14 436 lukukertaa ·
6 vastausta
14k lukukertaa
6 vastausta
Kosteuspitoisuus, joka aiheuttaa homeen riskin?
Mikä kosteuspitoisuus tulisi nähdä "max-arvona", jotta ei aiheudu ongelmia homeen kanssa sahatavarassa/puurangoissa.
Rangat, joita aion tarkistaa, ovat ne, jotka on asennettu kellarin sisäseiniä vasten.
Rangat, joita aion tarkistaa, ovat ne, jotka on asennettu kellarin sisäseiniä vasten.
Kiitos vastauksesta.
Olen nyt mitannut kosteuspitoisuuden koolauspuissa, jotka sijaitsevat "saumassa" laatan/ulkoseinän kohdalla kellarissa. Kosteuspitoisuus oli 12 % - 18 %. Koolauspuut asennettiin kellarin seinälle 30 vuotta sitten, ei ole suoranaista hajua eikä merkkejä homeesta. Olen nyt epävarma, pitäisikö purkaa kaikki betoniseinään asti ja asentaa teräskoolausta ja eristää solumuovilla vai jättäisikö nykyisen rakenteen.
Olen puhunut muutaman kirvesmiehen kanssa ja suurin osa heistä on sitä mieltä, että nykyinen rakenne pitäisi jättää paikoilleen, mutta tarkistaa salaojitus parin seuraavan vuoden aikana.
Pohdin jatkuvasti, mitä tekisin nyt, uskaltaako/pitäisikö muuttaa jotain, joka on toiminut 30 vuotta?
Olen nyt mitannut kosteuspitoisuuden koolauspuissa, jotka sijaitsevat "saumassa" laatan/ulkoseinän kohdalla kellarissa. Kosteuspitoisuus oli 12 % - 18 %. Koolauspuut asennettiin kellarin seinälle 30 vuotta sitten, ei ole suoranaista hajua eikä merkkejä homeesta. Olen nyt epävarma, pitäisikö purkaa kaikki betoniseinään asti ja asentaa teräskoolausta ja eristää solumuovilla vai jättäisikö nykyisen rakenteen.
Olen puhunut muutaman kirvesmiehen kanssa ja suurin osa heistä on sitä mieltä, että nykyinen rakenne pitäisi jättää paikoilleen, mutta tarkistaa salaojitus parin seuraavan vuoden aikana.
Pohdin jatkuvasti, mitä tekisin nyt, uskaltaako/pitäisikö muuttaa jotain, joka on toiminut 30 vuotta?
Istun itse samassa tilanteessa, pian 30-vuotias talo kellariosalla (souterrain).
Otin esiin reikiä seinistä kahdessa huoneessa ja kosteusasiantuntija on käynyt mittaamassa. Hänestä se oli OK, noin 15%.
Hänen neuvonsa oli sulkea reiät, eli palauttaa alkuperäinen muoto.
Mittaukset tehtiin keväällä ja nyt kesällä olemme kuivattaneet talon.
Ajatukseni on remontoida ne kaksi huonetta, joissa otimme reikiä mittausta varten.
Joten riippuen siitä, miltä näyttää, kun puran seinät, puukehykset saavat jäädä, jos ne ovat hyvässä kunnossa.
Sitten en haluaisi laittaa tavallisia kipsilevyjä takaisin (yhdessä huoneessa on kipsiä ja toisessa kovalevyä)
Tulee joku muu vaihtoehto kuin kuitukipsi tai märkätilakipsi.
Otin esiin reikiä seinistä kahdessa huoneessa ja kosteusasiantuntija on käynyt mittaamassa. Hänestä se oli OK, noin 15%.
Hänen neuvonsa oli sulkea reiät, eli palauttaa alkuperäinen muoto.
Mittaukset tehtiin keväällä ja nyt kesällä olemme kuivattaneet talon.
Ajatukseni on remontoida ne kaksi huonetta, joissa otimme reikiä mittausta varten.
