P PeGeCo sanoi:
Oletteko harkinneet teräsrakennetta betonipilarien sijaan? Taitaa olla sirompi, melko helppo asentaa betonipilarien sijaan. Jos ne valmistellaan oikein, voit pultata kantavat puureiät niihin ja sitten asentaa lattian.
Joo, olen samaa mieltä. Se voisi näyttää kauniilta. Kysymys on vain siitä, kuinka paljon tuollainen teräspilari painaa. Kaikki täytyy kantaa käsin noin 40m, sisältäen kaksi portaikkoa. Mutta pidämme todella teräksen ja puun yhdistelmästä, joten se on ehdotus, jota meidän täytyy keskustella arkkitehdin kanssa. Kiitos.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg sanoi:
Luultavasti huono ehdotus, mutta voisivatko teräspalkit olla (osittainen) ratkaisu? Kallista toki.
Ei, mielestäni se on hyvä ehdotus. Ja vaikuttaa siltä, että monet ajattelevat samalla tavalla. Pitää kuitenkin ratkaista logistiikka ensin. Kiitos.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90
M mvs sanoi:
Jo, olen samaa mieltä. Se olisi varmasti kaunis. Kysymys on vain, mitä sellainen teräspilari painaa. Kaikki täytyy kantaa käsin noin 40m, mukaan lukien kahdet portaat. Mutta pidämme todella teräksen ja puun yhdistelmästä, joten se on ehdotus, josta keskustelemme arkkitehdin kanssa. Kiitos.
Niitä ei tarvitse kantaa sisään kokonaisina. Ne voidaan kantaa paloina ja hitsata paikan päällä. Mutta se pitää tietysti tehdä oikealla tavalla. Luulen, että tämä on melko kallis ratkaisu, mutta en ole varma. Näin voi kuitenkin tehdä.

Farstatjej90 Farstatjej90 sanoi:
Niitä ei tarvitse kantaa sisään kokonaisina. Ne voidaan kantaa paloissa ja hitsata paikan päällä. Mutta se pitää toki tehdä oikealla tavalla. Luulen, että tämä on melko kallis ratkaisu, mutta en tiedä. Voidaan kuitenkin tehdä niin.
Hyvä ehdotus! Kiitos.

Mitä ne voivat painaa sitten?
Vävy rakensi uudelleen kotona ja siellä oli 6m palkki, joka piti laittaa ulkoseinän tueksi, se nostettiin yhdessä päässä yksin, ajattelin paria pyörää eteen ja taakse niin voi vetää sellaisen itse tai mönkijällä, sitten 4 miestä niin luultavasti sen saa sinne minne haluaa.

• Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 sanoi:
Kuinka suuria välipohjat ovat, jotka aiotaan rakentaa? Miten pitkät ja leveät huoneet, joissa välipohjat tulevat olemaan?
Talo ei ole täysin symmetrinen. Sisämitat ovat 11m (pohjoinen seinä), 10m (eteläinen seinä), 5m (länsiseinä), 3,7m (itäinen seinä). Ulkoseinät ovat noin 70cm paksuja.

Alakerrasta tulee avoin pohjaratkaisultaan ja yläkertaan tulee makuuhuone länteen ja toinen itään, ja niiden välille kylpyhuone. Yritän jossain vaiheessa lisätä tarkemman piirroksen.

• Tykkään
Roger Fundin ja 2 muuta
  • Laddar…
Hei Kroatia
Olen asunut ja työskennellyt Kroatiassa neljä vuotta ja työskennellyt kulttuurirakennusten parissa 1100-luvulta.
Rakennustarkastajat ja kulttuuriviranomaiset usein haittasivat työtä oudoilla ratkaisuilla ja vaatimuksilla, jotka ratkottiin suklaarasialla, joka sisälsi rahasumman suhteessa toimenpiteisiin.
Kylien pormestarit ovat usein mukana järjestelyissä ja saattoivat aivan avoimesti ehdottaa avustamista tiettyä korvausta vastaan.
Hallintojen virkamiehet ovat matalapalkkaisia ja ottavat kaikki mahdollisuudet lisätuloihin, maa kärsii kovasti yhteiskunnan korruptiosta.

Ystävällisin terveisin,
Åke

Å Åke Lindgren sanoi:
Rakennusvalvojat ja kulttuuriviranomaiset pistivät usein kapuloita rattaisiin oudoilla ratkaisuilla ja vaatimuksilla, jotka ratkaistiin tarjoamalla suklaarasia, jossa oli rahasumma, joka oli suhteessa toimenpiteisiin.
Hei,

Meillä ei onneksi ole ollut samanlaisia kokemuksia. Ihmiset ovat olleet mukavia ja avoimia erilaisille ratkaisuille. Ainoa negatiivinen kokemus oli, että se vie aikaa. Uskon, että rakennusinsinöörillä on pointti, mutta uskon myös, että ongelmaan on useita ratkaisuja. Hän ehdotti kahta vaihtoehtoa, mutta aion palata 2-3 (paremman) ehdotuksen kanssa.

