Olen laajentamassa vapaa-ajan asuntoa ja olen eristänyt sisäpuolelta valmiiksi. Kun tila (makuuhuone) lämmitettiin ja otettiin käyttöön viikonloppuna, huomasin, että eristyksen takana asennuskerroksessa oli aivan märkä. Seinärakenne koostuu tuulensuojakalvosta, 95 mm eristyksestä, höyrynsulkukalvosta sekä 45 mm asennuskerroksesta. Höyrynsulkukalvo oli siis märkä sisäpuolelta.

Kysymys kuuluu, onko tämä normaalia vai aiheuttaako se ongelmia? Pitäisikö minun asentaa poistoilmapuhallin kattoon, vaikka tämä tila on makuuhuone?

Epäilen että perimmäinen syy on seinäeristyksen liian ohut kerros (95 mm) suhteessa asennuskerrokseen. Pitäisikö minun yksinkertaisesti poistaa eristys asennuskerroksesta siirtääkseni kastepisteen ulospäin? Lämmityskustannukset nousevat korkeiksi, mutta en halua hometta seinään.

Kiitollinen vinkeistä ja neuvoista!

Eristyksen paksuus höyrysulkukalvon ulko- ja sisäpuolella vaikuttaa. Peukalosäännön mukaan 2/3 pitäisi olla ulkopuolella, mikä täyttyy kohdallasi. Mutta myös uusissa rakennuksissa materiaalit vapauttavat kosteutta ensimmäisten aikojen aikana, mikä korostuu erityisesti, kun juuri käynnistät lämmityksen. Korkea ilmankosteus aiheuttaa sen, että enemmän kosteutta tiivistyy aikaisemmin kylmiä pintoja vasten.

Voi olla järkevä lämmittää huonetta, poistaa sisäeristys ja käyttää ilmankuivainta jonkin aikaa ennen kuin (kuiva) eristys asennetaan takaisin ja seinät suljetaan.

• Tykkään
Joak ja 2 muuta
  • Laddar…
Voin aloittaa sanomalla, että minulla ei ole lainkaan tietoa, mutta kreosootti on käsittääkseni paljon tummemman värinen, tummanruskea, melkein musta. Katso puhelinpylvästä niin näet miltä niiden tulisi näyttää. Nämä on kuitenkin reilusti kyllästetty paine- tai lämpökyllästyksellä, joten on mahdollista, että se on vain sivelletty päälle ja voi siksi olla paljon vaaleampi väriltään. On kuitenkin melko vähän syytä käsitellä kreosoottia ullakon sisäpuolella, joten se ei tunnu kovin todennäköiseltä. Mielestäni se näyttää myös enimmäkseen vanhalta puulta.

• Haha
Buildgates
  • Laddar…
P
M MorpH sanoi:
Voin aloittaa sanomalla, että minulla ei ole ollenkaan tietoa, mutta kreosootti on yleensä paljon tummemman väristä, tummanruskeaa, melkein mustaa. Katso puhelinpylvästä, niin näet, miltä niiden pitäisi näyttää. Nämä ovat kuitenkin kunnolla kyllästettyjä paine- tai lämpökäsittelyllä, joten on mahdollista, että ne ovat "vain" maalattu pinnalle ja että se voi siksi olla paljon vaaleampaa. Kuitenkaan ei ole paljon syytä käsitellä kreosootilla ullakon sisäpuolta, joten se ei tunnu kovin todennäköiseltä. Minusta näyttää myös, että se muistuttaa enemmän vanhaa puuta.
Oletko vastannut väärään ketjuun? 😉

G Gabbe1 sanoi:
Eristyksen paksuus höyrynsulun ulko- ja sisäpuolella vaikuttaa. Nyrkkisääntönä on, että 2/3 tulee olla ulkopuolella, mihin sinä täytät. Mutta myös uusissa rakennuksissa materiaalit luovuttavat kosteutta aluksi, ja tämä korostuu erityisesti, kun juuri käynnistät lämmityksen. Korkea ilman kosteus aiheuttaa enemmän kosteutta tiivistyvän aikaisemmin kylmille pinnoille.

Saattaa olla viisasta lämmittää huone, poistaa sisäinen eristys ja käyttää kosteudenpoistajaa jonkin aikaa ennen kuin (kuiva) eristys asennetaan uudelleen ja seinät suljetaan.
Kiitos vastauksesta. Toivon siis, että tämä on ohimenevää, jotta voin sulkea seinän hyvällä omallatunnolla.

Buildgates Buildgates sanoi:
Kiitos vastauksesta. Toivon, että tämä on ohimenevää, jotta voin peittää seinän hyvällä omallatunnolla.
Minkälainen tuulensuoja sinulla on, sen täytyy olla diffuusioavoin kangas eikä yksinkertaisempi tuulensuoja. Ne ovat yksinkertaisesti liian tiiviitä.

Tuulisuojana on T-vind Super. Höyrynsulkuna on Mataki D20 katossa ja seinissä.

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.