Hei

Aion siirtää aukkoa sisäaulasta olohuoneeseen 34 cm, kun keittiöstä tulee suurempi. Aukko sijaitsee alakerrassa, yläpuolella on neljä makuuhuonetta ja kylpyhuone. Kuvassa näkyy, kuinka olen avannut aukon vasemmalle tukipilarista, aukko siirretään siis vasemmalle.

Aukko on kantavassa seinässä suunnilleen keskellä taloa, 3,6 m ja 4,4 m ulkoseinistä. Talo on noin 8 x 7 m pohjaltaan, se on kaksikerroksinen puutalo (vuodelta 53) ullakolla.

Aukko on 132 cm, aukon yläpuolella on tällä hetkellä kaksi lankkua 5x19 cm; pienellä välimatkalla kiinnitettyinä 9 laudan kanssa kummallakin puolella. Lankut lepäävät kummassakin päässä kahden naulatun 95x45 mm tukipuun päällä. Aukko on myös suunnilleen kantavan seinän keskellä.

Riittääkö, että asennan vastaavat kaksi lankkua, vain hieman pidempinä, lisäten yhden puupilarin?

Minun pitää kai tukea, kaksi tukea kummallekin puolelle, tukipuut ylhäällä ja alhaalla?

Olen kiitollinen näkemyksistä.

• Sisätiloissa näkyy avattu oviaukko kantavassa seinässä, vasemmalla puolella tukipylväs, muovin peittäessä osan aukosta.
  • Puuseinän rakenne, jossa näkyy useita pystysuoraan ja vaakasuoraan asennettuja puulevyjä, joista osa on ruuvattu kiinni. Seinän taustalla muovia.
  • Pohjapiirros kaksikerroksisen talon alakerrasta, jossa näkyy olohuoneen ja keittiön välinen seinä, käytävät sekä portaikko.
Saat tehdä ns. kirjarangan seuraavasti: aseta lankku, esim. 45x195, tasaiselle puolelle lattialle 2,5-3,0 m pitkä, käytetään ponnistuksen ja tunkin alustana, vuokraa kaksi kaaritukea, aseta samanlainen lankku tai kaksi kaaritukien haaroihin, kaksi apuria jotka pitävät kaaritukea kun asetat lankut pystyasentoon helpottaa.
Käytä kypärää, koskee kaikkia osallisia.
Käytä kampea tai hydraulitunkkia 1,5-2 tonnia ja tukipilari 75x75 tai pyöreää puuta tai mahdollisesti lisätukea,
kiristä lankku kattoon ja kierrä kaaritukea auki, kunnes tunnet, että seinä on purettu.
Nyt voit purkaa palkin ja korvata sen pidemmällä.
Uusi tukipilari, johon otat kuorman, täytyy olla tukevasti lattiarakenteessa ja mahdollisesti myös kellarissa. Onnea/MLj

Suuri kiitos vastauksesta!

Muutamia kysymyksiä vain: tarkoitatko, että tarvitsen kaksi tukipalkkia kummallekin puolelle? Onko valvstämp erityinen tukipalkin tyyppi?
Ja käytänkö tunkkia yksinkertaisesti painamaan tukipalkin lankkuja ylös ennen kuin lukitsen tukipalkin?
Uskotko, että riittää hankkia kaksi samanlaista lankkua 5x19, vain pidempinä kannattelemaan koko rakennetta? Vai tarvitsenko liimapuuta?

Lasse

Hei!
Olin kokeillut ensin keventää yhdellä puolella eli yhteensä kaksi tukipylvästä.
Sijoita tukipylväs mahdollisimman lähelle seinää ja sille puolelle, jonka sisäkatosta olet vähiten huolissasi, voi jäädä jälkiä.
Aukon tukipylväät löytyvät rakennuskonevuokraamoista, säädettävä korkeus 2,2-3,0 ja yleisesti käytetty kouru ylhäällä.
Nosta varovasti tunkilla samalla kun kierrät tukipylvästä ulos, se saattaa natista jonkin verran, mutta se on ok.
Työskentele rauhallisesti ja järjestelmällisesti.
Olin korvannut palkin kahdella 45x220 K24 puulla, jotka kiinnitetään vierekkäin naulaliimalla kummaltakin puolelta neljän tuuman nauloin 2 kpl c300 niin, että laudat toimivat yhdessä. Tämä edellyttää, että seinärunko on 90 mm, jotta laudat mahtuvat.
Laudat vierekkäin tarjoavat paremman tuen koolauksille eikä ole niin epävakaata./MLj

Kiitos taas MLj! Sitten on kaikki valmista - vain ajaa päälle dom semdagar jag har kvar. Ihanaa!

• Tykkään
hhellqvist
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.