Minulla on 1 1/2-kerroksinen talo 40-luvulta, jossa on kellari, rakennettu valkoisesta kaasubetonista aina harjan korkeuteen päätyseinissä. Välipohja on puuta, alapohja on betonia (kuten myös kellarin lattia) ja yläpohja on puuta, virheellisesti lisäeristetty 80-luvulla purulla ja mineraalivillalla. Talossa on kaksi puista kattolyhtyä, joista myös seinät täytyy korjata.

Kosteutta kondensoituu aluskatteeseen, koska katossa on mineraalivillaa suoraan aluskatetta vasten. Tarkastusmies on katsonut sitä ja todennut, että katto täytyy tuulettaa, eli purkaa kaikki, poistaa vanha eristys, rakentaa etäisyydet kattokannattimille ja tehdä uudelleen eristys sekä uusi aluskate. MUTTA - hän myös sanoo, että sisäseinät ja -katto pitäisi muovittaa sisältäpäin ja suosittelee, että yhtä aikaa asennettaisiin koneellinen ilmanvaihto.

Aion teettää tämän, mutta olen epävarma, koska olen lukenut, että voi olla vaikea saada muovi tiiviiksi vanhoissa taloissa. Ota myös huomioon, että päätyseinät ovat kaasubetonia (kuinka hyvä on muovittaa ne?)

Ymmärtääkseni on erilaisia vaihtoehtoja, joita tarvitsisin apua arvioimaan:

1) Muovittaa sisäkatto ja seinät sekä tuuletusrako kattoon, tarkastusmiehen ehdotuksen mukaisesti.
2) Vaihtaa kaikki puu (mahdollisesti ei kattokannattimet) ja rakentaa kuten ennen, eli purulla tai orgaanisella materiaalilla, mutta ei muovittaa sisäseiniä ja -kattosetta
3) Muu vaihtoehto?

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku, joka on tehnyt tämän (ja jolla on ollut kosteusongelmia vastaavassa rakennuksessa), voisi antaa suosituksensa parhaasta menetelmästä. Näyttää siltä, että vastaukset vaihtelevat kysyjän mukaan.

Mutta kaikki hyvin perustellut kokemukset ja vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan hämmentyneeltä talonomistajalta...

Lisäksi, jos teillä on vinkkejä HYVÄSTÄ firmasta Tukholman alueella, jolla on kokemusta tästä, se olisi loistavaa!

Kiitos etukäteen!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.