Hyvää uutta vuotta kaikille!

Olemme nyt jälleen kotona pitkän joululoman jälkeen ja meillä on taas pääsy piirustuksiin.

Näin sen oli tarkoitus näyttää ennen kuin rakennusinsinööri ehdotti "talo talon sisään" rakentamista, eli vielä 23 cm sisäseinän valamista olemassa olevien sisäseinien sisäpuolelle.

Haluamme mielellämme säilyttää alla olevan pohjaratkaisun, joten olemme nyt kallistumassa uuden puuholviston tekemiseen betonilattian valamisen sijaan. Parvella on jo nyt paksu betonilattia, joten oletan, että meidän on muutettava se puuholvistoksi, muuten emme voi varmaankaan purkaa paksuja seiniä, jotka on merkitty violeteilla piirustuksissa.

Rakennuksen pohjapiirros, jossa näkyy huoneiden mitat ja ovien sijainnit. Suunnitelma esittää mahdollisia muutoksia sisäseinissä.

Rakennussuunnitelma, jossa näkyy olohuone ja ruokailutila. Violetilla merkityt seinät voi mahdollisesti poistaa. Suunnitelmassa myös WC ja portaat.

Arkitehtipiirustus, jossa on kaksi makuuhuonetta, kylpyhuone ja portaikko. Paksu seinä on merkitty purkuun violetilla, tilalle suunnitellaan ohuempi seinä.

Rakennuksen pohjapiirros, joka näyttää avoimen loftin 31,77 m², sohvia sekä portaat; paksut seinät on merkitty violetilla viivoilla.

För att förtydliga. Från ovan:
  • Bild 1: Källare (endast under västra delen av huset)
  • Bild 2: Bottenplan (vardagsrum + kök m utgång till trädgård)
  • Bild 3: Ovanvåning
  • Bild 4: Vind/loft (idag helt stängt och nås enbart med stege genom ett hål i taket)

Tässä tulee pieni päivitys.

Olen nyt lukenut niin paljon kuin mahdollista internetissä, ja jos ymmärrän oikein, seuraavan pitäisi antaa vakaa lattia 5 metrin jännevälin yli. Tietenkin annamme rakennusinsinöörin laskea tätä tarkemmin, mutta haluaisin kuulla, onko kenelläkään teistä ajatuksia/kommentteja ennen kuin lähetän tämän arkkitehdille.

Kiitos etukäteen.

Pohjapiirros, joka näyttää kerroslattian rakenteen, jossa parketti, parketin alusta/äänieriste, ja OSB-levy kuvattu sp-kantavan lattian yli.

Unohdin eristeen, höyrynsulkukalvon ja kipsilevyn. Tässä päivitetty kuva:

Poikkileikkauskuva lattiarakenteesta, jossa näkyy kerrokset: parketti, parkettialusta, OSB, eristys, höyrysulku ja kipsilevy. Mukana mitat ja merkit.

• Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
C
M mvs sanoi:
Unohdin eristyksen, höyrynsulkukalvon ja kipsilevyn
Tuosta tulee varmaan hieno, vaikka perinteisesti laitetaan jotain karkeampaa lattialautaa sen sijaan, että käytetään 22/25 mm:n OSB:ta.

Sinun pitäisi tietysti jättää mitoitus arkkitehdille/rakennusinsinöörille, sehän ei oikeastaan ole asiakkaan tehtävä, voisi ajatella 😀 Mutta periaatteessa olet varmaan oikeilla jäljillä mittojen koon suhteen.

• Tykkään
mvs ja 1 muu
  • Laddar…
Onko höyrysulku niin tärkeä välipohjassa? En tiedä, lisääkö eristys niin paljon? Kun ajattelee, että siellä on todella paljon "läpimenevää" puuta, ei siitä varmaan tule paljonkaan äänieristävyyttä?

Jos se oli ajatus? Ehkä kannattaisi panostaa askeläänieristävään mattoon parketin alle (näin nyt, että olet jo kirjoittanut siitä).

Täyttää koko tila eristyksellä vaikuttaa tarpeettomalta. Monet kannattavat sitä, ettei tilaa eristetä kokonaan (jos ääneneristys on mitä haetaan), vaan parempi olisi, että ääni kulkee erilaisten materiaalien kautta, en tiedä, pitääkö se paikkansa...

C cpalm sanoi:
Se tulee varmasti hienoksi, vaikka perinteisesti laitetaan jotain karkeampaa lattialautaa sen sijaan, että käytetään 22/25 mm OSB.

Sinun tulisi tietysti jättää mitoitus arkkitehdin/rakennusinsinöörin vastuulle, se ei oikein ole asiakkaan tehtävä 😀 Mutta periaatteessa olet varmaan oikeassa mittojen suuruusluokassa.
Kiitos. On mukava kuulla, ettei ole täysin hakoteillä 😅

Keskustelin erään miehen kanssa Bauhausissa, joka vaikutti asiantuntevalta. Hän sanoi, että 22mm OSB on melko tavanomainen. Laitoimme sen erääseen asuntoon muutama vuosi sitten (myös puupalkisto) ja siitä tuli erittäin vakaa. En muista nyt mikä cc-etäisyys meillä siellä oli, mutta ajattelen, että 500mm cc on kuitenkin melko kapea...

nino nino sanoi:
Onko sillä niin väliä höyrynsuluksi välipohjassa?
En tiedä myöskään, onko eristys kovinkaan hyödyllinen?
Kun ajattelee, että siitä tulee paljon "läpimenevää" puuta, ei siitä varmaan tule kovinkaan äänieristystä?
Kiitos. En oikeastaan tiedä, tarvitaanko höyrynsulkua. Kun luin asiasta, sitä mainitaan johdonmukaisesti ruotsalaisissa sivuilla, mutta ei aina saksan- tai englanninkielisissä. Ajattelin, että se ainakin ei pitäisi haitata ja on ilmeisesti melko helppo asentaa.

