liikkuu (rapattu tiilitalo, pitäisi pysyä paikallaan)?
Ja mitä tarkoitat sillä, että maalaus ei kuivu erilleen, mitä sillä on tekemistä liimauksen kanssa??
Terveisin,
Alko
Aion silti kokeilla jerkin liimaversiota. Minulla oli eilen paikalla kirvesmies, joka rakensi parvekeaitaa, ja hänestä PL400 on erinomainen juuri listoille. Ongelmani on, että en pääse käsiksi mihinkään tukipuihin kiinnittääkseni listan nauloilla, minulla on vain hattuprofiileja, jotka sijaitsevat ehkä 10 cm seinästä, ja joihin kipsi on kiinnitetty.
Vaihtoehtoni liimalle on kiinnittää kattolista ruuvitulppia käyttäen rappausseinässä, eikä se ole niin helppoa ohuen seinälistan kanssa.
Kokeilen liimaa (kuitenkin vain kipsikattoon, muutamalla klikkauksella seinään, jos joskus haluaa purkaa koko hoidon), ja jos se ei toimi, kiinnitän (tulppa) kolmiojäysteen rappausseinään, sitten asetan seinälistan pienten naulojen avulla kolmiojäystettä vasten. Mielestäni sen pitäisi toimia hyvin!
jerk, kuinka tarkoitat, kun kirjoitat...
"PL 400 on erinomainen kaikkiin listoituksiin, sillä maalaustyö ei myöhemmin kuivaa erilleen ja halkeile. Pitää vain miettiä, mihin kohtaan laittaa liimatäplät niin, että puu pääsee liikkumaan oikeaan suuntaan. eli kohti tapetin tai lateksin puolta jos niin haluaa."
Voiko seinälistaa liimata ensisijaisesti kattoa vasten (en koskaan aio ottaa listaa alas ilman, että puretaan katto, luulisin) muutamalla täplällä seinää vasten, vai irtoako se, jos se liikkuu (rapattu tiilitalo, pitäisi pysyä paikallaan)?
Ja mitä tarkoitat sillä, että maalaus ei kuivu erilleen, mitä sillä on tekemistä liimauksen kanssa??
Terveisin,
Alko
Onnea Alko, kirjoita mielellään ja kerro miten sinusta "amatöörinä" oli käyttää PL400. Kuka tietää, ehkä minäkin muutan mieltäni asiassa... 
Mutta kuten Addee kirjoitti, että laudat ennen niin että on jotain mihin kiinnittää esim. kattolista, se on juuri sellainen asia, jonka unohtaa amatöörinä... HUOH!!
Mutta kuten Addee kirjoitti, että laudat ennen niin että on jotain mihin kiinnittää esim. kattolista, se on juuri sellainen asia, jonka unohtaa amatöörinä... HUOH!!
Todellakin, olisin voinut asettaa muutamia 45*45:jä, antaa pelti-primäärisääntöjen levätä näiden päällä. Olisi tappanut kaksi kärpästä yhdellä iskulla (helpompi laittaa lista + tuki primääreille). Ärsyttävää! Mutta mutta, nyt minun on pakko niellä karvas omena, tai kitkerä PL400 
/Alko
/Alko
Liimata kolmionmuotoinen lista paikoilleen ja sitten naulata kattolista kolmionmuotoiseen listaan dyckertpistoolilla täytyy olla paras tapa, vai mitä?
Muuten ainoastaan ulkokulmat gerataan, ei sisäkulmat.
Tässä on linkki, jonka annoin hempularille joitakin vuosia sitten:
Installing Crown Molding | Homeowner's Handbook | THIS OLD HOUSE
Muuten ainoastaan ulkokulmat gerataan, ei sisäkulmat.
Tässä on linkki, jonka annoin hempularille joitakin vuosia sitten:
Installing Crown Molding | Homeowner's Handbook | THIS OLD HOUSE