Hei!

Voiko joku vastata muutamiin aloittelijakysymyksiin. Minulla on rakennuspiirustus kantavien seinien korvaamisesta talossa. Mutta tarjouksen pyytämisen jälkeen muutamalta rakennusyritykseltä vierailun kera halusi 3 viidestä suorittaa työn eri tavalla, ei piirustuksen mukaisesti.

Esimerkiksi yksi halusi tiivistää, purkaa ja asettaa palkin paikoilleen, sitten valaa seinä sekä valaa palkki sen sijaan, että jättäisi piirustuksen mukaan nykyisestä seinästä 400 mm ja jättäisi pois kannakelevyn ja kiilat.

Useimmilla oli kysymysmerkki, kun puhuttiin kannakelevystä ja kiiloista jne. Mihin tämä perustuu? Onko normaalia / ok laittaa palkki paikoilleen ja jättää nämä vaiheet väliin?

Mitä tapahtuu, jos tehdään eri tavalla kuin piirustuksessa, kun valvontavastaava tulee tekemään tarkastuksen?

Se henkilö, joka näytti voivan tehdä työn piirustuksen mukaisesti, tarjosi 80 000:- alv 0% kolmelle 4 metriä pitkälle seinälle, seinät tiilestä.

Onko tämä kohtuullinen hinta?
 
Uskalias heiltä, jotka halusivat toteuttaa sen omalla tavallaan, sillä he saavat ottaa suunnitteluvastuun K:lta...
 
Sen perusteella, mitä kirjoitat ja piirustuksesta arvaan, että kyseessä on jonkinlainen muuratut seinät?
Tukilevyn tehtävä on jakaa paine tasaisesti suuremmalle alueelle tukikohdassa. Niissä kohdissa, joissa on IPE-palkkeja, tätä tarvitaan, koska nämä palkit ovat kapeita. Jossain kohdassa ilmoitettiin HEA-palkki, joka on yhtä leveä kuin tukilevy, tässä tapauksessa levy voitaisiin jättää pois.
Kiilojen syy on tehdä palkista "aktiivinen", eli kuormittaa palkkia. Jos palkkia vain nostetaan ilman kiiloja, palkki on kuormittamaton, kun teline poistetaan, ja ennen kuin palkki alkaa kantaa, tapahtuu pieni "hallitsematon" muodonmuutos.

Jos työn suorittajat haluavat muuttaa jotain, heidän tulee osoittaa, että heidän ratkaisunsa on vähintään yhtä hyvä kuin ehdotettu ja että heidän tulee tietää, että he ottavat rakenteellisen vastuun.
Onhan niin, että uudelleenrakentamisessa ei tiedetä koko totuutta, ennen kuin seinät avataan, ja on lähes enemmän sääntö kuin poikkeus, että asioita täytyy ratkaista paikan päällä, tämä on valvontavastuullisen tiedettävä, joten sinun ei tarvitse olla huolissasi siitä.
 
  • Tykkään
justusandersson
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.