25 638 lukukertaa ·
18 vastausta
26k lukukertaa
18 vastausta
Kuinka kiinnittää aita tolppan "keskelle"
Ylälaita on 45x95 kyllästetty sääntö, jonka olen ensin leikannut vinottain penkkisahalla, sitten pyöristänyt sen nauhahiomakoneella.
Kyllä, se on kiekkourattu kuten kuvailet. Mutta luulen, että myöhemmissä versioissa olen myös tehnyt kuten @JanneJanne123 kuvasi, eli ensin kiinnittänyt palan tolpan viereen ruuvilla sivulta, ja sitten asettanut itse aidan ja kiinnittänyt vaakasuorilla osilla.
Pystylistat on ruuvattu ulompaan vaakasuoraan osaan ja kyllä, niissä on luultavasti kaksi ruuvia leveissä, en muista 100%.
Kyllä, se on kiekkourattu kuten kuvailet. Mutta luulen, että myöhemmissä versioissa olen myös tehnyt kuten @JanneJanne123 kuvasi, eli ensin kiinnittänyt palan tolpan viereen ruuvilla sivulta, ja sitten asettanut itse aidan ja kiinnittänyt vaakasuorilla osilla.
Pystylistat on ruuvattu ulompaan vaakasuoraan osaan ja kyllä, niissä on luultavasti kaksi ruuvia leveissä, en muista 100%.
Suuret kiitokset!MathiasS sanoi:
Yläosa on 45x95 painekyllästetty palkki, jonka ensin sahasin viistosti penkkisahalla ja sitten pyöristin nauhahiomakoneella.
Kyllä, se on ruuvattu kuten kuvaamallasi tavalla. Mutta luulen, että myöhemmissä iteraatioissa tein myös kuten @JanneJanne123 kuvaili, eli kiinnitin ensin palan lähinnä tolppaa ruuvilla sivulta ja sitten asetin itse aidan paikalleen ja kiinnitin vaakasuorilla osilla.
Pystylaudat on ruuvattu ulompaan vaakasuoraan osaan ja kyllä, niissä on luultavasti kaksi ruuvia leveissä laudoissa, en muista 100%.
En ymmärrä sitä, että se on sahattu viistoon. Kuvittelisin, että se on tehty, jotta yläosaan saadaan kallistus vedeneristykseen? Vai viistosti johonkin muuhun suuntaan?
Olen myös miettinyt sivulta ruuvaamista, mutta pystylauta on vain 28mm leveä, eikö se halkea? Arvelisin, että esiporaus on tarpeen.
Tällä hetkellä suunnitelmani on tällainen:
Tolppa 95x95
Pystylaudat lähimpänä tolppaa 28x45
Muut pystylaudat, sekoitus 28x45 ja 28x70
Vaakaosat kummallakin puolella pystylaudoista 28x70
Yläosa 28x120 tai 45x120
Minulle haastavaa on, että aidassa pystylaudat kohtaavat aidan, jossa on vaakalaudat, ja siirtymän toteuttaminen on mielenkiintoista
Lisäksi, kokonaisaukon leveys on 8,8 metriä (aita 3 metriä), missä kantavat palkit menevät limittäin
Minulla on oma ketju tästä, mutta vain harvat löytävät sen... Anteeksi, että tunkeudun tähän ketjuun, mutta se oli todella tyylikäs aita, jonka rakensit.
Ehkä selitän hieman huonosti. Tarkoitan sitä, että olen asettanut säännön pystysuoraan ja kallistanut terää hieman.E EasyCash sanoi:

hyvän terassiruuvin kanssa se toimii. Olen käyttänyt essves ruuvia.E EasyCash sanoi:
Materiaalivalinnasta olen käyttänyt 22 mm kirvestettyä puutavaraa. Oli hieman hankala löytää impregnoitua sellaista, muistan, mutta ehkä se on nyt yleisempi.
Sitten ymmärrän. Kiitos.MathiasS sanoi:
Saatan selittää hieman epäselvästi. Tarkoitan, että olen asettanut säännön pystyasentoon ja kallistanut sitten terää hieman.
[kuva]
hyvällä terassiruuvilla se toimii. Olen todennäköisesti käyttänyt essves-ruuvia.
Materiaalivalinnasta olen todennäköisesti käyttänyt 22mm halkaistua puutavaraa. Muistan, että oli hieman hankalaa löytää kyllästettyä sellaista, mutta ehkä se on nyt yleisempää.
Olen ladannut joitain kuvia ketjuuni. Jos sinulla on aikaa, olisi mukavaa saada kommentteja
https://www.byggahus.se/forum/threads/plank-och-staket-tips.485478/#post-5239059
Klikkaa tästä vastataksesi