1 198 lukukertaa ·
3 vastausta
1k lukukertaa
3 vastausta
Kosteusriski talon alla?
Hei!
Olen rakentamassa pientä taloa (180x180) ankoilleni, olen muurannut perustan Lecablockilla ja minulla on noin 30-50 cm maanpinnasta (se viettää jyrkästi, maa/savi, joten kaivoin tilaa blokkien alle, katso kuva). Olen täyttänyt perustuksen sisäpuolen vanhalla murskatulla tiilellä ja ajattelin heittää muutaman ämpärillisen soraa sen päälle. Sokkeli on kiinnitetty lattialankkujen sisäpuolelle ja se viettää ulospäin muurista, joten en ole huolissani kosteudesta muurista.
Nyt kysymykseeni:
Lattian pohjalevystä tulee vähän mitä minulla on varastossa, käsittelemätöntä puuta, onko riskiä kosteuden nousemisesta maasta lattiaan, koska minulla ei ole kuitukangasta maan päällä? Pitäisikö minun laittaa jotain, joka suojaa puuta ennen kuin asetan pohjalevyn?
Kiitollinen kannustuksesta/apua.
Näin olen ajatellut perustuksen ylhäältä alaspäin:
Olen rakentamassa pientä taloa (180x180) ankoilleni, olen muurannut perustan Lecablockilla ja minulla on noin 30-50 cm maanpinnasta (se viettää jyrkästi, maa/savi, joten kaivoin tilaa blokkien alle, katso kuva). Olen täyttänyt perustuksen sisäpuolen vanhalla murskatulla tiilellä ja ajattelin heittää muutaman ämpärillisen soraa sen päälle. Sokkeli on kiinnitetty lattialankkujen sisäpuolelle ja se viettää ulospäin muurista, joten en ole huolissani kosteudesta muurista.
Nyt kysymykseeni:
Lattian pohjalevystä tulee vähän mitä minulla on varastossa, käsittelemätöntä puuta, onko riskiä kosteuden nousemisesta maasta lattiaan, koska minulla ei ole kuitukangasta maan päällä? Pitäisikö minun laittaa jotain, joka suojaa puuta ennen kuin asetan pohjalevyn?
Kiitollinen kannustuksesta/apua.
Näin olen ajatellut perustuksen ylhäältä alaspäin:
- Lattialastulevy
- Rakennusmuovi
- Eristys
- Höyrysulku
- Pohjalevy
- Kanaverkko (kiristetty lisäsuojaksi kettuja/rottiin vastaan)
- Ilmaa noin 15-30cm
- Savitiiliä, murskattuja, soraa
- Savi/maa
Pitäisikö talon olla lämmitetty, ja jos kyllä, niin mihin lämpötilaan?
Eivätkö rakennuskalvo ja höyrynsulku ole sama asia?
Ei saisi olla kaksoishöyrynsulkua.
Tulisiko lastulevyn päälle laittaa matto tms.?
Kosteutta on aina ryömintätilassa, ja se on riskirakenne, mutta eikö se tunnu superkriittiseltä pienessä ankkatalossa? Ottaen huomioon, että monet vanhat rossipohjat ovat kestäneet ylös 100 vuotta ennen kuin rossipohjankillat ovat pettäneet, tämä rakenteen rossipohja pitäisi kestää ainakin 50 vuotta? Ilman liian heikoilla rossipohjankiltoja.
Maakangas ei estä kosteutta. Paitsi jos tarkoitat rakennusmuovia maan päällä? Miten vain, ongelmia luo enemmän lämpötilavaihtelut ja kondensaatio. Pohjasi on kuitenkin pieni, joten hyvällä tuuletuksella sen pitäisi melko nopeasti tulla tasapainoon ulko- ja sisätilojen välillä.
Eivätkö rakennuskalvo ja höyrynsulku ole sama asia?
Ei saisi olla kaksoishöyrynsulkua.
