443 lukukertaa ·
2 vastausta
443 lukukertaa
2 vastausta
Kuinka eristää ja kosteussulkea kylpyhuone, jossa on ohuet ulkoseinät
Olen yrittänyt perehtyä siihen, miten parhaiten ja turvallisimmin ratkaisisi seinät, lattiat ja katot kylpyhuoneessani, joka tullaan täysremontoimaan. Haluaisin kuitenkin saada mielipiteitä siitä, ovatko ajatukseni jokseenkin oikeat ja tietenkin olen avoin mielipiteille ja muille ehdotuksille. Vaikka tekstini on pitkä, toivon saavani järkeviä vastauksia ja näkemyksiä.
Valitettavasti edellytyksenä on, että seinät ovat vain 70 cm ja minulla on rajalliset mahdollisuudet lisäeristämiseen tilanpuutteen vuoksi. Tiedostan, että kyseessä on riskirakenne ja tärkeintä on välttää tulevaisuuden kosteusongelmat, vaikka se vaatisi enemmän energiaa ja lämmityskustannuksia.
Edellytyksenä on, että voin vetää vesiputkia ulkoseiniin. Siksi nämä on vedettävä seinien lämpimälle puolelle. Ajattelin lisätä 2,5 cm, joten seinistä tulee 9,5 cm eristystä (puukuitu). Tähän sijoitan höyryjarrun ja rakennan sitten 4,5 cm koolauksella asennustilan, missä vedän sähköt ja vesiputket. Liitteenä on periaatekuva kylpyhuoneesta.
Alla kuvaan, miten ajattelin seinät, lattiat ja katot.
Huomaa, että valitsen ulkoseiniin puukuitueristyksen höyryjarrulla. Tämä siksi, etten halua riskeerata kosteuden sulkemista tiiviystason ja höyrynsulun väliin.
Huomaa, että minulla on ryömintätila, johon asennan kosteudenpoistimen. Kylpyhuoneessa tuuletan koko talon ilmanvaihdon katossa sijaitsevan tuulettimen avulla.
Ulkoseinät (1 ja 2 kuvassa) seinä ulkopuolelta sisään:
Paneeli 22 mm - rakennuspaperi (valitettavasti ei ilmarakoa) - koolaus 70 mm (olemassa oleva) - rakenna 25 mm koolaus Puukuitueristys 95 mm - Höyryjarru - rakenna 45 mm koolaus (asennustila) - Rakennusvaneri P30 15 mm - Kylpyhuonegyproc 12,5 mm - vedeneristys - klinkkeri 10 mm
Sisäseinä ulkopuolelta sisään:
Kipsilevy (keittiön puolella) - koolaus 70 mm (olemassa oleva) Eristetään lasivillalla - Rakennusvaneri 15 mm - Kylpyhuonegyproc 12,5 mm - vedeneristys - klinkkeri 10 mm
Vinokatto ulkopuolelta sisään:
Kattohuopa - raakapontti 22 mm - ilmarako masonitilla - 45 mm koolaus (olemassa oleva) - rakenna 45 mm lisää koolausta Eristetään 2x45 mm lasivillalla - ikääntymätön höyrynsulku - rakenna lisää 45 mm koolausta (asennustila) - Huntonit kattopaneeli
Katto ulkopuolelta sisään:
koolaus 120 mm Eristetty 120 mm lasivillalla kylmän ullakon suuntaan, joka on lisäeristetty (en tiedä tarkalleen kuinka paljon) - ikääntymätön höyrynsulku - rakenna lisää 45 mm koolausta (asennustila) - Huntonit kattopaneeli
Lattia alhaalta ylös (asennetaan kosteudenpoistin ryömintätilaan):
Asfaboard 13 mm - koolaus 145 mm (vaihtoehtoisesti jopa 220 mm) Eristetty 145 - 220 mm lasivillalevyllä? - ikääntymätön höyrynsulku - Lattia-lastulevy V313 22 mm - lattiamassa (lattialämmityksellä) - vedeneristys - klinkkeri
Valitettavasti edellytyksenä on, että seinät ovat vain 70 cm ja minulla on rajalliset mahdollisuudet lisäeristämiseen tilanpuutteen vuoksi. Tiedostan, että kyseessä on riskirakenne ja tärkeintä on välttää tulevaisuuden kosteusongelmat, vaikka se vaatisi enemmän energiaa ja lämmityskustannuksia.
