Olen rakentamassa mökkiä ja lähestymme nyt sähköasennusta.

Seinä koostuu makuuasennossa olevasta 45mm kakkosnelosesta, 145mm pystyssä olevasta kakkosnelosesta, muovista ja sitten tulee viimeinen 45mm kakkosnelonen, johon sähkö vedetään. Koska kaksi viimeistä kakkosnelosta ovat pystyssä, miten minun pitäisi asettaa ne toisiinsa nähden, jotta helpotamme sähköasentajan työtä, kun hän vetää sähköt?

45 kakkosnelonen suoraan 145 kakkosneloseen ja jätetään rako joustavan putken ala-/yläpuolelle? Helpointa meille, mutta sähköasentajalle?

Vai asennetaan 45 kakkosnelonen 145 kakkosnelosen sivulle, jotta sähköasentaja voi vetää joustavan putken 45 kakkosnelosen taakse vaakasuunnassa. etsin kuvaa siitä, miten sähköjä vedetään.

Toivottavasti joku ymmärtää selitykseni. Olen etsinyt kuvia verkosta mutta en löydä mitään. Ajattelin, että se auttaisi minua ymmärtämään, miten sähköt vedetään. Tästä asiasta minulla ei ole mitään tietoa ja aionkin palkata siihen ammattilaisen.

/K

Jos haluat helpottaa sähköasentajaa, asennat sen vaakasuoraan.

Minulla on vaakasuora paneli seinillä, joten se ei ole vaihtoehto.

D09
Kuinka paljon sähköä pitäisi vetää?

Voihan ennakkoon porata reiät pystyosaan, jos ei pääse livahtamaan säännön ja muovin välistä.

Tai asentaa vaakatasossa oleva ?27x70?mm rima ennen pystyosia, mutta se on amatöörikommentti 🙈🙉🙊

No niin, tavallinen sähkö mökissä/talossa, jonka pinta-ala on 63 neliömetriä + parvi 34 neliömetriä. Luultavasti tarvitaan jonkin verran putkia, luulisin. Plataan on myös vedetty joustoputkia, jotta vähennetään niiden määrää seinissä ja sillä tavalla säästetään rahaa sähkötöissä.

En mieluusti haluaisi vaakatasoista myöskään, koska se vie jonkin verran ylimääräistä lattiapinta-alaa. Pitäisi pystyä poraamaan, koska joustoputket eivät ole kovin paksuja.

Jos jollakulla muulla on mielipiteitä, jakakaa ne mielellään kanssamme. :)

Aseta 45-rimat pystyasentoon, 145-riman ulkopuolelle, ilman rakoja. Sähköasentaja tekee lovia rimoihin siellä missä haluaa kulkea letkun kanssa. Mieti sitten, mihin haluat pistorasiat ja valokatkaisijat, ja lisää vaakasuoria tukipuita niihin paikkoihin, missä haluat pistorasian kahden riman väliin. Ajattele silloin myös korkeutta, pistorasiat 200 mm valmiista lattiasta (tai siihen korkeuteen, jonka haluat).

Bo.Siltberg sanoi:
Aseta 45-reglat pystysuoraan, 145-reglan ulkopuolelle, ilman rakoja. Sähköasentaja sahaa reglat irti niistä kohdista, joista haluaa vetää johdot letkulla. Mieti sitten, mihin haluatte pistorasiat ja valokytkimet, ja lisää vaakasuoria kottlingeja niihin kohtiin, joihin haluatte pistorasian kahden reglan väliin. Ajattele myös korkeutta, pistorasiat noin 200 mm valmiista lattiasta (tai haluamaanne korkeuteen).
Tuntui varmalta vastaukselta. :) En ollut ajatellut kottlingia, joten kiitos paljon. Työstän nyt "sähköpiirustusta", suurin osa pistorasioista sijaitsee olemassa olevien reglien vieressä, mutta ei taatusti kaikki. Sähköasentajan täytyy antaa inputia joihinkin pistorasioihin/kytkimiin. Hänelle annetaan myös pohjapiirustus mitoilla ym. niin että hän näkee, mihin kaikki talossa tulee sijoittumaan.

/K

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.