1 950 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Korvata liimapuupylväs
Hei
Etsin apua ja suosituksia liittyen liimapuupilarin korvaamisesta teräspilarilla.
Olen etsinyt keskustelualueelta, mutta en ole löytänyt oikeastaan mitään lankaa, joka sopisi projektiini.
Projektini on olemassa olevan talon laajennus. Laajennus on pieni, 15m2 (Attefall) ja sen mitat ovat noin 4300X3740.
Ajatus on, että laajennus on täysin omavarainen, kun kyse on rakenteen ja katon kuormista. Siksi minun ei tarvitse vahvistaa olemassa olevaa taloa merkittävästi.
Olen tehnyt mitoituslaskelman byggbeskrivningar.se:ssä ja valinnut syöttää mitat itsenäiselle autokatokselle, koska se sopi parhaiten rakenteeseemme. Liitin tuloksen.
Selittääkseni, miten laajennus yhdistyy taloon, liitän myös piirustuksen. Laajennuksen "paksut" seinät ovat rullaseinä (170mm runko). "Ohuet" seinät ovat ikkunoita/taitto-ovia.
Lasiosien yläpuolella on liimapuupalkit.
Yhdessä kulmassa, jossa ohuet seinät kohtaavat, on oltava pilari. Byggbeskrivningar.se:n laskelman mukaan voin asettaa 90x90 liimapuupilarin ja hyötyaste on vain 33%.
Nyt kysymykseeni! Voinko korvata tämän liimapuupilarin teräspilarilla, joka on 70x70x4 tai 5mm.
Miksi, joku ehkä kysyy. Ikkuna- ja liukuelementtien karmileveys on juuri 70mm, jolloin pilari olisi täysin piilossa sisäpuolelta katsottuna ja tuskin näkyvissä ulkopuolelta.
Etsin apua ja suosituksia liittyen liimapuupilarin korvaamisesta teräspilarilla.
Olen etsinyt keskustelualueelta, mutta en ole löytänyt oikeastaan mitään lankaa, joka sopisi projektiini.
Projektini on olemassa olevan talon laajennus. Laajennus on pieni, 15m2 (Attefall) ja sen mitat ovat noin 4300X3740.
Ajatus on, että laajennus on täysin omavarainen, kun kyse on rakenteen ja katon kuormista. Siksi minun ei tarvitse vahvistaa olemassa olevaa taloa merkittävästi.
Olen tehnyt mitoituslaskelman byggbeskrivningar.se:ssä ja valinnut syöttää mitat itsenäiselle autokatokselle, koska se sopi parhaiten rakenteeseemme. Liitin tuloksen.
Selittääkseni, miten laajennus yhdistyy taloon, liitän myös piirustuksen. Laajennuksen "paksut" seinät ovat rullaseinä (170mm runko). "Ohuet" seinät ovat ikkunoita/taitto-ovia.
Lasiosien yläpuolella on liimapuupalkit.
Yhdessä kulmassa, jossa ohuet seinät kohtaavat, on oltava pilari. Byggbeskrivningar.se:n laskelman mukaan voin asettaa 90x90 liimapuupilarin ja hyötyaste on vain 33%.
Nyt kysymykseeni! Voinko korvata tämän liimapuupilarin teräspilarilla, joka on 70x70x4 tai 5mm.
Miksi, joku ehkä kysyy. Ikkuna- ja liukuelementtien karmileveys on juuri 70mm, jolloin pilari olisi täysin piilossa sisäpuolelta katsottuna ja tuskin näkyvissä ulkopuolelta.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kyllä, mutta sinun täytyy palosuojata teräspilari, mikä voidaan tehdä erityisellä maalilla. Teräspilari VKR-putken muodossa, joka on 70x70x4 mm, on yli kaksinkertainen taivutusjäykkyys (EI) verrattuna liimapuupilariin, joka on 90x90 mm.
Kiitos vastauksesta!J justusandersson sanoi:
Se tietenkin maalataan palosuojamaalilla.
Joten jos ymmärrän sinua oikein, 70x70x4 on enemmän kuin riittävä korvaamaan liimapuu-pilarin?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kyllä,
Klikkaa tästä vastataksesi