Eristyksen osalta, niin kyllä se on ensisijaisesti tarkoitettu äänieristykseen. Luulin itse asiassa, että sillä olisi melko suuri merkitys, mutta ehkä olin väärässä. Ehkä se riippuu siitä, minkälaisen eristyksen valitsee?

Kun etsin verkosta, niin monet suosittelivat 20mm kipsilevyä tavallisen 13mm sijaan, koska paksumpi levy ilmeisesti äänieristää huomattavasti paremmin. Olin hieman yllättynyt, että 7mm tuottaa sellaisen eron... Olen yhä hieman skeptinen.

P
Eristetty lattiarakenne tekee suuren eron verrattuna eristämättömään, kun kyse on äänieristyksestä.
Joten se suositellaan ehdottomasti…

Rejäl sanoi:
Eristetty välipohja tekee suuren eron verrattuna sellaiseen, joka ei ole eristetty, kun on kyse äänieristyksestä.
Joten sitä suositellaan ehdottomasti...
Hyvä tietää. Kiitos paljon. Onko sinulla erityistä eristystä, jota suosittelet maksimaalisen äänieristyksen saavuttamiseksi?

P
M mvs sanoi:
Hyvä tietää. Kiitos paljon. Suositteleeko kukaan erityistä eristystä maksimaaliseen äänieristykseen?
Kivivilla on yleisesti käytetty kerrosrakenteiden eristyksissä, mutta se on vain hieman parempi kuin lasivilla.
Sinun ei tarvitse ostaa kalliita erikoisia, katso mitä heillä on myymälässä siellä alhaalla..

• Tykkään
mvs
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Eristetty välipohja tekee suuren eron verrattuna sellaiseen, joka ei ole eristetty, kun kyse on äänieristyksestä.
Joten sitä suositellaan ehdottomasti...
Kyllä, tuo tiedät varmasti paremmin kuin minä.
Mutta täysi eristys vai ilmatila välissä?
Olen lukenut verkossa ja rakentanut väliseiniä 45*70 ja siihen laitoin 45 eristyksen, mutta en tiedä, onko se oikein vai väärin, yhtä lailla tein alaslaskettujen kattojen kanssa.

Askeläänet kulkevat suoraan alas ilman vaimennusta parketin ja lattialevyn välillä, jos kiinnittää alaslasketut katot suoraan liimapuupalkkeihin?

• Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
TRJBerg
M mvs sanoi:
Kiitos. En oikeastaan tiedä, tarvitaanko höyrynsulku. Kun luin aiheesta, mainittiin sitä johdonmukaisesti ruotsalaisilla sivuilla, mutta ei aina saksalaisilla tai englanninkielisillä. Ajattelin, että siitä ei ainakaan olisi haittaa ja se on kai suhteellisen helppo asentaa.

Eristyksestä, niin kyllä se on ensisijaisesti tarkoitettu äänieristykseen. Luulin tosiaan, että se tekisi melko suuren eron, mutta ehkä olen väärässä. Ehkä se riippuu siitä, minkä eristyksen valitset?

Kun etsin netistä, monet suosittelivat 20 mm kipsilevyä standardin 13 mm:n sijaan, koska paksumpi levy ilmeisesti eristää ääntä huomattavasti paremmin. Olin hieman yllättynyt, että 7 mm tekisi sellaisen eron... Olen vieläkin hieman skeptinen.
20mm kipsilevy on huomattavasti raskaampi ja hieman jäykempi kuin 13mm kipsilevy. Mikä tarkoittaa paljon äänieristykselle. Yleinen suositus on esimerkiksi kaksoiskipsilevyt seinälle äänilähdettä vastaan hyvä (hinta ja tila) ratkaisuna. Valitettavasti en juuri nyt muista asiaankuuluvaa testiä.

• Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
nino nino sanoi:
Ja, siitä tiedät varmasti paremmin kuin minä.
Mutta täysin eristetty tai ilmaa välissä?
Olen lukenut netistä ja rakentanut väliseiniä 45*70 ja silloin asettanut 45 eristeen, mutta en tiedä onko se oikein vai väärin, samalla tavalla tein sisäkaton kanssa.

Askelääni kulkee suoraan alas ilman vaimennusta parketin ja lattialevyn välissä, jos sisäkatto kiinnitetään suoraan liimapuupalkkeihin?
Ei ole oikeaa tai väärää... Monet eristävät väliseinät kuten sinä kuvasit...
Olisin laittanut vähintään 95 mm lattiaan...
Askelääni vaimenee hieman lattiaeristyksellä, mutta jos halutaan poistaa enemmän, askeläänivaimennustiiviste on parempi...
Kipsillä on myös suuri vaikutus ääneen kerrosten välillä...
Höyrysulkua en olisi laittanut, ellei koko asuintilassa ole sitä johdonmukaisesti...

• Tykkään
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.