Edellytyksenä on, että voin vetää vesiputkia ulkoseiniin. Siksi nämä on vedettävä seinien lämpimälle puolelle. Ajattelin lisätä 2,5 cm, joten seinistä tulee 9,5 cm eristystä (puukuitu). Tähän sijoitan höyryjarrun ja rakennan sitten 4,5 cm koolauksella asennustilan, missä vedän sähköt ja vesiputket. Liitteenä on periaatekuva kylpyhuoneesta.
Alla kuvaan, miten ajattelin seinät, lattiat ja katot.
Huomaa, että valitsen ulkoseiniin puukuitueristyksen höyryjarrulla. Tämä siksi, etten halua riskeerata kosteuden sulkemista tiiviystason ja höyrynsulun väliin.
Huomaa, että minulla on ryömintätila, johon asennan kosteudenpoistimen. Kylpyhuoneessa tuuletan koko talon ilmanvaihdon katossa sijaitsevan tuulettimen avulla.
Ulkoseinät (1 ja 2 kuvassa) seinä ulkopuolelta sisään:
Paneeli 22 mm - rakennuspaperi (valitettavasti ei ilmarakoa) - koolaus 70 mm (olemassa oleva) - rakenna 25 mm koolaus Puukuitueristys 95 mm - Höyryjarru - rakenna 45 mm koolaus (asennustila) - Rakennusvaneri P30 15 mm - Kylpyhuonegyproc 12,5 mm - vedeneristys - klinkkeri 10 mm
Sisäseinä ulkopuolelta sisään:
Kipsilevy (keittiön puolella) - koolaus 70 mm (olemassa oleva) Eristetään lasivillalla - Rakennusvaneri 15 mm - Kylpyhuonegyproc 12,5 mm - vedeneristys - klinkkeri 10 mm
Vinokatto ulkopuolelta sisään:
Kattohuopa - raakapontti 22 mm - ilmarako masonitilla - 45 mm koolaus (olemassa oleva) - rakenna 45 mm lisää koolausta Eristetään 2x45 mm lasivillalla - ikääntymätön höyrynsulku - rakenna lisää 45 mm koolausta (asennustila) - Huntonit kattopaneeli
Katto ulkopuolelta sisään:
koolaus 120 mm Eristetty 120 mm lasivillalla kylmän ullakon suuntaan, joka on lisäeristetty (en tiedä tarkalleen kuinka paljon) - ikääntymätön höyrynsulku - rakenna lisää 45 mm koolausta (asennustila) - Huntonit kattopaneeli
Asfaboard 13 mm - koolaus 145 mm (vaihtoehtoisesti jopa 220 mm) Eristetty 145 - 220 mm lasivillalevyllä? - ikääntymätön höyrynsulku - Lattia-lastulevy V313 22 mm - lattiamassa (lattialämmityksellä) - vedeneristys - klinkkeri
Hei.T tobbe6505 sanoi:Olen yrittänyt selvittää, miten parhaiten ja turvallisesti ratkaista seinät, lattiat ja katto kylpyhuoneessani, joka on kokonaan remontoitava. Kuitenkin haluaisin saada palautetta siitä, ovatko ajatukseni jokseenkin oikeita ja olen tietenkin avoin mielipiteille ja muille ehdotuksille. Huolimatta pitkästä viestistäni toivon järkeviä vastauksia ja näkemyksiä.
Valitettavasti edellytyksenä on, että seinät ovat vain 70 cm, ja minulla on rajoitetusti mahdollisuuksia lisäeristykseen tilan vuoksi. Olen tietoinen siitä, että se on riskirakenne, ja tärkeintä on välttää tulevia kosteusongelmia, vaikka se tapahtuisi energian ja lämmityskustannusten kustannuksella.
Edellytyksenä on, että vedän vesiputket ulkoseinissä. Siksi nämä on vietävä seinien lämpöpuolen kautta. Ajattelen laittaa 2,5 cm, mikä tekee seinistä 9,5 cm eristyksen (puukuitu). Tänne asetan höyryjarrun ja rakennan sitten 4,5 cm kehikon asennustilaa varten, jonne vedän sähkön ja vesiputket. Liitän periaatekuvan kylpyhuoneesta.