Tulisiko lastulevyn päälle laittaa matto tms.?
Kosteutta on aina ryömintätilassa, ja se on riskirakenne, mutta eikö se tunnu superkriittiseltä pienessä ankkatalossa? Ottaen huomioon, että monet vanhat rossipohjat ovat kestäneet ylös 100 vuotta ennen kuin rossipohjankillat ovat pettäneet, tämä rakenteen rossipohja pitäisi kestää ainakin 50 vuotta? Ilman liian heikoilla rossipohjankiltoja.
Maakangas ei estä kosteutta. Paitsi jos tarkoitat rakennusmuovia maan päällä? Miten vain, ongelmia luo enemmän lämpötilavaihtelut ja kondensaatio. Pohjasi on kuitenkin pieni, joten hyvällä tuuletuksella sen pitäisi melko nopeasti tulla tasapainoon ulko- ja sisätilojen välillä.
Kiitos ajatuksista, tarkoitin tuulensuojapaperia, en höyrysulkua. Tein kuten ajattelin ja se näyttää olevan todella hyvä! Projekti on myös siihen, että oppisin, sillä aivan kuten sanot, siellä ei pitäisi olla mitään kriittistä painoa. Talo ei ole lämmitetty, paitsi pakkasvahdin avulla talvella. Täytyy myöntää, että seinät, lattia ja katto ovat todella paksutOldboy sanoi:
Pitäisikö talon olla lämmitetty, ja jos pitäisi, niin mihin lämpötilaan?
Eikö rakennuskalvo ja höyrysulku ole sama asia?
Ei pitäisi olla kaksoishöyrysulkua.
Pitäisikö lattialle laittaa joku matto tms?
Kosteutta on aina ryömintätilassa, ja se on riskialtis rakenne, mutta eikö se tunnu superkriittiseltä pienessä ankkalassa? Kun ottaa huomioon, että monet vanhat pohjalattiat ovat kestäneet jopa 100 vuotta ennen kuin lattialankut ovat antautuneet, niin eikö tämänkin rakenteen pohjalattia voisi kestää ainakin 50 vuotta? Kunhan pohjalattian lankut eivät ole liian heikkoja.
Maatekstiili ei estä kosteutta. Ellet tarkoita rakennusmuovia maan päällä? Oli miten oli, lämpötilan vaihtelu ja kondensaatio on se, joka aiheuttaa ongelmia. Perustuksesi on kuitenkin pieni, joten hyvä ilmanvaihto pitäisi tasapainottaa sen nopeasti ulko- ja sisätilan välillä.
Se, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia, ovat lattia lastulevyt. Lastulevyt ja kosteus eivät ole hyvä yhdistelmä. Mutta se riippuu siitä, kuinka kosteaksi/märäksi ankat tekevät lattian.
Joka tapauksessa asiaa kannattaa tarkistaa kerran tai pari vuodessa. Jos lattialevyissä tai jossakin muussa ilmenee ongelmia, ne voidaan ratkaista silloin. Silloin arvostaa yksinkertaisia rakenteita, tukevia rakenteita ja massiivipuuta, sekä muita kestäviä luonnon mtrl. Ei tarvitse purkaa kaikkea ja rakentaa uudestaan, vaan yleensä voi korjata ja parantaa mahdolliset heikot kohdat.
Joka tapauksessa asiaa kannattaa tarkistaa kerran tai pari vuodessa. Jos lattialevyissä tai jossakin muussa ilmenee ongelmia, ne voidaan ratkaista silloin. Silloin arvostaa yksinkertaisia rakenteita, tukevia rakenteita ja massiivipuuta, sekä muita kestäviä luonnon mtrl. Ei tarvitse purkaa kaikkea ja rakentaa uudestaan, vaan yleensä voi korjata ja parantaa mahdolliset heikot kohdat.
Klikkaa tästä vastataksesi