Joten riippuen siitä, miltä näyttää, kun puran seinät, puukehykset saavat jäädä, jos ne ovat hyvässä kunnossa.
Sitten en haluaisi laittaa tavallisia kipsilevyjä takaisin (yhdessä huoneessa on kipsiä ja toisessa kovalevyä)
Tulee joku muu vaihtoehto kuin kuitukipsi tai märkätilakipsi.
Olen miettinyt näitä asioita useaan kertaan. Se, että kaikki on hyvin tänään, ei takaa tulevaisuutta. Ovatko reglar kunnossa, hyväksytty kosteustaso, hyvä ja toimiva salaojitus, niin silloin mene eteenpäin - MUTTA TULEVAISUUDESSA varmista, että seinä voi hengittää. Kellareissa on aina kosteutta - jopa vain oman uloshengitysilman vuoksi - neuvoni on: Ota selvää, millainen hyvä rakenne pitäisi olla JA JOKA VOI HENGITTÄÄ. Muuten voi silti tulla kosteusongelmia, sanotaan vaikka 10 vuoden kuluttua. Diffuusioita läpäisemätön paperi vanhassa ristikossa. Ilmarako sisäseinäpeitteen takana, jossa ilmavirtausaukot lattialistan kohdalla ja rako katossa ilman kierrosta varten. Se on kuin yksinkertaistettu platonmattearakenne. Tärkeää on estää kosteuden sulkeutuminen, joka kaikista varotoimista huolimatta aina onnistuu pääsemään jonnekin. Katso kosteudesta www.fuktskyddadehem.se. Idean lähde: vanha rakentaja.
Olen nyt miettinyt asiaa lisää ja melkein päättänyt, miten toimin. Luultavasti se tulee olemaan kallein, mutta toivottavasti paras vaihtoehto. Koska yhdessä huoneista aiotaan olla kylpyhuone, jossa on muovimatto lattialla ja seinillä, tuntuu siltä, että ulkoinen eristys on oikea tapa edetä. Aion nyt repiä pois lastulevyt, puurungot ja eristeet, jotka ovat nykyään asennettuja. Aion asentaa uudet teräsrungoilla muutaman senttimetrin etäisyydellä kellarin seinästä ja ruuvata kipsilevyt niihin. Keväällä/kesällä tarkistetaan kellarin ulkoinen salaojitus ja asennetaan isodrän tai vastaava ulkopuoliseksi eristykseksi.
Kysymys on, mitä teen sisäiselle rakenteelle, uskallanko eristää hieman 45 mm solumuovilla teräsrunkojen välissä. Muuten tulevassa kylpyhuoneessamme on todella kylmä tänä talvena. Voiko solumuovieristys aiheuttaa ongelmia, kun myöhemmin eristän kellarin ulkopuolelta?
Kysymys on, mitä teen sisäiselle rakenteelle, uskallanko eristää hieman 45 mm solumuovilla teräsrunkojen välissä. Muuten tulevassa kylpyhuoneessamme on todella kylmä tänä talvena. Voiko solumuovieristys aiheuttaa ongelmia, kun myöhemmin eristän kellarin ulkopuolelta?
sokkeli(kellari)seiniini joita olen korjaamassa, ajattelin käyttää periaatteessa samaa ratkaisua kuin sinä paitsi että ajattelin käyttää kosteusherkkiä levyjä. aion käyttää masterboardia, koska pidän siitä materiaalista. jostain syystä mielestäni se on melko helppokäyttöinen, mutta muistan joitakin keskustelupalstoja, jotka ovat toista mieltä...
olen eristänyt teräskoolinkien välillä tavallisella lasivillalla niillä osilla, jotka ovat maan yläpuolella plus noin 10 cm maahan.
olen eristänyt teräskoolinkien välillä tavallisella lasivillalla niillä osilla, jotka ovat maan yläpuolella plus noin 10 cm maahan.
Klikkaa tästä vastataksesi