MathiasS sanoi:
njä...

Jos suihku on suoraan yläpuolella niin ei, mitään riskinottoa. Jos yläpuolella on kylpyhuoneen "kuiva" osa niin en tiedä revinkö talon, jotta näkisin onko se ok. Jos voi tarkistaa kohtuullisella työpanoksella niin tietenkin tekee sen joka tapauksessa.
Täytynee pystyä mittaamaan kosteus riskialueilla ilman purkamista. Pieni porausreikä seinän ja tai pohjakerroksen katon läpi.

hei
kosteus mitata vessa + hankkia oikea teräspalkki ja asentaa se kattoon

Teräspalkki on 100x parempi kuin joku liimapuuhömpötys ja tavallinen puu
minulla on 140x90x5 mm kantavana palkkina autokatoksessani
se kantaa noin 6x7 m katon pinta-alaa, siinä on 5 m vapaakantama seinälistasta.
toki kun katolla on 60-80 cm lunta, palkki laskee jonkin verran
etu on se, että teräspalkkiin voidaan hitsata vahvistuksia jälkikäteen
+ teräspalkin voi esijännittää asennuksen yhteydessä
eli palkki taivutetaan 3 cm ylöspäin asennettaessa. se voidaan tehdä myös sen jälkeen, kun kantava palkki on asennettu paikalleen, vain lämmittämällä palkkia muutamilla hitsauksilla

kaverini rakensi samalla tavalla, mutta 400 mm korkealla liimapuupalkilla
he laskelmoivat datan avulla lumikuormituksen niin, että palkki kestäisi sen...
mutta se laski noin 10 cm ensimmäisenä vuotena, ja lopulta hän joutui tukevoittamaan
liimapuupalkin tuella keskellä autokatosta...erittäin kätevää

Tämä on tuote, joka on tehty hiilikuidusta ja jonka eräälle tutulleni suositeltiin, kun he aikoivat purkaa kantavia seiniä vuokratalon kellaritilassa. Se voi olla jotain sinulle. Hinta on tosin hieman korkeampi kuin teräspalkin/liimapuun, mutta se säästää uskomattoman paljon tilaa! Tuote on tehty hiilikuidusta ja liimataan rakenteen vahvistamiseksi.

Yrittäjä:
 http://www.johns.se/default.asp?VisaSida=iSid.aspZQQZId={43841FEF-01D8-4526-AB69-4354B2317A8A}

Tuotteen valmistaja:
http://www.sika.se/sika_carbodur_.asp

Jännittävää uusilla materiaaleilla, talo on kuin F1-auto!!!

Uskomaton!  8-)
Ajattele, kuinka siistiä se olisi, kun kaverit tulevat kylään oluelle ja voisi sanoa katso hiilikuitupalkkia  ;D

jockefors sanoi:
min kaveri rakensi samalla tavalla, mutta 400mm korkea liimapuupalkki
he laskivat tietokoneella lumikuorman vapaakantavuuden niin, että palkki kestäisi ,,,
paska painui noin 10 cm ensimmäisenä vuonna ja lopulta hänen piti tukea
liimapuupalkki yhtämittaisella tuella carportin keskelle ...tosi kätevää
Jos palkki painuu 10 cm, niin se johtuu ehkä enemmän suunnittelijasta kuin liimapuusta?

Hei
hmm firma, joka myi liimapuupalkin, tiesi miten ja minne se pitäisi asentaa. Palkki laskettiin tietokoneohjelmassa, joka toimittajalla oli juuri palkkien lujuuden laskemista varten.. siitä huolimatta liimapuupalkista tuli kuin keinutuolin jalas, kun siihen tuli lunta.

Ongelma kaikissa puurakenteissa on juuri se, että on pirun vaikeaa vahvistaa niitä jälkeenpäin, jos ne osoittautuvat liian heikoiksi...
kun taas teräspalkkia on huomattavasti helpompi sekä vahvistaa että jännittää paikan päällä, jos se antaa periksi...
katso vain pientä 190 mm:n palkkiani, asetin/ laskin sen 80x80 profiiliputkista tehtyjen pylväiden päälle
joten kesällä aion yksinkertaisesti hankkia toisen palkin ja leikata sen pylväiden väliin ensimmäisen palkin alle = 380 mm teräspalkki, joka kantaa katon
palkit hitsaan yhteen muutamalla saumalla ..niin ongelma on ratkaistu
jos haluan, voin sitten leikata teräskiilat ja hitsata ne vahvistuspalkin alle, jonka olen asentanut
sitten voisin ajaa L50:n katolle =)

+ ja uskon ehdottomasti, että liimapuupalkista tulee vähintään 3x suurempi kuin vastaavasta teräspalkista
jos mielestäsi rauta näyttää rumalta, sen voi aina peittää puulla.