Alla kuvaan, miten ajattelen seinät, lattiat ja katon.
Huomaa, että valitsen puukuitueristyksen ulkoseinille höyryjarrulla. Tämä johtuu siitä, että en halua riskeerata kosteuden vangitsemista vesitiiviin kalvon ja höyrysulun väliin.
Huomaa, että minulla on ryömintätila, jossa asennan kosteudenpoistimen. Kylpyhuoneessa tuuletan koko talon poistoilman tuulettimen avulla, joka on sijoitettu vinokattoon.
Ulkoseinä ( 1 ja 2 kuvassa) seinän ulkopuolelta sisälle päin:
Rimoitus 22 mm - kartonkikate (valitettavasti ei ilmarakoa) - keppi 70mm (olemassa) - rakenna 25mm keppi päälle. Eristetään puukuitueristeellä 95mm - Höyryjarru - rakenna 45mm keppi (asennustila) - Rakennuspaneeli P30 15mm - Märkätilakipsilevy 12,5mm - vesitiivis kalvo - klinkkeri 10mm
Sisäseinä ulkopuolelta sisälle päin:
Kipsi (keittiön puoli) - keppi 70mm (olemassa) Eristetään lasivillalla - Rakennuspaneeli 15mm - Märkätilakipsilevy 12,5mm - vesitiivis kalvo - klinkkeri 10mm
Vinokatto ulkopuolelta sisälle päin:
Ulkokaton peitto - raakapontti 22 mm - ilmarako harvoilla - 45 mm keppi (olemassa) - rakenna päälle 45mm keppi. Eristetään lasivillalla 2x45mm - ikääntymiskestoinen höyrysulku - rakenna päälle vielä 45mm keppi (asennustila) - Huntonit kattopaneeli
Katto ulkopuolelta sisälle päin:
Keppi 120mm Eristetty 120mm lasivillalla kylmäkattoa vastaan, joka on lisäeristetty (en tiedä tarkalleen kuinka paljon) - ikääntymiskestoinen höyrysulku - rakenna vielä 45mm keppi (asennustila) - Huntonit kattopaneeli
Asfaboard 13mm - keppi 145mm (vaihtoehtoisesti jopa 220mm) Eristetty eristelevyllä 145-220mm lasivillaa? - ikääntymiskestoinen höyrysulku - lattiavaneri V313 22mm - lattiatäyttöaine (lattialämmityksellä) - vesitiivis kalvo - klinkkeri
Olisin erittäin kiitollinen, jos saisin vähän selkeyttä, sillä tiedän, että täällä on monia, joilla on paljon tietoa, jota he toivottavasti voivat jakaa. Ymmärrän, että viestini oli pitkä, joten jaan sen pienempiin kysymyksiin.
Ensimmäinen kysymys on, kuinka ratkaisen ulkoseinäni. Minulla on nykyään 70 cm kehikko eristettynä lasivillalla ja sen jälkeen höyrysulku, kipsi, vesitiivis kalvo ja sitten kaakeli. Jotta voin vetää vesiputkia lämpimällä puolella, minun täytyy rakentaa 4,5 cm kehikko. Olen lukenut, että vähintään 2/3 eristyksestä on oltava kylmällä puolella, ja siksi rakennan 2,5 cm niin, että siitä tulee 9,5 cm ennen höyryjarrua ja asennuskehikkoa. Valitsen siis höyryjarrun (ei höyrysulkua) ja puukuitueristyksen, jotta seinät voivat hallita mahdollisesti kosteutta?
Kuulostaako tämä järkevältä?
Onko riskiä myös eristää asennustilassa, eli 4,5 cm höyryjarrun ja rakennuspaneelin välissä?
Se näyttää siis tältä
Ulkoseinä ( 1 ja 2 kuvassa) seinän ulkopuolelta sisälle päin:
Rimoitus 22 mm - kartonkikate (valitettavasti ei ilmarakoa) - keppi 70mm (olemassa) - rakenna 25mm keppi päälle. Eristetään puukuitueristeellä 95mm - Höyryjarru - rakenna 45mm keppi (asennustila) - Rakennuspaneeli P30 15mm - Märkätilakipsilevy 12,5mm - vesitiivis kalvo - klinkkeri 10mm
Klikkaa tästä vastataksesi