• Tykkään
Roger Fundin ja 2 muuta
  • Laddar…
M mvs sanoi:
Talo ei ole täysin symmetrinen. Sisämitat ovat 11m (pohjoisseinä), 10m (eteläseinä), 5m (länsiseinä), 3,7m (itäseinä). Ulkoseinät ovat noin 70cm paksut.

Alakerrasta tulee avonainen pohjaratkaisu ja yläkerrassa tulee olemaan makuuhuone lännessä ja toinen idässä, joiden väliin tulee kylpyhuone. Yritän jossain vaiheessa tehdä yksityiskohtaisemman luonnoksen.
Ovatko nämä huoneiden sisämitat? 3,7m ei ole ongelma puupalkistolla. 5m on hieman haastavampi, jos alla ei ole kantavaa seinää, mutta seinän kanssa ongelmaa ei ole. Millaiset vaatimukset ovat voimassa korjauksille liittyen maanjäristyksiin?

Marcus0321 Marcus0321 sanoi:
Ovatko mitat huoneiden sisämittoja? 3,7m ei ole mikään ongelma puurakenteella. 5m on hieman hankalampi, jos alla ei ole kantavaa seinää, mutta seinän kanssa ei ole ongelmaa. Miltä vaatimukset näyttävät remonttien suhteen, kun kyseessä ovat maanjäristykset?
Ne ovat avoimen pohjaratkaisun sisämittoja pohjakerroksessa (olohuone keittiön kanssa). Yläkerta on jaettu kahteen makuuhuoneeseen ja kylpyhuoneeseen, joiden kokonaispinta-ala on sama kuin pohjakerroksen. Emme ole saaneet tietoa erityisvaatimuksista maanjäristyksen suhteen, mutta rakennusinsinööri näyttää olevan halukas siihen, että talo on vakaa. Me myös totta kai ;-)

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Vaihtoehtoina ovat liimapuupalkeat. Täällä Ruotsissa niitä käytetään ahkerasti. Asuin Iso-Britanniassa 35 vuotta enkä koskaan nähnyt niitä talorakennuksissa, siellä käytettiin aina terästä. Liimapuusta voi myös tulla tyylikästä, jos se suunnitellaan hyvin.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
nino nino sanoi:
Mitä ne voivat painaa?
Vävy rakensi kotona, ja siellä oli 6m palkki, joka piti asentaa kantamaan ulkoseinää, sen pystyi nostamaan yhdestä päästä itse. Ajattelin, että pari pyörää eteen ja taakse, niin sen voi vetää itse tai mönkijällä, ja sitten 4 miestä, niin kyllä sen saa sinne minne haluaa.
En itse asiassa tiedä. Mutta aion selvittää sen.

M mvs sanoi:
Kiva että pidät siitä! Tässä kuva talon etupihasta:

[kuva]
Sasvim prekrasno, varmasti tulee ihana pieni piilopaikka!

Kaikista minun enoistani/tädeistäni vanhin rakensi/omisti talon aivan kaupungin laidalla, valitettavasti en ole koskaan käynyt siellä. (Hän kuoli noin 10 vuotta sitten eikä ollut niin ”sukuun kiintynyt”, joten en koskaan tavannut häntä.)

Ystävällisin terveisin

• Tykkään
mvs
  • Laddar…
P PeGeCo sanoi:
Vaihtoehtona ovat laminoidut puupalkit. Täällä Ruotsissa niitä käytetään paljon. Asuin GB:ssä 35 vuotta, enkä koskaan nähnyt niitä talonrakennuksessa, siellä käytettiin aina terästä. Laminoitu puu voi myös näyttää hyvältä, jos se on suunniteltu hyvin.
Olen ehdottomasti avoin sille. Onko niin, että laminoitu puupalkki voi kantaa huomattavasti enemmän kuin tavallinen puupalkki? Jos panostamme puupalkistoon, olisi hienoa, jos voisimme tehdä puupalkit hieman ohuemmiksi, jotta huoneet olisivat hieman ilmavampia.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
M mvs sanoi:
Olen ehdottomasti avoin sille. Onko niin, että liimapuupalkki kestää huomattavasti enemmän kuin tavallinen puupalkki? Jos panostamme puurakenteisiin, olisi hienoa, jos voisimme tehdä puupalkit hieman ohuemmiksi, jotta huoneet olisivat ilmavampia.
Suurin etu liimapuussa on, että se on vakaampi kuin yhtenäinen pala.

• Tykkään
TRJBerg ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.