Milkshaken
Jockefors...:

Sinä asut ylhäällä äärimmäisessä Lapissa ja siellä maa on liikkuvampaa kuin muissa osissa maata.

toki heppu tietokoneella laski, mutta jonkin täytyy olla pielessä rakenteessa, johon palkki nojasi. Rakennus ei koostu vain kantavista osista, vaan myös muista, jotka tulisi kuormittaa ja suunnata.

olen myös samaa mieltä kuin Fehnik: siistiä, juuri kuten sanoit (jonkun virre tai bira jälkeen) "Katso minun hiilikuiturakennelmaani. maksoi paljon, mutta jokainen euro oli sen arvoinen" ....:):)

hei
tjaa en usko, että huonon maan aiheuttama ongelma on täällä suurempi kuin etelämmässä maassa,
jossa usein rakennetaan vanhan järvi- tai merenpohjan päälle =)

jos en muista väärin, pojalla oli sama perusta kuin minulla, eli reilu betonilaatta perustana
ok että pylväät, jotka kannattavat kattoa, voivat olla heikompia kuin minun teräspalkkini, se ei ole täysin mahdotonta mutta sittenhän niiden pylväiden olisi pitänyt antaa periksi eikä liimapuupalkin joka makaa niiden päällä.
virhe, jonka uskon heidän tehneen, on se, että he ovat sivuuttaneet sen, että etupylväiden väli carportin etureunassa on noin 5-6 m, hänellä oli kuten minullakin noin 6 m uloketta talosta ja katto oli noin 6-7 m leveä, joten siitä tulee melko pitkä jänne.
ei ole täysin normaalia, että on niin pitkä väli pylväiden välillä....

Mutta kieltäydyn uskomasta, että teräs on huonompaa, toki niille, jotka eivät ole koskaan työskennelleet raudan kanssa, se näyttää monimutkaiselta, täytyy tietää mitä tekee ja miten, jos esim. yhdistää teräspalkin niin että se kestää..
+ että täytyy olla hitsauslaitteet ja kulmahiomakoneet

vertaan sitä puutyöhön niin teen 50 kertaa mieluummin teräsrakenteen
jos hitsaan sen niin se kestää.. puujuttu on käytännössä mahdotonta tehdä täysin jäykkää, se liikkuu ja taipuu joka puolella, lopulta naulat ovat irronneet....

Otetaan vaikka esimerkki teräspalkin yhdistämisestä, jos teet sopivan sauman hitsaamiseen ja hitsaat sen yhteen, jos teet sen oikealla tavalla sauma kestää yhtä paljon kuin palkki muutenkin
eikä siitä juuri huomaa, että se on yhdistetty.
sitten voi vain hyvin lämpösuunnata teräspalkin, ei tarvita monta hitsausta palkkiin ennen kuin se vetää 5 cm johonkin suuntaan.ongelmana on vain, että ihmiset yleensä hitsaavat juuri sinne, minne ei pitäisi, joten se vetää väärään suuntaan.
jos vain tietää kuinka ja miksi teräs reagoi kuten se tekee, on todella helppoa esim. suunnata se lämmöllä.

Kun seisoin ja hitsasin traktorin kauhoja, suuntasimme kauhan teräksen hitsillä, ne, jotka eivät osanneet, kirosivat melkoisesti, se vetäytyi nopeasti 5-10 cm väärään suuntaan ja oli melkoinen työ saada se kuntoon sitten.
Kun oppii miten se tehdään, ei ollut ongelmaa pitää terästä 1 cm sisällä 3 m:ssä.kaikki riippui siitä, miten ja missä järjestyksessä terästä hitsattiin

minun mielipiteeni voivat hyvin suurelta osin johtua siitä, että olen työskennellyt hitsaajana 5-6 vuotta, joten minusta on 100 kertaa helpompaa työskennellä raudan parissa... minun puuhitsini onkin nimittäin hajonnut =)

Fehnik sanoi:
Naulan kantaan! 8-)
Kuvittele kuinka siistiä se olisi, kun kaverit tulevat yli yhdelle oluelle ja voi sanoa katso hiilikuitupalkkia ;D
Hmmm… voin nähdä sen edessäni ::) Pyöräilijänä olen jo paino- ja hiilikuitufiksaation vallassa (varusteiden suhteen siis ::)) Jos alkaisin myös rakentaa taloa hiilikuidusta niin 8-) :o ;D ;D. Sitä en kuulemma saisi unohtaa ;D ;D ;)

Onko kenelläkään arvausta siitä, mitä voisi maksaa (Tukholman alueella) korjata samanlainen ongelma kuin tässä kuvataan?

Kyseessä on kantava seinä, johon aiempi omistaja on tehnyt aukon, ja nyt katto/lattia on ehkä pari senttimetriä vajonnut keskeltä. Oletan, että se pitäisi nostaa takaisin ylös ja asettaa palkki, ja olen utelias siitä, mitä se suurin piirtein maksaisi, jos antaa ammattimiehen tehdä se.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.